Gå till innehåll

hängiga magrande firrar


MattiasN

Rekommenderade inlägg

har nu sett samma förlopp på tre firrar, första fisken var min Naso Literatus som blev allmänt slö, åt inte så bra och dog efter ett tag. Några veckor senare dog plötsligt min A.Leucosternon efter att ha magrat konstant trots att han åt bra, förrutom sista dagarna då han också blev allmänt hängig och åt sämre. Nu är jag rädd att min Veliferum är på väg att bli likadan, har blivit slö och äter sämre, innan var han först framme vid maten, nu ätar han bara lite väldigt försiktigt....

Tidsaspekten är dock lite konstig om det är nån sjukdom, det är nu två och en halv månad sen Literatusen dog och typ tre veckor sedan Leucosternonen gav upp, såg att Veliferumen var lite slö för några dagar sedan. Det slog mig då att det kanske är nån tarmparasit? Har börjat låta maten dra lite i vitlök nu, men samtidigt har jag hela tiden matat med Ocean Nutrition som innehåller vitlök.

Någon som har någon idé?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ser ju lovande ut! Frågan är om man kan lite på:

"It is harmless to invertebrates or aquatic plants."

och våga behandla i huvudkaret, eller om man ska ge sig på att få upp firren och behandla i ett separat kar? Har du användt det själv Norberg?

Några fler idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äh va trist, upptäckte idag att Veliferumen inte klarade sig, den hade fastnat på en stream inatt, vet dock inte om den var död redan innan men den var inte pigg igår.....

nu är väl frågan om jag ska skaffa en flaska och behandla så inte de återstående firrarna också stryker med, vad tycker ni? Känns väl bäst att göra det tror jag, vill inte förlora fler nu! Trist för alla tre var lite av favoriter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förloppet du beskriver är dessvärre ganska vanligt med Naso och Acanthurus-kirurger. Zebrosoma brukar vara mkt mer tåliga.

Hur varierat matar du? Ocean Nutrition är bra, men jag tror helt klart att en omväxlande kost är en fördel. Kirurger mår även bäst om de kan beta stora delar av dagen istället för att bara sätta i sig mängder med mat på en kort stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de nu inte har alger att beta, så kan man sprida ut måltiderna med hjälp av en foderautomat som man t.ex. har Sea Veggis flingor i. Jag håller på att mata upp en vitbröstad kirurg nu och förutom att jag tokmatar den med varierad kost när jag är hemma, så får den mat 4 gånger med automaten när jag är på jobbet. Det är bara lite mat den får varje gång, men ofta.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

well har beställt en flaska Preis coly nu iallfall så för jag väl se hur det går, de andra verkar pigga för tillfället. Är bara min gule kirurg som har lite konstigheter för sig, han har i flera veckor ägnat sig åt att bråka med framrutan i karet.... Han beter sig som om det satt en spegel på karet och försöker jaga bort en inkräktare ungefär, förrutom att han inte attackerar med skjärtfenan som kirurger vanligen gör utan med kinderna, det märkliga är att han håller på oavsett belysning i karet och oavsett belysning i rummet, men han äter ordentligt när det matas. Kan en fisk få mentalt frispel? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa vitlök som du pressar ner ett par klyftor i en burk med vatten..... Ha denna burk med vatten och vitlök i kylen.... Vid matningsdags, ta upp vatten med en pipett eller spruta(finns i dina vattenstestaskar) och marinera tex. artemia i denna blandning ca 10min. Mata sedan de fiskar som du har kvar med detta.... Ett annat tips om du saknar fullgod kost, det är att binda fast knippor med "baby spinach" i stenen... Det brukar fungera bra om firrarna matvägrar..... Men det viktigaste är att du kollar nitrit och nitrat.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...