Gå till innehåll

AGA gas?


diskustok

Rekommenderade inlägg

okej för frågan e om man ska köpa från AGA gas elr var dom har det få kan ju inte dit till brand stationen och fråga om en tub hehe

AGA-gas eller en brandsläckare med co2 (med borttaget stigarrör) ifrån någon brandskyddsfirma går bra.

Den senare burkar kosta 7-900 om man köper en trycktestad och fylld tub !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej för frågan e om man ska köpa från AGA gas elr var dom har det få kan ju inte dit till brand stationen och fråga om en tub hehe

ja som han skrev, någon brandskyddsfirma.. kolla i telefonkatalogen efter brandskydd.. så hittar du företag som säljer brandsläckare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en del firmor i Helsingborg som säljer fyllda AGA tuber, kommer ej ihåg exkat pris men 1000-2000 kr beroende på storlek, sen bytar du bara in dessa och betalar för fyllning som ligger runt 300-400 kr för en 5 kg.

Tror jag betalade 395 kr för en fyllning senast, jag har en aga 5 kg..

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att veta är att det kostar ungefär lika mycket att fylla oavsett storlek på brandsläckare. Jag får min (6,5kg) fylld på Mälardalens Brandservice i Märsta för 250SEK. Då hämtar dom och lämnar dom den åxå !

Darth: Vad menar du med olagligt ?? En provtryckt tub som fylls av brandskyddsfirma är precis hur laglig som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns AGA flaskor utan stigrör som är avsedda för ölpumpar och att göra läsk. Finns på välsorterade järnhandlare. Du får köpa flaskan ( 5 kg) men om större så finns ett utbytessystem. Där du i prinsip bara betalar gasen en 7kg flaska kostade c:a 380 kr(i leasing+gas) och räckte för mig i 2 år för ett 3000l kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore trevlig om någon kunnig kunde hjälpa till att förklara ungefär hur det kan gå till att med co2,kalksten?+osmosvatten går till att skapa bra vatten som kan användas vid påfyllning.

Det känns som om ph't borde dyka toksnabbt i osmosvatten ?!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öh, nu förstår jag om möjligt ännu mindre :)

Jag hade tänkt använda min gamla co2-controller och någon fjuttpump för att lösa kalk i mitt blivande "påfyllningskar". Ur det tänkte jag pumpa i nån/några liter/dag (beroende på hur mycket baljan avdunstar) mha en doseringspump som åxå "blivit över".

Det känns som en bekväm och "säker" lösning på avdunstningen så länge jag inte har mer vatten i det än vad som ryms i baljan.

Är jag ute och cyklar eller ??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öh, nu förstår jag om möjligt ännu mindre :)

Jag hade tänkt använda min gamla co2-controller och någon fjuttpump för att lösa kalk i mitt blivande "påfyllningskar". Ur det tänkte jag pumpa i nån/några liter/dag (beroende på hur mycket baljan avdunstar) mha en doseringspump som åxå "blivit över".

Det känns som en bekväm och "säker" lösning på avdunstningen så länge jag inte har mer vatten i det än vad som ryms i baljan.

Är jag ute och cyklar eller ??????

Du bör ha kalksubstratet/granulatet förseglat så koldioxiden används opitmalt. Dvs en kalkreaktor. Annars blir det som en kolsyrad läsk... koldioxiden/kolsyran försvinner ur vattnet efeter ett tag och då har du inte fått ner ph´t tillräckligt för att kalken ska lösas i vattnet. Förtydligar det lite kanske? Se över hur kalkreaktorernas funktion ser ut. Numera är kalkreaktorerna även försedda med en CO2 kammare som gör att koldioxiden inte kommer ut i display karet (Med oönskad algtilväxt mm som resultat).

"CA-boosters" är pulver blandningar/vätskor som du bara doserar manuellt rakt ner i karet eller i osmosvattnet enligt "Balling metoden" eller färdig blandade Ca-preparat. (Dvs där behövs ingen Co2...).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att veta är att det kostar ungefär lika mycket att fylla oavsett storlek på brandsläckare. Jag får min (6,5kg) fylld på Mälardalens Brandservice i Märsta för 250SEK. Då hämtar dom och lämnar dom den åxå !

Darth: Vad menar du med olagligt ?? En provtryckt tub som fylls av brandskyddsfirma är precis hur laglig som helst.

Jag pratade med Aga här i göteborg om detta, och han sa att när man köper en 5kg flaska av dom så ingår man i deras flaskpark, så varje gång man behöver påfyllning får man en ny prov tryckt flaska. Men om man har en större flaska

måste man bekosta provtryckningen själv vilket var dyrare än gasen (sa han).

Man får inte fylla på en flaska utan att provtrycka den.

En brandflaska är inte gjord för att ha co2 i och har inte skyddskrage så

därför får man inte ha en sådan eller fylla på en sådan.

Detta var vad han sa till mig.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med Aga här i göteborg om detta, och han sa att när man köper en 5kg flaska av dom så ingår man i deras flaskpark, så varje gång man behöver påfyllning får man en ny prov tryckt flaska. Men om man har en större flaska

måste man bekosta provtryckningen själv vilket var dyrare än gasen (sa han).

Man får inte fylla på en flaska utan att provtrycka den.

En brandflaska är inte gjord för att ha co2 i och har inte skyddskrage så

därför får man inte ha en sådan eller fylla på en sådan.

Detta var vad han sa till mig.

/Robert

Ah, anade att du pratat med en säljare. Dom är ju alltid bra på att ljuga i egen sak...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...