Gå till innehåll

Id på alger


Beppe

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
Jag kör me lite rowaphos kan vara därför att dom avtog vet ej, tyckte innte att dom var så störande så dom fick vara försvann på ca. 14 dagar.

Jag kör ständigt med lite AquaPhos (ifall ifall) så fosfaten är 0 (omätbar). Det jag kan tänka mig (i mitt fall) är att cirkulationen på dessa ställen är för liten, men det är ju oundvikligt om man ska ha vissa koraller/skivisar som inte tål hög cirk.

(Mina värden f.ö. är Nitrat 1,5 och Silikat 0.)

Det är inte så mycket, men de irriterar mig ändå. Hoppas de försvinner av sig själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 sniglar i ett 450 liters är alldeles för litet för att de skall hinna med. Det är till och med i minsta laget för ett 80 liters åtminstone i startfasen. Jag hade ca 30 i mitt när jag startade det och med den mängden är de inte överskattade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

101 snäckor får jag det till om geometrin stämmer eller en sjöhare eller fem halvstora kirurger eller runt tio sjöborrar.

Man bör väl räkna på hur mycket större ytan blir.

Beppe: Jag tänker att algerna kanske är lika gott för snäckorna som jordnötssmör för mig. Men jag äter hellre från en slät tallrik än att jag slickar på en skrovlig vägg.

Du har nog helt enkelt för litet konkurrens om dina alger och snäckorna äter naturligtvis där det är bekvämast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...