Gå till innehåll

stockholms vatten så ser det ut.


falket

Rekommenderade inlägg

RO tekniken utvecklades i mitten av 70 talet för att användas vid avsaltning av havsvatten för att säkra dricksvattenförsörjningen på olika ställen runt jorden. Mellan 85-90 började det användas inom hobbyn - kom från Tyskland och USA där vattenkvallitén är mycket sämre än här i Sverige. Blev väl standard inom saltvattensakvaristiken för ca 10 år sedan. Jag köpte mitt första osmosfilter från Aquamedic kring 1995 för att framställa eget "dest"-vatten. Då betalade jag ca 1600:- så de har blivit billigare.

Två länkar som breddar din kunskap lite mer

http://www.purewaterab.com/vattenrening_osmos.html

eller denna

http://www.enwa.se/data/attachments/ENWAprodblad%20Osmosis.pdf

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som stig säger , så var det i början på nittiotalet som det började bli aktuellt med osmos bland saltisar i sverige.

I övrigt håller jag med svärd (det händer......,Jörgen du behöver inte skicka blommor igen!), att spara på osmos brukar för dom flesta kosta betydligt mer i slutändan när det dyker upp problem som är svåra att härleda.

Så nu kommer mitt vanliga tjat om att dom flesta osmos-motståndares kar brukar se ut som östersjö-biotoper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok nu e jag både klokare och har hittat ett osmos + silikat för ett schysst pris.

dock så mailade jag stockholms vatten tidigare om vattnet och värden och ideen om att köra det i saltburk. dom nappade och imorrn ringer jag en vatten-labbråtta och snackar lite.för skojs skull menar jag. kul o höra vad han säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gött! du kommer få ett mera lättskött akvarium och därmed mera glädje av din hobby...

Saxade detta från en sida i usa "Chloramine is sometimes added to municipal water treatments to kill pathogens in tap water"

"Chloramine is added to water supplies instead of chlorine as it has a much longer half life. It does not dissipate in 24 hours as chlorine will."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gött! du kommer få ett mera lättskött akvarium och därmed mera glädje av din hobby...

Saxade detta från en sida i usa "Chloramine is sometimes added to municipal water treatments to kill pathogens in tap water"

"Chloramine is added to water supplies instead of chlorine as it has a much longer half life. It does not dissipate in 24 hours as chlorine will."

Helt riktigt men det är inte helt säkert att RO tar kloraminen!!! Kolfilter efter gör dock det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enl honom så tror han det inte är nån direkt fara att köra utan osmos..han hävdade att koppar och andra ämnen "drunknar" i den totala vatten mängden med dess tillsatser med akvariesaltet osv....dock va han lite osäker på mina andra frågor då ja e envis och vill ha fakta framför "ja tror" och han ska kolla upp ännu mer fakta och jag ska höra av mig nästa vecka igen.

ok..kloret...en del människor är ju allergiska mot klor.klor i vatten systemen förekommer rikligare ju närmre vattenrenings verket man bor(tex norsborg,så e alby rikligt på klor osv).klorhaten kan man minska och ev få bort helt med lite askorbinsyra som ja sa och trodde "1/4 kryddmått per badkar" om ja minns rätt,DOCK sänker du då PH värdet med syran) annars så kan man spola vattnet minst 5 minuter innan man tappar upp det samt låter det stå av sig lite så sticker kloret av sig självt.

silikat är alltså mot kisel...och kisel va han lite osäker på ,men ja ska ta upp det då vi hörs nästa vecka.

jag tycker det här är jäkligt intressant och finurlar vidare.

nästa anhalt-en marinbiolog.jag ska gå lite till botten med det här. för nöjes skull. :-)

ok folks..en fråga till,intressant o se svaren.

vilka vatten värden är bra/ultimat för saltvattensburk med levande sten och fisk.?

alla svar välkomnas. tungmetaller och ph ,salt och nitrit..ni bidrar med va ni tror och tycker . tackar!

din ende vän

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man lägger ner 10 tusentals kronor på tillbehör och inredning, ljus mm så hävdar jag fortfarande att det är riktigt löjligt att köra utan osmos, jag brukar säga att när problemen dyker upp i akvariet så har det varit problem på reningsverket 6 månader tidigare. Du ska inte tro att kranvattnet har samma värden året om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fakta före fiktion.jag ska snacka med folk som vet och är mer insatta.punkt slut.inget ont.

men under min korta tid här har jag som sagt stött på väääldigt olika

tycken och smak vilket jag tycker är både intressant och samtidigt mystiskt.

som jag sa tidigare så är denna hobby i vissa (läs:vissa)anseenden en "matrialsport" som med mycket annat.

när det gäller osmos så e jag rent nyfiken ...jag kan köpa en osmos vilken dag som helst , MEN vill ändå få fram mer fakta.skadar ju inte.och visst respekterar jag folk här ..absolut.men ibland blir det lite virrigt då många tycker så pass mycket olika.

och till en akvariebutik kan man ju också gå och fråga...men dom är också säljare.

i en branch som kanske inte omsätter så jätte jätte mycket.så visst bör dom sälja mer produkter och manicklar för att få ihop det.inget att hymla om.

hur som helst handlar det inte om ca 1200 spänn för en manick utan mer en jakt på nån som verkligen har bevis eller har vetenskapliga fakta.

ha en trevlig helg!

din ende riktiga rockande vän

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"men under min korta tid här har jag som sagt stött på väääldigt olika

tycken och smak vilket jag tycker är både intressant och samtidigt mystiskt"

Du måste ha klart för dig att varje "fall" är unikt. Du kan ha två akvarier med exakt samma egenskaper vid uppstart och ställa dem brevid varandra, men testar du de olika värdena m.m efter några månader ser du att det inte längre är så lika. Därför kan en "sak", i det här fallet en osmos, vara det bästa jag kan ha i min anläggning men helt värdelöst för dig.

Sen tror jag att det som de flesta försöker förmedla är att det inte är värt "risken". Dvs: Du lägger ned 20 000 - 30 000 på akvariet och skippar osmosen. Efter sex månader får du problem efter problem. Det är lika bra att köpa en osmos direkt från början. Jag skulle inte bry mig om så gud (inte för att jag tror på sk****, så ta det inte bokstavligt) kom ner och sa att det är helt onödigt med osmos i mitt fall. Jag hade endå köpt det. Just pga det jag sa tidigare, det är inte värt risken när det handlar om en så liten summa.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips! kolla med de som har ett akvarium som är din smak och ta reda på vad han/hon använder sig av och gör likadant, det är en bra väg till att slippa en massa krångel på vägen. Jag hämtade inspiration och kunskap när jag startade upp igen efter några år frånvaro från den här hobbyn av bla Tomas Ländström, Thore Kjellberg. Jag försöker att vidaförmedla mina rön och erfarenheter och tala om vad jag anser de behöver men ofta så stöter man på patrull och 99,99% beror det på att det är en kostnad till som ska till och visst jag har förståelse för deras tänkande men det känns inte bra att veta att de kanske får en massa extra problem för att de snålade med den där saken som jag vet har betydelse. Skillnaden mellan succé och misslyckande kan ibland hänga på t.ex en osmos. Jag vore inte där jag är idag om jag tänkte som jag gjorde förr i tiden, jag vill ha ett vackert akvarium med en massa färggranna koraller och fiskar och jag vet att det kostar tid och pengar för att få det. Jag prioriterar bort en del annat till förmån för mina akvarium. Jag skulle kunnat ha en riktigt bra bil istället eller en Harley Davidson mm men just nu vill jag förverkliga drömmen om akvariet som jag alltid velat ha och jag är en bra bit på väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas

Du hänvisar hela tiden till att du skall fråga folk som vet. Fakta före fiktion osv. Frågar du en vattentekniker på våra större verk så kommer du givetvis få ett svar att det inte behövs. Frågar du en marinbiolog kommer du troligtvis få samma svar. Men från vilken utgångspunkt svarar dom? Har de erfarenhet från slutna ekosystem där du ständigt tillför ca 1 % vatten (för att komp. avdunstningen) per dag och där du har en bioackumulation av alla ämnen - även de skadliga? Nej jag tror inte det. I det här fallet har du nog experterna på detta forum. Jag tillhör de personer som gärna går emot strömmen och personligen använder jag inte osmos av flera skäl men jag skulle aldrig rekomendera någon att följa mitt val just i detta fall. Att använda osmos innebär att du alltid vet att ditt vatten just innehåller precis det som salttilverkarna har räknat ut av spårämnen, metaller och dylikt och ingenting mera. Inga extra ämnen, inga förhöjda nivåer av andra ämnen och inte minst - inga ämnen som motverkar andra ämnen.

Att ta beslutet att inte använda osmos innebär en kalkylerad risk och skulle jag börja arbeta med större baljor och plöja ner 10.000 tals kronor i dessa skulle jag utan tvekan skaffa osmos också. RO är en garant för att du alltid vet vad ditt vatten innehåller.

För övrigt tror jag inte att det finns någon annan enskild fråga här på forumet som har så stor uppslutning och gemensam syn som osmosfrågan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag aldrig mätt silikat i mitt vatten, då jag har fått för mig att det inte ska vara något problem här i byn... Någon som har uppgifter om vad vi trotsallt har för silikat värden från reningsvarken här i 08-områdena? Egna mätresultat kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...