Gå till innehåll

virvelvind


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Min största pump (marea 6000) lyckas hela tiden skapa en "virvelvind" och suger ner luft från ytan och sen spyr den ut massa mikrobublor i hela akvariet.. nu har jag sänkt ner den så den är ca 20 cm ner men ändå lyckas den suga ner dessa virvlar av luft... kan man förhindra detta på nått annat sätt än att sänka den ännu djupare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick så vid min ena marea förut men då flyttade jag pumpen lite så att det blev mindre motstånd från omgivningen än tidigare. Om pumpoen sitter mitt i revet och den är omgiven av LS så är det större motstånd från vattnet och då kan det bli att den bara suger uppifrån.

Ingen bra förklaring! Men tänk att den ska få vattnet någonsts från så kanske ni hänger med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min 3200 sitter i en hörna på mitt lilla kar, och den drar ned luft när vattennivån junker tillräckligt. Man ser efter påfyllning att det skapas en liten virvel uppe vid ytan, men den förmår inte att dra ned luften förrens vattennivån sjunker till "rätt" nivå, då sörplar det till emellanåt.

Tror man kan komma runt det med en plastbit som man på något sätt monterar på ovansidan av pumpen så den inte får fritt blås upp till ytan, utan måste dra mer vatten underifrån och från sidorna. Bara o testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...