Gå till innehåll

stockholms vatten så ser det ut.


falket

Rekommenderade inlägg

hej allihopa igen!

här kommer en pdf om vattnet där jag bor.inte ser det så jäkligt ut om man nu vill köra utan osmos? visst det är en medel rapport under ett år,men lite klokare kanske man blir?

http://www.stockholmvatten.se/indexie.htm klicka på norsborgs vattenverk

jag envisas med att inte köra osmos när ja nu ska till med mitt nya kar,tills någon övertygar mig.

hur länge har osmos funnits? e det förhållandevis nytt påfund i karen? jobbade på korallrevet i södertälje när ja va knodd och kan inte minnas att vi hade osmos.

däremot klassisk gummi slang från kranen i källaren och en ventil som vi toppade med nere på lagret.:-)

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki...klor och koppar...finns alltså inget annat som tar bort det ur vattnet? askorbinsyra 1/4 KRYDDMÅTT i ett badkar tar genast bort all klor enl "sthlm vatten"

sen om askorbinsyra är bra för firrar och LS e kanske är ovisst.

hur som helst.ja grubbar på osmos fortfarande. fiskarna lever ju inte i klockrent rent vatten i det vilda heller. och jag har inte hört nån här gasta i ren panik om hederligt kranvatten.om vi säger så här då...jag drar i gång endast kranvattnet+salt.och testar det sen...kanske om en månad?på koppar och klor och nitrit och nitrat...är inte det lite bättre?

nikke

www.panavicious.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki ,ge mig ett hett tips på billiga osmos och var man kan köpa nån. 1700 e sista siffran ja hörde ,nytt.e det nåt man köper beggat? filter innehåll finns visst att köpa löst till vissa modeller? eller ska man ranta till nån akvarie affär och köpa sina liter + skafferi?

tackar för svar

nikke

www.panavicious.com -rock your fish n socks of.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att osmos e överskattat. Kör själv utan och det funkar fint

det där var väl inte helt genomtänkt? kan du utveckla lite varför osmos är överskattat? speciellt när du, enligt din signatur, har startat upp ganska nyligen så är det väl inte konstigt att du inte märkt något än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade inget om kisel i dokumentet men halterna varierar kraftigt beroende på väder och årstid. Här i vänersborg var det inget kisel i kranvattnet i våras, nu blir provet svart och då är det så mycket att man inte ens vill veta det. Det är bara dumsnålt och fjantigt att köra utan osmos och inte ens enbart osmos duger tycker jag utan det behövs ett silikatfilter efter osmosen också för att få bort det sista som osmosen inte klarar. Den här hobbyn kostar pengar och det är det inget att hymla om och är man inte beredd att betala så är det kanske sötvatten man ska hålla på med istället om man nu måste vara akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopparhalten i vattnet från Norsborg är mindre än medeltalet i Mälaren. Där är det inte något större problem. Problemet med kopparen kan dock komma i den fastighet du bor i. Nya fastigheter och nya varmvattenskärl kan släppa ut relativt mycket koppar - så du bör mäta där i alla fall om du funderar på att köra utan osmos. Kloren är inga problem om du använder askorbinsyra (C-vitamin). Askorbinsyran är heller inte farlig för dina organismer. Skall du vara på den säkra sidan - använd Osmos även om jag själv inte lever som jag lär.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jojjo dyr hobby MEN jag har insett att SÅÅÅ dyr behöver den inte alls vara..allt beror på hur högt man lägger ribban...tex en enkel fråga om total kapacitet pumpar till ett 270 liters hörn kan ge svar här mellan 2500-12000 l/h bara det säger lite om hur pass olika uppfattningar folk har och det respekterar jag och det hoppas ja alla andra här gör också.en del kör ju BMW X5 och en del kör datsuns från 70 talet. båda kommer från punkt A till B men med olika komfort.men ja tror på ett medel som sagt.blir nog bra.

men fortfarande är ja intresserad av när osmos kom till byn. hur länge har det funnits? ingen svarar på det. det gör mig nyfiken.

och nu e jag arg på tyskarna för nu tog dom bart osmos filtret som ja skulle ha till ett så bra pris.

nåt mer tips på runt 1000-1200 spänn nytt?eller har det brunnit i osmos filter fabriken? :-)

alltid din bäste vän

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...