Sillen Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Jag har 2 varianter av sinularis och de växer så det knakar. Nu har jag funderat på att försöka fragga på dem. Går det och är det någon som gjort det?Jag tycker det borde vara rätt lätt genom att bara sära av stjälken och sätta fast fraggen på en sten. Eller? Citera
Hultis Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 nej det var inga problem alls. jag gjorde det för första gången själv nu i somras och det var lättare än jag trodde. jag provade med rakblad men dom var att segare än så. fick ju vara lite snabb oxå så den inte skulle hinna dra ihop sig så andra gången jag fragga tog jag köksaxen och klippte och det gick mycket bättre! kolla in min tråd så ser du lite kanske?https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10829&page=3 Citera
Vargklo Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Jonas,Det är ganska enkelt att fragga. Svårigheten är snarast att få fraggen att fästa på något nytt material. Du får testa olika varianter, t.ex. gummiband eller fiskelina. Titta på www.garf.org som har många bra tips med bilder. Citera
Sillen Postat 18 september 2006 Författare Postat 18 september 2006 Jag har testat med andra koraller bland annat de jag har fått av dig, Calle, som växer och mår bra. Mitt resultat hitill är att de jag fått har trivts väldigt bra och då inte minst xenian som kommer från ChristerT. Den växer nästan för mycket och det har kommet små xenia lite överallt.Jag får tacka för tipsen så ska jag testa med sinularisen också. Får hoppas jag hittar någon som är sugen på någon fragg också. *ler* Citera
Clownen Postat 18 september 2006 Postat 18 september 2006 Fraggade min utan mening när jag satte ett gummiband på korallen när den inte var expanderad för att fästa den på en sten, några dagar senare hade jag två kolonier och det läkte fint. Jag skulle dock rekommendera en skalpell. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.