Gå till innehåll

Nitrat i nyblandat saltvatten


Cosmo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har haft höga nitratvärden under en period i mitt kar. Testade idag mitt nyblandade saltvatten där vattnet har gått genom osmos med nitratfilter. Saltet jag har använt är Reef Crystals. Testet visade att det även fanns nitrat i det vattnet.

Har någon stött på liknade problem?

Mvh

Martin Johnsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag testat vattnet med saliferts nitrattest. Detta går att avläsa att det finns nitrat i kranvattnet. Dock finns det inget nitrat i osmosvattnet, så osmosen gör väl ett bra jobb. Slutsatsen måste väl då vara att det finns nitrat i saltet trots att det står "Nitrate free"?

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns troligtvis inget nitrat i saltet. Att mäta nitrat i saltvatten och få några som helst bra värden i de lägre områdena är i stort sett omöjligt på grund av att kloriden i saltet stör mätningarna oavsett vad de flesta på detta forum säger. Min åsikt är att nitratmätning i nivåer under 70 - 100 ppm NO3 är mer eller mindre värdelöst med de mätmetoder som finns för akvarister. För att få någorlunda bra värden måste man späda ett prov minst 20 gånger så att man får ner kloridmängden till under 1000 ppm (gäller de bästa fotospectrala mätmetoderna - andra metoder måste man ha ner värdena under 100 ppm). Ta och blanda upp ditt 1 liter av ditt osmosvatten med 32 gram vanligt bordsalt (NaCl) och mät så kan du kanske få en hint om det är kloridstörningen som gör det dåliga värdet eller om det kan finnas nitrat i saltet. Föresten - vad hade du i nitrat i det nyblandade saltvattnet?

MVH Lasse

Edit ändrat 3.2 gram bordsalt till det rätta 32 gram bordsalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla http://www.korallenriff.de. I rullisten till vänster tar du Berichte allgemein. Sedan rullar du ned bland artiklarna till messen und regeln. i den fortsätter du nedåt till Nitratmessungen och nedantill höger om den tredje blå stjärnan står det English version. Där kan du se tester på ett antal nitrat tester utförda i Tropic Marine saltvattensmix. De har ingen större precision men de fungerar. Salifert är helt OK för våra behov enligt min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur i helsike kan du säga att detta är något att lita på och att dra några slutsatser för att sätta in årgärder i ett akvarium där man kanske har djur för 10.000 tals kronor. Den som duger för dig visar 34 % fel i 4 mg/l, 41 % fel i 18 mg/l och på 40 mg/l lyckades de träffa rätt bra på bara 3 % fel.

Tänk dig den läkare eller vetrinär som skulle fatta behandlingsbeslut på tester med denna nogranhet.

Tack Hanna för följande This year we did not use the photometer from Hanna as they meanwhile announced that their tool is not to be used for nitrate determination of salt water.

Hanna gör fotospektrometrar av ganska hög kvalité - betydligt bättre än akvarietester. Och de är åtminstone så ärliga att de säger att det i n t e fungerar för saltvatten.

Bolagen som gör de här testerna de vet mycket väl hur dåliga de är i saltvatten och jag tycker det är förbannat dåligt att marknadsföra produkter som för konsument kostar från 100 kronor och uppåt av denna kvalité. I sötvatten fungerar troligtvis samtliga väldigt bra - synd att man inte gjorde en jämförande test i sötvatten.

MVH Lasse

Edit. Dessutom var testen så upplagd att bara en person gjorde själva mätningen men fyra personer gjorde avläsningen. Det är inte fyra olika mätningar som redovisas utan fyra avläsningar av samma mätning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den osäkerheten kan du inte lita på att du får samma fel vid varje mätning och felet är helt tydligt inte linjärt heller. Det enda du vet är att värdet är någonstans mellan Kiruna och saligheten. Ett felaktigt värde kan vara värre än inget alls.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har ju naturligtvis rätt i sak, problemet är ju att det inte finns några vettiga alternativ för normalakvaristen.(eller?)

Färgskale-testerna är ju rätt värdelösa - jag brukar tjata om vikten av att avläsa i dagsljus(utomhus).

Jag har för mej att salifert påstår sig ha försökt kompensera för kloriderna.

I vilket fall är salifert i gruppen "minst värdelösa"!

Vi får se testerna lite som en Sifo-mätning, resultaten varierar lite beroende på vem som beställt (avläser) mätningen och kombinera med att titta efter andra hälsotecken

Typ hopklibbade fenor, matt "päls" svaga färger,taskig aptit,skyggt beteende,parasiter etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt min åsikt Greger.

Jag känner en som inte mätte nitrat efter att han läst här att det var verkningslöst. Koraller började dö och jag blev tillkallad. Jag mätte hundra milligram per liter och orsaken var helt klar.

Hade inte han fått reda på av er som skriver skit om testerna här att de inte fungerar hade antagligen haft några fler koraller vid liv. Det är ju synd att han inte kräver ansvar av dem som lurat honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur som haver,när jag startade upp,visa salifert full färg,därefter har det ju gått ner,till osynligt ibland,och svag färg ibland,och det räcker ju att veta för mig,men det är ju lite vilseledande med mängd nitrat,det verkar ju inte stämma,så egentligen är testen fel utformade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se testerna lite som en Sifo-mätning, resultaten varierar lite beroende på vem som beställt (avläser) mätningen och kombinera med att titta efter andra hälsotecken

Typ hopklibbade fenor, matt "päls" svaga färger,taskig aptit,skyggt beteende,parasiter etc

Om man har de problemen du talar om på fiskarna så tror inte jag att man bör leta efter problemet i nitrathalten. Vad jag vet finns det inga undersökningar överhuvudtaget som bekräftar ett samband mellan sjuka fiskar och nitrathalt.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har de problemen du talar om på fiskarna så tror inte jag att man bör leta efter problemet i nitrathalten. Vad jag vet finns det inga undersökningar överhuvudtaget som bekräftar ett samband mellan sjuka fiskar och nitrathalt.

MVH

Magnus

Nu avsåg jag väl inte nitrat-test specifikt om det inte framgick tillräckligt tydligt, utan alla tester, eller i varja fall de som bygger på en avläsning mot en färgskala - och som ett okulärt komplement till testresultaten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...