Gå till innehåll

Planering mitt andra akvarium :P


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Sitter och funderar på ett andra akvrium lite lätt =)

Planerar att dra igång detta akvarium kanke 6 månader, men gillar att planera och fundera i god tid :P

Tanken med detta akvarium är att ha lite fiskar som jag inte vill ha i mitt revakvarium, men jag vet inte om jag vill kalla det fish only för jag kommer ha några mjukkoraller typ Xenia och skivanemoner och stjärnpolyper och sånt, som får växa lite vilt, så kommer jag bara att ha stenkoraller i mitt stora akvarium =)

Nu är problemet att jag har minimal lägenhet och det enda ställe där jag ens kan klämma in den utan att kasta soffa, säng eller bord, så ryms det inte mycket större än 300 liter.

Så det är vad jag har att röra mig med.

Det jag ungefär har tänkt är:

1. en tryckarfisk.

Om det finns någon tryckare som kan gå i ett 300 liters.

Som jag förstått kan Nigertryckaren göra det?

Finns det andra förslag?

2. En muräna.

Här vill jag ha tips på olika muränor som kan tänkas lämpliga.

det jag funderat på är:

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=131

eller:

http://www.thegoldfishbowl.co.uk/images/marine/A-MURA-089.jpg

3. En loriculus och bicolor dvärgkejsare

4. nån fjäril skulle vara kul att ha, tips?

5. kanske en box/buffer/ko fisk eller nått sådant..

6. möjligtvis nån större clownsort.

Nått annat som skulle kunna vara kul att ha?

Som jag förstått kan jag inte ha tryckarfisk och drakfisk i samma akvarium, stämmer detta?

Tänkte köra dett väldigt lowtech.

Skummare, lysrör, 30-50 kg levande sten och vattenbyten är väl ungefär vad jag tänkt.

vilka och hur många lysrör skulle ni kört?

Ungefär vilken skummare bör jag köra?

Kommer som sagt kära igång detta när jag fått i lite liv och grejjer i mitt stora, så kanske 6 månader bort, så jag väntar till jag hittar rätt grejjer till rätt pris =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inga tips, tänkte bara säga hur sjukt beroende framkallande denna hobby är, håller fortfarande på att bygga mitt "första" riktiga saltkar, men har nu börjat fundera på att sätta upp ett snyggt litet nano när jag är klar med det.

Hehe ja det är faktiskt helt sjukt.. man får gå på nån avänjning sen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör rent kar med bara sten och försök klämma in ett kar på 150cm långt och kör ett eller 2 lysrör som du mest har tänt när du vill titta så får du inte några algproblem heller. Mitt fisk only som inte är ett fish only skulle nog vara bäst utan koraller och skivanemoner, Jag har funderat rätt ordentligt på detta efter köpet av min stora fjäril. Bara lite ljus för kalkalgerna och extraljus när man vill glana i karet och även när man får besök. 828L karet ska bli ett rent fiskkar till våren och 600L karet korallkar, nu har jag fa* bestämt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör rent kar med bara sten och försök klämma in ett kar på 150cm långt och kör ett eller 2 lysrör som du mest har tänt när du vill titta så får du inte några algproblem heller. Mitt fisk only som inte är ett fish only skulle nog vara bäst utan koraller och skivanemoner, Jag har funderat rätt ordentligt på detta efter köpet av min stora fjäril. Bara lite ljus för kalkalgerna och extraljus när man vill glana i karet och även när man får besök. 828L karet ska bli ett rent fiskkar till våren och 600L karet korallkar, nu har jag fa* bestämt mig.

oki ja det är ju också ett alternativ :D

Men jag vill så gärna ha stjärnpolper och xenia och discosomas och sånt "ogräs"

och blivit avrekoemndead att ha det i revkaret..

Även om jag kör lite belsysning, tror du inte dessa arter går då? eller krväer dom åtsminstånde någre lysrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag vara du Jörgen, så skulle jag välja detta:

1. Vänta tills du kan ha ett större akvarie.

2. Dra igång ett större helt enkelt.

Som det känns nu så skulle jag ha väntat om jag vore du. Just nu så verkar du ha skralt med slantar, har tagit lån, knappt fått igång ditt första akvarie :)

Men planera och fundera kan man alltid göra ;)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja självklart så skall jag vänta.. kanske var otydlig och fick det att låta som att jag tänkte dra igång detta nu på en gång, men är säkert 6 månader bort eller så, vill få igång mitt första först =)

Och större blir som sagt svårt.. man kan ju som inte trolla fram mera utrymme, så får nog vackert köra på runt 300 liter, vet att det är kraftigt begränsande, men 300 känns ändå bättre än 0. kan ju åtminstone ha nån fisk och mjukkorall i det =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att som jag sa tidigare, så finns det ett par fisksorter som jag verkligen vill ha som är lite tveksamt i 540t, likadant så vill jag har ett par olika mjukkoraller, och enligt många så är det inte optimalt att blanda mjuk & sten, så jag vill ha rent stenkorallskar i 540t..

Som sagt 300 är inte mycket för ett fo jag VET, men även om jag bara rymmer 2 fiskar och ett par mjukisar så är det ju bättre än 0 =)

Kommer köra det väldigt lowtech så kommer inte bli så mycket pengar att prata om =)

Är det bara jag som tycker detta verkar vettigt, tycker alla andra att jag är djupt sinnesjuk? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska vänta ett år, typ, innan du slår igång planerna för ett FOWLR akvarium. Tro mig, det kommer att ryka tillräckligt med pengar ändå på ditt 540L. =D

Sedan tror jag att du minst sagt kan prova dig fram vad gäller passande av mjukisar+sten då det är en del på forumet som faktiskt kör det utan större problem.

Mitt nano går förresten oförskämt bra med båda... Men det kanske är mest tur, vad vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska vänta ett år, typ, innan du slår igång planerna för ett FOWLR akvarium. Tro mig, det kommer att ryka tillräckligt med pengar ändå på ditt 540L. =D

Sedan tror jag att du minst sagt kan prova dig fram vad gäller passande av mjukisar+sten då det är en del på forumet som faktiskt kör det utan större problem.

Mitt nano går förresten oförskämt bra med båda... Men det kanske är mest tur, vad vet jag.

skall nog inte vara nått större problem om man filtrerar på aktivt kol, men bättre ta det säkre före osäkra =)

tänkte mest på "ogräs" grejjer som stjärnpolyper och discosoma och grejjer, så det inte tar över och växer över på alla stenar.. i det andra karet kan sånt få växa helt fritt var ju då tanken =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med övriga.. kör och satsa rejält på ditt 540 nu och låt det andra ta sin tid och låt det börja planeras på ett år eller två framåt i tiden =)

Jag vill också ha tryckare, drakfiskar, muränor och annat häftigt, men det finns inga planer på att ha mer än 1 saltkar förrän jag skaffar mig ett hus.

Att du sedan ska ha 2 kar i en liten lägenhet där du dessutom har ont om pengar, det är att ta sig "vatten" över huvudet :/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med övriga.. kör och satsa rejält på ditt 540 nu och låt det andra ta sin tid och låt det börja planeras på ett år eller två framåt i tiden =)

Jag vill också ha tryckare, drakfiskar, muränor och annat häftigt, men det finns inga planer på att ha mer än 1 saltkar förrän jag skaffar mig ett hus.

Att du sedan ska ha 2 kar i en liten lägenhet där du dessutom har ont om pengar, det är att ta sig "vatten" över huvudet :/

Mvh Fredrik

Haha lol :P

Jo om jag hade ett 1400 liters så hade jag nog inte heller planerat nått annat akvarium faktiskt :P

Ont om pengar vill jag heller inte säga att jag harför tillfället =)

har tagit ett extrajobb som är tänkt bara skall gå till akvarierna =)

Kanske ser lite mycket ut med 2 akvarium i denna lägenhet, men det skall ju synnas att man är akvarist ffs :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som tycker detta verkar vettigt, tycker alla andra att jag är djupt sinnesjuk? ;)

sinnesjuk... det är väl något alla akvarister kan klassas som? varför bränner man annars 10-tusentals kronor på en glasburk med några fiskar i? ;)

sen att blanda sten och mjukkoraller verkar det råda delade meningar om.. en del säger NEJNEJ och andra säger att det funkar bra. men det är som vanligt i den här hobbyn, inget akvarium är det andra likt och alla har sina egna åsikter om vad som är "rätt".

själv har jag både sps'er och "ogräs" typ stjärnpolyper, skivisar och lite andra mjukisar blandat. och det funkar kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sinnesjuk... det är väl något alla akvarister kan klassas som? varför bränner man annars 10-tusentals kronor på en glasburk med några fiskar i? ;)

sen att blanda sten och mjukkoraller verkar det råda delade meningar om.. en del säger NEJNEJ och andra säger att det funkar bra. men det är som vanligt i den här hobbyn, inget akvarium är det andra likt och alla har sina egna åsikter om vad som är "rätt".

Ne som sagt, filtrerar man på aktivt kol så tror jag det inte är några problem alls att blanda, men samtidigt vill jag som sagt kunna ha mssa sånna vildväxande ogräskoraller utan att dom tar upp hela mitt revkar, och då kan dom få en fristad i "fo" karet.

Och mest startar jag det för att jag är kär i dvärgkejsare och jag vet att dom kan noppa på stenkoraller, och då får dom gå i mjukkorallskaret =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag filtrerar inte med kol.. går så bra ändå ;)

måste erkänna att jag också börjar bli sugen på ett fish only. är lite småkär i drakar.. men jag har nyss lyckats tjata till mig ett nano, så jag lär vänta lite innan jag ansöker hos frugan om tillstånd för ytterligare akvarium :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på att prova sig fram vad gäller allt. Att filtrera med aktivt kol kan vara tänkvärt, men något sådant har inte ens jag försökt mig på ännu. Vattenbyten 1-2ggr/mån har dugit väldigt bra så här långt.

Vad gäller "fritt växande" arter som t.ex stjärnpolyper så är det väl som med allt annat; man får ha koll på framfarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också helfrälst på drakar, så vi får se vad ödet blir för mitt Rio 400 nu när 720L-burken är inhandlad...

Vad gäller dvärgkejsare så får man helt enkelt prova sig fram, eller leta någon individ som ger sjutton i stenkoraller. Iksero som vi köpte hela innehållet av hade en liten dvärgkejsare i sitt kar och i det var det mycket stenkoraller. Den går nu i 1920L karet och än så länge ser vi inga bekymmer... *peppar* *peppar*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...