Gå till innehåll

Nivåvakt


Robban

Rekommenderade inlägg

Hej, här kommer en liten fråga till alla er elektronik kunniga. Eftersom Classe vippan utgått i deras sortiment. Hittade jag denna hos Kjell&co

Kan denna vippa från Kjell&co jämnställas och användas under samma förutsättningar som Classe vippan?

Nivåströmbrytare NC

Max 100V/1A

Nivåströmbrytare med flottör för kontroll av vätskenivå. Max 100V / 1A. Monteras vertikalt. Arbetstemperatur: 0 till +70°C. Längd: 42 mm. Diameter flottör: 24 mm. Monteringshål: 8 mm. Kabellängd anslutningskabel ca: 10 cm. För NC-slinga (normalt sluten).

post-916-14468913107641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på KJell&Co för att köpa den till mitt kar,

men såg att i den vita flotören (frigoliten) så var en liten magnetbit instucken.

Detta kommer att göra att man får utfällningar av metall i vattnet,

så jag köpte min på ClasOhlsson istället, även fast den kostade 3ggr så mycket.

Magneten används för at påverka tungelemetet (brytare).

Hej, här kommer en liten fråga till alla er elektronik kunniga. Eftersom Classe vippan utgått i deras sortiment. Hittade jag denna hos Kjell&co

Kan denna vippa från Kjell&lco jämnställas och användas under samma förutsättningar som Classe vippan?

Nivåströmbrytare NC

Max 100V/1A

Nivåströmbrytare med flottör för kontroll av vätskenivå. Max 100V / 1A. Monteras vertikalt. Arbetstemperatur: 0 till +70°C. Längd: 42 mm. Diameter flottör: 24 mm. Monteringshål: 8 mm. Kabellängd anslutningskabel ca: 10 cm. För NC-slinga (normalt sluten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på KJell&Co för att köpa den till mitt kar,

men såg att i den vita flotören (frigoliten) så var en liten magnetbit instucken.

Detta kommer att göra att man får utfällningar av metall i vattnet,

så jag köpte min på ClasOhlsson istsället, även fast den kostade 3ggr så mycket.

Magneten används för at påverka tungelemetet (brytare).

Ajdå det var ju inte bra, köpte du denna istället på Classe då?

post-916-14468913107969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte en keramisk magnet? Alla impeller i pumpar (nästan) har en sådan drivmagnet. Om du kollar färgen på magneten och rispar den med en kniv så känner du om den är metallisk eller keramisk. Kolla med kniven på impellern i en av dina pumpar så vet du hur hård keramikmagneten är. Metallmagneter är mycket hårdare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har du provat fler än en?

Jag köpte en från Kjell som används som backup. Tur för mig då jag initialt köpte 2 classe vakter, så min fd backup fungerar nu som huvudbrytare och Kjell vippan som backup. Den bryter om classevippan hänger sig, och med anledning av tidigare inlägg gällande metal delen i vippan, står den nu aldrig i kontakt med vattnet bara om huvudbrytaren hänger sig.

Men men vad gör jag nästa gång classe vippan går sönder? Visserligen går den numer över 12v, men för eller senare ger den sig ju...finns det inga andra livärdiga produkter som den utgågna classe vippan?

Undersökte aldrig om den va av metal eller keramisk magnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...