Strumpan Postat 19 september 2006 Postat 19 september 2006 Tjena !!Nu är det så här att vi undrar vad detta är för kryp (bra eller dåligt).Vi har fått en hel armè sådana sniglar och skulle gärna vilja veta vad det är.Tack på förhand : Anette & Jonny Citera
Strumpan Postat 20 september 2006 Författare Postat 20 september 2006 Nån som kan tänka sig veta? Citera
Clownen Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Ni har inga fler bilder? Hur stora är dem? Hur beter de sig, ger de sig på koraller eller verkar de äta alger? Kan de krypa in i skalet eller ser skalet mer ut som en sköld som täcker en del av ryggen? Jag tror inte de är skadedjur. Citera
Strumpan Postat 20 september 2006 Författare Postat 20 september 2006 Går inte så bra att få några bra bilder på dom.Dom är ca 1-1½ cm långa och skalet sitter bara på en del av ryggen och dom kan inte krypa in i det.Dom är vit/beiga med små rosa inslag & 1 annan av dom är helt brun men samma sorts skal och utformning.Eftersom vi inte har några koraller så vet vi ej om dom ger sig på sånna men alger äter dom.Kan inte inte komma på nån bättre beskrivning men karet kryllar av dom Citera
kjell Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Hej! Har ni kollat på den här sidan,det finns några att välja påhttp://www.seaslugforum.net/ Mvh Kjell Citera
Strumpan Postat 20 september 2006 Författare Postat 20 september 2006 Åh herregud ska man orka sitta o kolla igenom alla dom där så får man nog hålla på ett bra tad ,finns det verkligen ingen som vet? Citera
stigigemla Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Sök bilder på Google: Stomatella kanske du har en chans.Fast jag är tveksam. Citera
Clownen Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Efter din beskrivning så delar jag Stigs uppfattning om att det kan vara en form av Stomatella (vad jag misstänkte först). Dessa äter alger och utgör ingen fara för karet. Jag hade själv en period då jag fick hundratals av dessa sniglar men de försvann efter ett par månader av okänd anledning. Med så många borde du enkelt kunna fastställa om det äter alger eller inte. Citera
Strumpan Postat 22 september 2006 Författare Postat 22 september 2006 Tack!Ni satte pricken över I:et.Det blev fullträff på en gång.Tackar så mycket för svaren...MvH : Anette & Jonny Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.