Gå till innehåll

Råd till Mitt första akvarium


Bjerka

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tack för ett riktigt bra forum! Har läst runt lite och införskaffat mig ett 220-240L akvarium.

Köpte det begagnat med LS. Tog med mig vattnet som var i för det är ju redan inkört.

Fick med några pumpar , skummare och ett biofilter :EHEIM proffensional II

Har en Metallhalogen lampa på 150W. Har allt i kopplat nu ochbörjat lysa med lampan och det börjar komma upp lite växter från stenen nu.

Lite frågor nu:

Räcker det med biofiltret? det funkar ju som sump eller hur?

Måste man ha ytavrinning? Vill inte borra i akvariet några andra bra alt.?

Borde man inte ha 2st halogen lampor?

Vad borde man skaffa först av det nedan?

Hade Tänkt ha:

2st clownfiskar

2st Putsräkor

2st Pseudochromis

2st Smörbultar

2st Musslor

Vill ha nån lättskött anemon eller tips på andra växter som är fina att ha. Helst lättskötta då jag är helt ny på detta område.

Kommer lägga upp lite bilder sen.. Inte så jätte snyggt nu men det är lite på prova på stadiet nu. Uppgraderar nog om det funkar bra o så.

Ha Det Fint! Simma Lugnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jerry och välkommen till forumet!

Ditt externa filter är inget som behövs egentligen, men det kan hjälpa till att öka vattenvolymen för högre stabilitet, samt att du kan ah tex biobollar eller kolfilter eller annat valfritt filter. Det går också utmärkt att stoppa i vadd för att få bort partiklar i vattnet med, men se till så du tar bort vadden när den är full, så att skiten inte blir en nitratbomb. :) Huruvida det fungerar som sump är svårt att säga. Vissa har enbart skummare i sin sump, andra har mer prylar där än man kan tro skulle få plats, fosfatfilter, kalkreaktor, skummare, DSB, tja, you name it!

Angående din belysning så är det nog fullt tillräckligt med den MH'n du har, tills dess att du börjar fundera på koraller som kräver mer ljus, då kanske det ska till en 250W eller mer. Har själv bara en st. 150W i mitt kar, tillsammans med ett par blå lysrör för färgens skull.

Det du bör skaffa först om du inte har det, enligt min egen mening, är ett set med vattentester. Sen ett osmosfilter för att rena ditt kranvatten om det behövs. Sedan ett gäng städare: sniglar, eremiter. Sen kan du börja fundera på vilka fiskar du ska ha.

Av de du listat hittils är det hugget som stucket vilka du skaffar, dock kräver de flesta musslor bra vattenvärden, så ha koll på det först innan du skaffar dem. Smörbultarna kan vara aggresiva mot varandra om det inte är ett par eller om karet har tillräckligt med gömställen. En del hoppar dessutom, så kolla upp det först innan de införskaffas.

En anemon är inget jag rekommenderar innan du har skaffat dig kunskap om ditt akvarium samt hur pass noggran du måste vara med ditt kar, så de inte dör ifrån dig. En anemon är inget tvång för att hålla clownfiskar, de som är uppfödda i tank vet inte vad en anemon är och har inte det behovet av en för att må bra, de klarar sig med många olika mjukkoraller som substitut. (Jag antar att de du kallar för växter är koraller.)

Mitt tips till dig är att du införskaffar en akvariebok typ den som ligger överst på SG's startsida under Produktguide -> Akvarieböcker. Det är en bra och lättläst bok skriven på svenska så det underlättar kanske en del om man inte är så haj på tyska eller engelska, och i den får du tips och råd om hur du ska starta upp ditt kar på rätt sätt. Ett annat tips är att du läser de trådar som behandlar "Mitt första akvarium" här på sidan, gärna den skriven av Peter; "Dez3d", så du får en uppfattning om hur man kan göra, samt att du får en hel del tips om lösningar på eventuella problem som kommer upp.

Lycka till och återkom gärna med fler frågor!

*Tillägg: Glömde att kommentera ytavrinningen. :)

Ytavrinning är väl ett måste om man ska ha sump, men man måste inte borra, man kan skaffa en ytavrinningsbox också, den hängs över akvariets kant och med den kan man få ner vatten i sumpen.

En annan grej som man kan skaffa om man upplever att man har mycket smuts som samlas på ytan är en ytavrinningsmodul från Fluval som kopplas in i en vanlig cirkulationspump och på det sättet hålls ytan ren samtidigt som smutsen kan samlas in i skummaren eller i ditt externa filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det utmärkta svaret! Men ytavrinning är inte ett måste? Sump tänkte jag oxå strunta i har ju Biofiltret och skummaren sitter i akvariet. Eller varför ska man ha sump för? Tänkte köpa 2 st clownfiskar i morgon och en putsräka. Har kollat lite värden som jag har grejer till att kolla. Vattnet som jag fyller på med "kranvattnet" har stått ett par dagar.

ph 8,0-8,2

Temp 26

Salthalt 1.02

Har "korallsand" så kalcium finns det nog.. ska bara köpa test-set till de andra sakerna man ska hålla koll på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpens användningsormåde är olika från person till person. Vissa använder den till att öka den totala vattenvolymen, andra enbart till att gömma tekniken. Jag tycker du ska vänta med fisk tills dess du har skaffat dig ett ordentligt set med tester, det finns i de flesta välsorterade akvariebutiker. Klistrar in Wrang's svar på vilka tester som är att föredra: "Salifert" - (är märket på testerna):

Nitrit, Nitrat, Phosfat, Kh, Ca, Mg, Silicat, Ammoniak

Efter detta kan du mer korrekt bedömma om ditt vatten är tjänligt som levandeutrymme åt dina tilltänkta invånare. Det är en sak du måste lära dig i denna hobbyn: TÅLAMOD. =) Inget kul, men det krävs för att man inte ska få en krash efter ett par dagar/veckor. (Och hur kul är det när algerna tar över och får dig att ge upp?)

Oavsett om ditt kranvatten har stått ett par dagar eller ej, så kan det innehålla fosfater och silikater som inte är lämpligt att få i karet, se om du kan få tag i lite osmosvatten från någon annan akvarist i ditt område.

Än en gång; Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Införskaffade mig lite tester o allt verkade bra.. köpte 2 st clownfiskar nu till att börja med. Funderar på att skaffa mig några turbosnäckor o andra "städare" sen. nån som vet ett riktpris på såna?

Hur mycket mat ska fiskarna ha per dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med fler här på forumet. Jag tycker du kan gå in under länkar och titta på vad de olika handlarnas sidor för att få dig en uppfattning vart de ligger prismässigt. Det är dessutom bra att kolla runt lite vad som du gillar för typ av affär. Tyska och svenska webbhandlare eller vanliga affärer. Det är en smaksak. Dock finns det många som bara har teknik.

Priset på turbosnäckor vågar jag inte ge nu men några tior styck. Det beror lite på hur många man köper samt hur stora de är.

När du köper städare kan det vara bra ha olika arter också för de äter lite olika saker.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Införskaffade mig lite tester o allt verkade bra.. köpte 2 st clownfiskar nu till att börja med. Funderar på att skaffa mig några turbosnäckor o andra "städare" sen. nån som vet ett riktpris på såna?

Hur mycket mat ska fiskarna ha per dag?

Som sillen skrev varierar priset på turbo från affär till affär som med allt annat,,, men jag vet affärer som tar:

45kr/st eller 10st för 350:-

gällande matning, ta det försiktigt, ge ej för mkt.. hellre lite som fiskarna äter upp och 2-3ggr/dag. ger du för mkt mat kommer det som ej äts upp att ruttna och kan ge algtillväxt, sämre vattenvärden som följd.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Jag matar dem med frysta räkor som jag skär i småbitar.. men ska jag ge så mycket så dem inte vill ha mer eller? tänkte köpa annat fiskfoder snart. då kanske det är lättare med dosering.

vad kan man ge till LS så det växer lite på dem? tycker det har avstannat lite nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Införskaffade mig lite tester o allt verkade bra.. köpte 2 st clownfiskar nu till att börja med. Funderar på att skaffa mig några turbosnäckor o andra "städare" sen. nån som vet ett riktpris på såna?

Hur mycket mat ska fiskarna ha per dag?

Med risk att låta lite som en papegoja; köp inte turbosniglar eftersom de inte kan vända på sig när de hamnar på rygg och svälter ihjäl och smutsar ner vattnet. Det är bara din handlare som älskar dessa djur eftersom han vet att man måste komma tillbaka efter några månader och köpa nya.

Köp t.e.x. Trochus pyramis istället, dessa äter konstant och förökar sig dessutom ganska enkelt i karet samt att de lätt vänder sig om om när de trillar ner.

Lycka till med det nya projektet!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...