Gå till innehåll

120x50x50 alt 60x60x60


Steffo85

Rekommenderade inlägg

Står i valet och kvalet mellan mått liknande dessa. Ge gärna alternativ inom ramen 200-300L

Om man bortser på volymskillnaden på ~80L, ge pros & cons.

För och emot 120x50x50

+ Passar bra med 6x54W t5 från ATI

+ Bra möjlighet till varierade flödes och ljuszoner

För och emot 60cm i kub

+ Mindre fotavtryck, vilket väger starkt, då jag bor litet och så kommer bo ett bra tag framöver.

+ Passar bra med 250W MH (värmeproblem?)

- Mer begränsad aquscaping

I dagsläget lutar det åt kuben, men känner att den kanske är en aning begränsad? Övertyga mig!

Det hela riskerar att bli ett långtidsprojekt, då jag nu troligen skall köpa lägenhet, samt satsar på att skaffa körkort inom kort... Men det är dags att uppgradera från guppyhotellet, alternativt behålla det också...

Karet blir sumplöst, men ev med false wall, annars har jag ideer för att dölja tekniken...

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett 60x60x60 kar inbyggt i en gaderobs plats. Körde med en 150watts lampa över detta kar.

Borrad botten och en revpelare runt ytavrinningsröret.

Har du plats så kanske du skall göra det lite djupare alt längre för att just kunna göra en fals wall, med samma ide som i ett guppy hotell. Hittar du en skummare som får plats där bakom så behöver man ju ej bygga den djupare än vad skummaren är.

Så mått som skulle kanske passa

60x60x75 (LxHxB) alt 75x60x60 (LxBxH) så får man 15cm övers i bakkant eller sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du plats så kanske du skall göra det lite djupare alt längre för att just kunna göra en fals wall, med samma ide som i ett guppy hotell. Hittar du en skummare som får plats där bakom så behöver man ju ej bygga den djupare än vad skummaren är.

Fals = False är lika med Falsk på Wrangska :-) hehe Var tvungen att skoja lite med dej WRONG. Svårt ibland å svänga sej med termerna hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Detta ligger lite grand på is, då jag bestämt mig för att tillfälligt satsa på mitt 112L och till det köper 6x24W t5 (ATI Sunpower) och sätter in en falsk vägg mot ena kortsidan.

Kommer att fyllas emd det jag redan har samt ett gäng koraller jag köper av Peter (Dez3d), samt troligen ytterligare ngra kg levande sten. Vägde den jag har till 10,2kg, så det är lite i snålaste kaget, men i dagsläget finns inga planer på fiskar, så det är ingen katastrof direkt.

Sneglar även på en jättesten täckt med gröna zooanthus hos en handlare här i sthlm. Dyr, men den lockar. Får se hur det blir.

Belysningen ville jag hur som haver ha, då det lutar åt kuben på sikt, som då kommer kompletteras med ytterligare 4-6 t5 rör. Men det är ett senare problem efter flyttat kontantinsats på lgh osv. Känns lagom med 112an nu, skyndar så långsamt jag ids.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du gör helt rätt som "skyndar långsamt".. Enligt mig så finns det mycket kul med bara levande sten. Man vet ju aldrig vad som kan "poppa" upp på stenen. Då du tänker vänta lite med fisken kanske du däremot kan titta lite på några "städpatruller".. Några sniglar kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kub tycker ja bli snyggt mitt är 100*100*60 och en hörna med lite sand som jag har gjort en ram med glas i botten så den inte far runt på hela botten o resten ser mer ut som klipp vägg kommer bilder snart ska bara flytta det från min mosa till mitt hus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu är belysning inhandlad, dock snålade jag in och köpte 4x54W t5 istället. Eller egentligen handlar det om planen för akvariet.

Jag är i färd med att köpa lägenhet och beroende av vad vägarna tål kommer jag eventuellt att hänga tanken på väggen och borra, samt skaffa sump. Då blir måtten 120x30x40 (lxbxh)

Troligare är dock att jag köper ett ar på 125x40x40 och sätter en falsk vägg av svart plexi eller vad som nu finnes. Därmed är tanken att 'showtank' får samma mått som det vägghängda karet hade fått.

Detta känns mkt lockande, då jag på så sätt kan helintegrera alla pumpar bakom den falska väggen. En annan fundering är att köra riffkeramik eller liknande som bakvägg, men då trillar ju kostnaden på en del...

Funderingen går som så att jag bygger en lång hylla/bänk längs en hel vägg, med burken på och TV'n antingen vägghängd eller jämse. Tror det kan se rätt smutt ut. Lite distraherande närman skall se på nyheterna kanske, men man kan ju alltid hänga ett skynke för...

Inputs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...