Gå till innehåll

Henriks 934L


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ser ju rent o fint ut, kalas att sätta nya koraller i

För några veckor sedan (kanske 4-5) så hade jag ett fullkomligt utbrott av röda cyano (från en liten fläck till massor på 6 dagar) som täckte ca 60% av sten och sand, då såg det för j-kligt ut och krigsutrustingen åkte på... jag vann :)

Japp det finns gott om plats för koraller jag har 3st flakväxande montiporor, röd, lila och ljusgrön med lila tillväxtkant, men fler flakisar jagar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

När jag hade mitt utbrott av alger så använde jag rowaphos med deltec:s reactor och mätte gult på Deltec:s fosfattest, vilket gult det var... ja det var inte lätt att urskilja men eftersom jag körde med fosfatreaktorn och bytte media varje månad så letade jag hela tiden efter andra orsaker till min alginvasion.

Men så trilla polletten ner...

Tyckte det var lite bökigt att byta media i reaktorn så jag försökte bygga en själv...

Denna skulle kunna innehålla mer fosfatmedia och kunna ha ett högre flöde och kunna användas med KZ Biophos 2.

Eftersom jag upplevde att mycket fosfat fanns lagrad i stenen och i sanden så ville jag ha denna lösningen.

Tog en burk (tropic marin biocalcium) och gjorde hål i botten och i toppen, blå filtermatta skulle hålla mediat från att blåsas igenom, en 2000l/h pump för att pumpa vatten ovanifrån.

Burken är ca 1cm under vattenytan och vattnet når 70-80% upp i burken, hålen som togs i locket visade sig vara för stora så ett annat lock används idag med lite mindre hål...

Tog olika tjocklek på filtermattan för att testa och den vänstra är den som används idag.

Förutom att jag tycker att denna funkar bättre än reaktorn med Biophos 2 så är det väldigt lätt att byta mediat, så denna lösningen fungerar bättre för mig...

post-1811-14468915491606_thumb.jpg

post-1811-14468915491759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

jag och tjejjen har gått och köpt oss ett hus och det här karet är för stort för vardagsrummet, karet är redan sålt och stenen kommer läggas ut till försäljning, men fiskar och utrustning kommer jag behålla till nästa kar.

Det är inte egentligen förrän nu när jag står och lyfter ur sten och koraller som jag förstår hur mycket glädje detta karet har gett mig, visst är det roligt att sköta det, men att det skulle kännas såpass tungt bara för en sten tex. när man lyfter upp och kollar under ser man alla rörmaskar, småsnäckor och småmusslor som sitter där, har även hittat ett litet ostron inte större än en 1-krona.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...