Gå till innehåll

Bryopsis


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Har fått problem med denna alg i mitt kar under sommaren. Har tittat runt här inne för att få tips med hur man får bort dem. Vattenvärdena är hyfsade ändå. Har etyt kar på 125 liter. Har köpt en skummare och är på g att göra om den så den passar till karet kommer igång nästa vecka. Vill då göra ett krafttag mot dessa jä_la alger. Blir helt knäckt på dem. Om jag inte vill köra med algenex de första jag gör utan försöka fixa de med andra hjälpmedel. Ge mig gärna förslag på åtgrärder. Strumpa med RowaPhos kanske och vart man enklast köper dessa.

Tack på förhand

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryopsis är lite jobbig att bli av med, eftersom den trivs även i ganska näringsfattigt vatten.

Jag har haft tur med Naso och Lo volpinus när det gäller bryopsis - men det verkar som om det varierar ganska mycket beroende på vem du frågar.

Det finns en nakensnigel som suger saften ur bryopsis så att den försvinner - Elysea crispata, dock är den inte helt lätt att få tag i, men den enda legitimerade bryopsis ätaren vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där med solljus in i karet e gammalt dravel har man rätt värden blir de inga alger av nåt ljus. Men har man ett kar som är nersläckt dygnet runt för att bli av med alger så e självklart solljus utifrån inget bra. Mitt kar har haft solljus på sej hela sommaren och jag har bara kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa alger är inte roliga alls. Vi hade jättetofsar av dem överallt förut. Nu har vi ytterst lite kvar, men de är väldigt bleka och ser inte alls pigga ut.

I vårat kar så skaffade vi 2 kirurger, en naso lituratus (läppstiftskirurg), och en Ctenochaetus strigosus (gul öga). Men de kan ju vara svåra att ha om karet knappt är uppstartat, dessutom så behöver man ha uvc, då de lätt utsätts för vita prick.

Andra tips jag kan ge dig, är väl att införskaffa sniglar, någon sjöborre (den vi har käkade massor av våran bryopsis), och salarias käkar också dessa alger. Iaf så har de arter jag nämnt här ätit bryopsis i vårat kar.

Men det som äter bryopsis hos någon, behöver inte göra det hos någon annan.

De är ju inte kul att hålla på och skörda algerna heller, men när de blir tillräckligt långa så sitter de inte så hårt, och är då relativt lätta att rycka bort med en plastpincett, eller för hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där med solljus in i karet e gammalt dravel har man rätt värden blir de inga alger av nåt ljus. Men har man ett kar som är nersläckt dygnet runt för att bli av med alger så e självklart solljus utifrån inget bra. Mitt kar har haft solljus på sej hela sommaren och jag har bara kalkalger.

Ger Ted helt rätt. Mitt äldsta 27 liters står medvetet så placerat att det har direkt solljus mellan ca 12:00 och solnedgång. Detta för att kompensera ett relativt dåligt konstgjort ljus (11 watt). Jag har visserligen lite bryopssis men tycker det är en ganska dekorativ alg och rensar ut den då och då. För övrigt bara kalkalger, en jättesnygg rödalg och caluerpa. (samt lite välbetade grönalger)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AlgenEx biter inte på bryopsis dessvärre. Har kört i 2 månader nu och bryopsisen har INTE försvunnit, dock har ingen ny kommit, så det jag har skördat har föreblivit skördat. Enl. AlgenEx manual så står det faktiskt att det tar 2-3 månader innan man får bort just bryopsis :( Så att fixa dem på ett naturligt sätt är ett MYCKET bättre alternativ. Sjöhare fungerar också väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är ca ett år gammalt innan hade jag ett mindre och hade aldrig några problem där, de var igång ca ett år innan och flyttade över allt tilll de nya när jag fick de.. Har 1 st 150 watt tänd ca 4,5 timmar samt ett interpet 36 W som blå ljus i 7 timmar.

Kör inte med osmos men ska nog införskaffa mig en nu tror jag..

Har en salarias i karet men den verkar inte käka något alls..

Får skaffa mig lite RowaPhos få igång skummaren bra och köpa mig en sjöborre kanske..

Kan man köpa RowaPhos hos PWSS?

Har varit borta några dagar nu och fy fn vad mycket de var i karet denna gång. Provade att ha en pump igång med vadd och borstade stenen en annan gång. Lyckades jag bara sprida algen då eller tror ni att denna åtgärd kan funka när skummare och RowaPhos kommer i karet?

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade väldigt stora problem med bryopsis för ett par år sedan, provade allt och då menar jag ALLT. Rowaphos o dyl är bara att glömma. Det som till slut fungerade och fungerade väl är detta:

1. Sillicat filter till osmosen

2. Upp med att sten o skrubba med stålborste UTANFÖR akvariet, håller man på i burken o plockar mm så blir det ÄNNU värre!

3. Refugium med olika typer av Caulerpa som suger näringen ur vattnet.

Tog ca: 2 månader sen var burken helt ren och ingen bryposis har kommit tillbaka. Reugiumet används ej heller.

Lycka till! Tålamod kommer att krävas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...