Gå till innehåll

Härdat glas?


AcidwizZ

Rekommenderade inlägg

Hallå

Efter en tids frånvaro från saltvattensakvaristiken så har suget blivit för stort. Därför kommer jag att starta på nytt igen. Min tanke är att göra allt "rätt" denna gång, därför vill jag borra karet i botten.

Nu kommer mitt stora men.....jag är fruktansvärt osäker på om det är så kallat härdat glas i karet. Har sökt lite på andra trådar men inte hittat något svar. Finns det något säkert sätt att identifiera sådant glas?

Mvh Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härdat glas har oftast en liten krumilur blästrad/etsad på varje ruta. Detta för att man enkelt ska kunna avgöra att det är härdat glas där så krävs. Tex lägre än 90cm i tex balkongdörrar. Vet inte om det går att få utan märkning för tex akvarium. Allt härdat glas som vi använder på firman (mycket) är märkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är specialbyggt av glasmästare, möjligtvis. Kommer att prova att dremla det i botten iaf =)

Finns inga märkningar på någon ruta och karet är på 450l 125x60x60.

I sämsta fall är det bara att köpa nytt kar ;)

Hur tjock är rutan du misstänker kan vara härdat?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härdat glas är också, vad jag läst mig till här på guiden, rent dumt att ha till ett akvarium då det glaset har helt andra egenskaper. Det är inte lika "segt" som vanligt glas och när det spricker så fullkomligen sprängs det i miljoner bitar istället för att bara spricka... vilken man nu skulle föredra, pest eller kolera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härdat glas brukar oftast ej vara på "tunnare" glas (undantag finnes).

Förvånad om det är härdat glas med de måtten som angivits...

Om du dremmlar i det och det är härdat märker du det i att hela glaset spricker.!!..

Läst tidiagre att man kan se skillnaden (förutom märkning i glaset) genom använda 2 polariserande glas framför akvariet och man ser ingen ljusbrytning för icke härdat glas. (ej provat det själv så vet ej om det funkar)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10:or är normalt på ett 450 liters med icke härdat glas så jag tror nog att det är normala glas. Använder man härdat så kan man ha tunnare glas i alla fall var det så förr. Är dina glaskanter skyddade eller är det ett helglas. Använder man härdat glas så brukar kanterna vara skyddade för det räcker i princip med att "jacka" en kant för att hela rutan skall bli glassplitter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härdat glas är bra till många tillämpningar men har precis som det mesta svagheter.

Det dåliga med härdat är att det väldigt lätt går sönder om man skadar kanten och då "exploderar" glaset i miljoner bitar. Obs för att uppnå detta genom slag på fram/baksida på rutan ska det vara ett väldigt hårt slag eller ett spetsigt verktyg.

Allt går om man vill men i praktiken så slår man alldrig sönder en härdad ruta om kanterna är skyddade.

Fördelarna är att det är starkare, man kan ha tunnare rutor. Dessutom använder man härdat glas då man ska böja ett planglas svagt, tex vindrutor på båtar. Går bara böja en väg...

Om man har vanligt floatglas så är det något stadigare för slag mot kanterna men svagare med slag mot ytan. Dessa glas spricker dessutom i stora livsfarliga skärvor.

Laminerat glas håller ihop när det spricker men man måste gå på dubbelt så tjockt glas iom att bara 1 skikt räknas för hållfasthet. Tex 8mm laminerat är 2x4mm.

Detta är en sanning med modifikation då jag vet av erfarenhet att laminerat glas blir starkare än så. Men det är rekomendationen iaf. Kanske blir så att en lång tids belastning kan göra att glasen glider på filmen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp, alla nyfikna får vänta en stund. Jag gick ner till min lokala vvs handlare och tänkte köpa mig en 40mm och 25mm genomföring(vill ha alla grejjer framför mig innan jag borrar). Till min fasa skulle han ha 575 kr för båda, jag höll på att smälla av. Därför kommer jag beställa från tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10:or är normalt på ett 450 liters med icke härdat glas så jag tror nog att det är normala glas. Använder man härdat så kan man ha tunnare glas i alla fall var det så förr. Är dina glaskanter skyddade eller är det ett helglas. Använder man härdat glas så brukar kanterna vara skyddade för det räcker i princip med att "jacka" en kant för att hela rutan skall bli glassplitter.

MVH Lasse

Jotack jag vet ;)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jotack jag vet ;)

MVH

Magnus

För er som inte fatta det roliga TropFrogs kommentar ovan kan jag upplysa om att vi längs ner i källaren har en hissdör som var av härdat glas men nu är ersatt av en plåtdörr. Den här hissdörren fick en liten repa i kanten av en handtruck. Jag vet en som sopade mycket glas den dagen. Nu har ju TropFrog slutat i dag så nu kanske vi kan sätta dit en glasdörr igen:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...