Gå till innehåll

Prenumerationer funkar inte?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Är det bara för mig som prenumerationerna inte längre fungerar?

Har haft flera trådar nu under hela dagen då jag inte fått ett endaste mail från saltvattensguiden då det svarats i trådar som jag bevakar.

Senast så var det i tråden om osmosen där jag inte fick några mail utskickade till mig.

Ligger inget i mitt skräppostfilter och jag får vanliga mail och skräpmail som vanligt.

Hänt nåt?

mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vill åter påpeka att prenumerationsfunktionen inte verkar fungera speciellt bra. Är det bara jag som har problem med denna?

Igårkväll hade det kommit flera svar på forumet som jag inte fick någon prenumeration på. Givetvis är det ju intressant att kika in på SG och se att man fått svar på trådar man prenumerar på, men jag hade ju helst sett de svaren långt tidigare via prenumerationen.

Nu i morse hände det senast. Kikade in på guiden och såg att Lasse hade svarat på mitt inlägg om väggakvariet. Inget mail låg i min mailbox. Skumt!

Är det nån log förd över om dessa mail har skickats ut?

Eller är det min epost som filtrerar bort lite mail sisådär slumpartat? :/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som kör med ett e-postprogram som ploppar upp en "mailikon" redo att klickas så fort som ett mail dimper ned?

Sitter jag och jobbar, chattar, bygger etc så hör och ser jag direkt jag fått svar på någon tråd och behöver inte hamra F5 hela tiden för att se om jag fått svar på något viktigt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kör med metoden att "när jag har tid" klickar jag på SVG-länken och vipps är man inne. Har jag läst dom trådar som är av intresse, går jag och klickar på "markera alla som läst".

PM får man notis om via e-posten, så där får man det direkt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske vi alla fungerar olika..

När jag inte aktivt söker trådar på SG så gör jag mängder av annat. Men är jag i närheten av datorn är det trevligt att veta att "nu har jag fått ett svar på den tråden".. och man kan svara och gå vidare med det man gjorde.

Överlägset effektivast sätt för mig att hålla mig aktuell om det mesta. Har en snabblänk till SVG och kommer således åt nya aktiva trådar.

Är jag inte aktiv på SVG och bara vill bevaka mina trådar om nåt nytt hänt utan att dravvla igenom massa sidor och andra trådar och jämföra datum etc så är det smidigt att direkt få prenumerationerna på mailen, läsa mailet om det står nåt intressant i det och sedan svara på tråden om det är aktuellt, eller så bara stänga ned mailet.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går kanske bygga en liten "extralösning" som lägger alla utskickade mail i en databas och sen kan man kolla av och felsöka hur "långt" mailet hunnit. Om det ens har kommit till mailkomponenten som ska skicka iväg det..

Typ databasen kan se ut såhär.

ID, MedlemsID, Skickas till, Lagt till datum, Verifierat

ID: Ett ID för varje skickat email

MedlemsID: som det låter

Skickas till: Emailadress

Lagt till datum: Datum då posten lades till

Verifierat: Läggs till EFTER mailkomponenten har skickat mailet =)

Och sen kan man kolla om felet ligger i om mailet verkligen skulle skickas, om det bör ha skickats, och om den gått förbi mailkomponenten..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en funktion i forumets baksida med att kolla så att mailen funkar som utskick å det gör den

Se det svar jag fick ifrån "forumet"

Inga fel returnerades under försöket att skicka e-posten. Kontrollera christian@wrang.com snarast för att bekräfta att du fått e-brevet. Om du inte får e-brevet kan du försöka att testa med att skicka till en annan adress. Om det misslyckas får du kontrollera konfigurationen av din e-postserver.
Du får detta e-brev för att din e-postadress skrevs in vid ett e-posttest på Saltvattensguidens Forum.

Det första steget av detta e-posttest är klart. Det behövs dock ett formateringstest:

Ett nytt stycke.

En enkel radbrytning.

Ett till nytt stycke.

En till enkel radbrytning.

En till enkel radbrytning.

Om ovanstående rader ser korrekta ut är du klar. E-postfunktionerna på din server är inställda korrekt.

Om detta e-brev löper på en rad är det möjligt att det beror på ett konfigurationsfel i din e-postserver. Var vänlig och se till att den är konfigurerad korrekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad säger du om detta Fredrik

Vad skall jag ställa in för nått

<TABLE class=tborder cellSpacing=0 cellPadding=4 width="90%" align=center border=0><TBODY><TR vAlign=top><TD class=optiontitle title="$vbulletin->options['usemailqueue']" colSpan=2>Use Mailqueue System

</TD></TR><TBODY id=tbody_usemailqueue><TR vAlign=top><TD class=alt1>When enabled, subscription emails generated by your site will be processed in batches to lessen the load on your server. Account activation, lost passwords and other vital emails are sent instantly regardless of this setting. If your site has low traffic, subscription emails may be delayed.

If you have a large site, you may wish to enable locking. This prevents a rare situation where the same email is sent multiple times.

</TD></TR></TBODY></TABLE>

[x]yes.

[ ]No,

[ ]Yes, with locking

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang: En mailkö är ofta bra på sidor som har högre belastning. Annars är risken att scriptet tar timeout, eller inte körs rätt om något annat krockar med det, eller att mailkomponenten är upptagen eller nåt annat strular.

Skulle jag bygga en sån här funktion så bygger jag en funktion som lägger allt i en mailkö och sedan skickas det allteftersom och då mailat är skickat så bockas det av som "skickat" också. Då har man sen historik på alla mail som skulle ha gått ut =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...