Gå till innehåll

Tips för fiskfoder i pellets form


Robban

Rekommenderade inlägg

Hej, medans jag varit frånvarande från hobbyn ett tag verkar det som fiskfoder i pellets form fått riktigt starkt fäste! Jag har enbart innan andvänt fryst artemia, hur står det sig idag?

Då det finns en uppsjö av fiskfoder i pellets form, (pust, kollade lite på Aquqpro2000).

Tips på foder mottages tacksamt. Både på veg (för kirurg) och mer proteinberikad(för köttätare)kost.

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bekant till mig som jag passade karet för när han var i thailand gav mig följande instruktioner. Blanda så mycket du kan. Mata med en ny sort varje dag så är det alltid nån fisk som tycker om dagens meny.. (Han har dock mer fiskmat än vanlig mat i sin kyl..)

Personligen kör jag med Formula 1 och Marine Excel, Artemia och mysis till fiskarna Phytofeast och Tm Pro coral Zooton till mina lägredjur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bekant till mig som jag passade karet för när han var i thailand gav mig följande instruktioner. Blanda så mycket du kan. Mata med en ny sort varje dag så är det alltid nån fisk som tycker om dagens meny.. (Han har dock mer fiskmat än vanlig mat i sin kyl..)

Personligen kör jag med Formula 1 och Marine Excel, Artemia och mysis till fiskarna Phytofeast och Tm Pro coral Zooton till mina lägredjur..

han har nog en poäng där,det blir ju bra variation,jag tror en del ger för ensidigt,

jag gör räkmix oxå,den kan man variera efter fisktyp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocean Nutrition finns även som flingor som jag tycker är superbra. Enda nackdelen är att det blir lite "pulverspill" men det tar korallerna gärna hand om :)

Jag har säkert 7 olika torrfoder och 4 olika frysta foder jag matar med. Jag tycker att matningen blir ännu roligare när man har en liten meny att fundera över...

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör med Salifert Energy Plus, och det äter alla fiskar utom salariasen.. han vill bara gnaga på stenarna.

Annars så varierar vi med 2 olika flingfoder, den ena är Spirulina, och den andra är Omega One Super Color, det är alldeles rosa/rött till färgen, och luktar inte gott alls.

Ibland så får de även artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lasse!jag har omega3 kapslar,som innehåller fiskolja,tänkte blanda detta min frysmix.

har du märkt något positvt, urk vad det smakar illa,förstår att dom är kapslade

Du får vara bered på en hinna på ytan (i alla fall på det sättet jag använder det). Möjligtvis så blir det inte så när du blandar i frysmixen. Ja - jag tycker mig märkt positiva saker - framförallt på korallerna. Men å andra sidan - jag vill att det skall vara positivt. Karet (Molly-karet) fungerarde suveränt på slutet - själv tror jag det berodde på ökning av ljus plus omega 3. Även mitt äldsta 27 liters. Ett av de andra har dock bangat ut ordentligt (även solen har fläckar). Skall låta det vara tills jag är tillbaka från en resa. Sedan planerar jag åtgärder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...