Gå till innehåll

Planering mitt andra akvarium :P


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Eller så gör jag så att jag soms sagts provar mig fram, jag provar att ha dvärgkejsarna i 540 akvariet, och provar att ha mjukkoraller bland stenisarna, och märker jag då att dvärgkejsarna är och nafsar på korallerna, eller att tillväxten på mina stenisar blir hämmade så får jag då starta ett nytt kar och flytta över dom då =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så tror jag av egen erfarenhet att jag skulle ångra mig efter ett tag om jag tog ett såpass "litet" akvarie :/

Erfarenhet? Hur många saltvattens akvarium har du?

Sen en till sak, jag tycker inte att man nämner andras ekonomi hur som helst.

Nu blir det väl liv här igen, men det är MIN uppfattning

/Karoline

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karro_barro:

Just nu har jag 3 st akvarium med saltvatten i. (220L, 420L och 375L).

Nu skrev jag "generellt" akvarie och inte saltvattensakvarie. Och "litet" skrev jag också inom hartassar.

Personligen så tycker jag att ett 720L akvarie började tidigare kännas lite litet för de fiskar som jag ville ha. Och då Jörgen också nämnde att det i hans mening var litet så hänvisade jag indirekt till det också.

Ang personens ekonomi så har han tidigare skrivit om den här på forumet och är något som jag uppfattade som "publikt" och lade inte till några nya detaljer ang den ?

Ekonomi är ofta en stor del i saltvattensakvariehobbyn och något man bör ge akt på då man gräver ned sig.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativet är att prova med ett 300L akvarie och köra på och så får man se vad som händer. Stoppa i ex en drakfisk och vill man ha mer får man helt enkelt riva ned 300L, flytta till större lägenhet eller knöka in ett nytt kar och bygga om det då vid behov.

"ta en cola" och ta det lugnt brukar dock fungera ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativet är att prova med ett 300L akvarie och köra på och så får man se vad som händer. Stoppa i ex en drakfisk och vill man ha mer får man helt enkelt riva ned 300L, flytta till större lägenhet eller knöka in ett nytt kar och bygga om det då vid behov.

"ta en cola" och ta det lugnt brukar dock fungera ;)

Ja det är ju som det jag menar.

300 liter är det största jag får plats med här, så jag provar med det och ser vilka fiskar jag får plats med, och den dagen jag flyttar till nått större så får mitt 540 bli FO och så bygger jag ett 1500 liters rev :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi får helt enkelt se om ett halvår vart planerna ligger då. Av egen erfarenhet vet jag att dessa planer ändras väldigt mkt. (se bara på min tråd om planeringen).. och snart så sitter du i en villa med ett 1500L fish only och ett 30000 L rev med massor med koraller :)

Eller så kör man ett nanokar i källaren och bor ihop med en regering surare än PH 4..

Framtiden får utvisa ;)

Håller dock fast vid att man inte ska planera för mkt och ta sig vatten över huvudet. Talar där av egen erfarenhet och behöver ibland få höra det själv då jag styr iväg med mina projekt.

Då du verkar lika benägen som mig på att bygga och fixa så kan vi båda ta åt oss av det :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karro_barro:

Just nu har jag 3 st akvarium med saltvatten i. (220L, 420L och 375L).

Nu skrev jag "generellt" akvarie och inte saltvattensakvarie. Och "litet" skrev jag också inom hartassar.

Personligen så tycker jag att ett 720L akvarie började tidigare kännas lite litet för de fiskar som jag ville ha. Och då Jörgen också nämnde att det i hans mening var litet så hänvisade jag indirekt till det också.

Ang personens ekonomi så har han tidigare skrivit om den här på forumet och är något som jag uppfattade som "publikt" och lade inte till några nya detaljer ang den ?

Ekonomi är ofta en stor del i saltvattensakvariehobbyn och något man bör ge akt på då man gräver ned sig.

Mvh Fredrik

Jag tycker inte att det var snyggt iaf!!

/Karoline

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att det var snyggt iaf!!

/Karoline

Ne kan hålla med om att det inte såg bra ut, nu har jag ju som Fredrik sa redan sagt det i en annan tråd att jag hade skralt om stålar när jag skulle dra igång karet, så det var väl allmänt känt, men tycker själv att det såg mindre bra ut.

Personligen skulle jag inte kommentera att nån hade skralt om pengar även om den hade sagt det själv, men det är jag det.

Nu är jag inte en speciellt brydd människa så inga hard feeling på nått sätt mot Fredrik =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt eller inte.. sagt är sagt och det är utrett med Jurgonh.

Maybe klumpigt av mig att utgå från det som sagts och diskuterats i tidigare trådar och tagit upp en känslig punkt som ekonomin även om det är en av de viktigaste....

Vi lämnar det och fortsätter diskutera FO och planera och filosofera hur stort karet blir då det väl står på plats ;)

Hoppas det blir dubbla 540 minst tillslut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt eller inte.. sagt är sagt och det är utrett med Jurgonh.

Maybe klumpigt av mig att utgå från det som sagts och diskuterats i tidigare trådar och tagit upp en känslig punkt som ekonomin även om det är en av de viktigaste....

Vi lämnar det och fortsätter diskutera FO och planera och filosofera hur stort karet blir då det väl står på plats ;)

Hoppas det blir dubbla 540 minst tillslut..

Hehe ja ett 540 till hade ju varit trevligt som sagt, men finns ju som sagt ingen möjlighet i denna lya iaf... utan att som sagt sälja bord, soffa, säng osv :P

Kommer sluta med att jag sover på golvet på en filt och omges av 10 akvarium :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

annars kan du ju ha koraller i det lilla och fo i det stora

Mje jag vill ha mycket mer stenkoraller än mjukkoraller, och så är det inte så många fiskar jag vill ha som inte är lämpliga med koraller, så det passar sig bästa att ha det lilla som mjukkorall/fisk akvarium =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...