Gå till innehåll

Mantis


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Har ju hört diverse konstiga ljud från akvariet, och speciellt på nätterna när det är mörkt, och jag har ju som haft funderingar på om det kan vara en Mantis jag har.

I morse när jag tittade in i akvariet så såg jar vid kanten av en sten så låg ett krabb-lik.

Har redan hittat kanske 6 krabblik redan, men tänkt att dom kanske dött av naturliga orsaker eller redan var död och har "ramlat" ut ur ls´en.

Men nu såg det verkligen ut som att det var orsakat av något djurm för den såg så stretegiskt utplacerad ut, som vid ingåengen till en grotta, och så såg jar spår i gruset runt stenen, ganska djupa spår.

Så antingen så bor det nått djur, kanske en mantis, under den stenen, eller så kommer spåren från krabben och så dog den bara av sig själv, eller så finns det en till förklaring.

bifogar en bild av hur det såg ut även om det är svårt kanske att göra en bödömning utifrån det.

Skall prova göra en fälla ikväll och lägga just vid denna sten =)

post-2407-14468913121323_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en 7-8cm mantis som inte låter sig fångas i någon fälla (än)... har vid ett flertal tillfällen sett den sticka ut huvudet ur en sten och nedanför hålet har jag hittat skalrester och dylikt....

så du kanske också har en!

jag hoppas att min inte blir större om den nu inte vill bli fångad. Gör den ingen skada har jag gärna kvar den då den är rätt kul och se på! Han går underna namnet "monstret" här hemma.. hehe.. Ta ut stenen är uteslutet då den ligger allra underst =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så du har också bläddrat igenom senaste numret? :)

när jag såg att de hade ett salt inslag i tidningen tog det inte länge innan jag hade bläddrat mig dit, de kallade den inte för mantis utan påfågelräka om jag minns rätt, fattade aldrig riktigt varför.... heter den bara mantis? :snurrig: eller är båda rätt?

Spelar ingen roll egentligen är bara nyfiken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off topic men var artikeln bra så tidningen är värd att köpa?

Svår fråga att svara på jag tycker det var en helt ok artikel men den riktade sej ju inte till akvarister utan övriga vetgiriga svenskar. Jag tycker Illustrerad vetenskaps artiklar brukar vara helt ok läsning så jag brukar köpa tidningen allt som oftast. Artikeln handlade mest om mantisens sätt att slå och dess högt utvecklade syn. I tidningen fanns också en artikel om Albert Einstein den dresserade guldfisken som man fått till att spela fotboll och simma under hinder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder i den artikeln. Einstein var oxå skoj även om jag fortfarande tycker att de underskattar fiskarnas förmågor.

I övrigt är I.V. mest blaj. Jag brukade tycka att det var rätt skoj läsning men det var innan jag letade info på internet ordentligt. Artiklarna handlar om sputspets forskning skrivet med vardagsterminologi. Bara språket begränsar artiklarnas värde rätt mycket. Ofta får jag oxå en känsla av att journalisterna kryddar informationen lite mycket med.

När det gäller exempelvis Saltvattensakvaristik har ju online forum och tidningar sen länge lämnat tryckta "mellannivå" och populärvetenskapliga tidningar i kölvattnet. Just övergången mellan publicerad vetenskap och spridning av info utanför forskarkretsar, där exempelvis I.V. fyllde en funktion, finns inte längre det behovet. Iofs, ju större ett område är, exempelvis om man jämför "Naturvetenskap" och "Saltvattensakvaristik", så kanske den effekten är mindre. Forum och online tidningar lägger sin ribba, ingen dumförklaring då, lite högre än tryckta tidningar.

Fasen, ge mig en chans att överanalysera något bara.. kom igen.. :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...