Gå till innehåll

Henriks 934L


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Spännande :) håll oss uppdaterade !

japp, blir det inte en alltför hård helg så tänkte jag provköra några pumpar och få upp armaturen...

Skulle behöva hjälp att översätta några amerikanska mått på glastjocklek 3/4", 5/8" och 3/16" vad är detta i svenska mått egentligen :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det rullar på.

En liten fråga bara beträffande det mittersta karet. Det som är så högt. Vad ska du ha i det? Det ser ut att bli lite svårt att få i någonting, med tanke på avståndet ovanför. Tight, både för händer och eventuell teknik.

eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, blir det inte en alltför hård helg så tänkte jag provköra några pumpar och få upp armaturen...

Skulle behöva hjälp att översätta några amerikanska mått på glastjocklek 3/4", 5/8" och 3/16" vad är detta i svenska mått egentligen :snurrig:

Om jag inte minns helt fel från skolan så är en tum 2.54 cm.

3/4 blir då 2.54/4*3 = 1.905 cm

Och så vidare.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det rullar på.

En liten fråga bara beträffande det mittersta karet. Det som är så högt. Vad ska du ha i det? Det ser ut att bli lite svårt att få i någonting, med tanke på avståndet ovanför. Tight, både för händer och eventuell teknik.

eller?

Där ska det vara ett refugium med alger och lite gott gott, det är borrat högt upp på baksidan och det är tänkt att en pump på ca 700l/h ska pumpa vatten från sumpen till refugiet som sedan rinner tillbaka till sumpen, och det lär bli tajt när man väl ska dit och mecka men jag hoppas att det inte blir så ofta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns helt fel från skolan så är en tum 2.54 cm.

3/4 blir då 2.54/4*3 = 1.905 cm

Och så vidare.

Mvh Fredrik

ok får ta och räkna på det senare, jag har 1cm tjockt glas och det finns distanser som man ska använda till Vortech pumparna beroende på hur tjockt glas man har.

Tackar och bockar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ska det vara ett refugium med alger och lite gott gott, det är borrat högt upp på baksidan och det är tänkt att en pump på ca 700l/h ska pumpa vatten från sumpen till refugiet som sedan rinner tillbaka till sumpen, och det lär bli tajt när man väl ska dit och mecka men jag hoppas att det inte blir så ofta :)

Ok, ja vi får väll hålla tummarna att du inte behöver ner och rota allt för ofta. Men får du verkligen in belysning för refugiumet ovanför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

YES!! äntligen fick jag ordning på durson som har låtit som rena vattenfallet, tätade ordentligt så att ingen tjuvluft kunde komma igenom och tryckte i en liten slang i lufthålet och satte på en liten kran och nu är den knäpptyst!

Har lagt i en del sten men mer ska det bli i veckan och sand också, Vortech pumparna är inkörda och inställda efter en del meck och har blivit mycket tystare, men efter att mina nya propellrar? och axlarna kommer så räknar jag med att få de ännu tystare de skeppas tillsammans med batteribackupen och jag räknar med att ha fått hem dem om ca 3-4 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick du nya propellrar och axlar på garanti eller fick du betala för det själv?

Läste en lite olustig sak om pumparna och det är att de inte kommer funka med vågkontrollern som skall komma senare. Det kommer en ny version av pumparna senare som kommer funka med kontrollern men det skall också mot betalning gå att skicka in sina nuvarande pumpar och få dem uppgraderade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

propellrarna och axlarna får jag "gratis"tror jag hade fått betala frakten själv, det lät så på dem iallafall när de sa "this was a risk for us selling overseas".

Men nu när jag fått klartecken att min batteribackup kommer skickas med båt så kommer de med i samma sändning.

Jag var lite sugen på vågcontrollern men om det stämmer att jag måste själv betala för uppgradering + frakt och tull då kommer jag aldrig skaffa det... möjligtvis den dagen då en svensk butik börjar sälja dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har skett ett litet missöde med kameran så displayen är helt kass och ser ut som en picassotavla så det är lite snålt på bildfronten tills jag får fixat en ny.

Har varit i Finland en vecka men lite har det hänt iallafall, har fått lagt i all sten utom en.

Det är fortfarande en del kvar att fixa men nu är pumpsystemet igång

fosfaten är nere på noll med Deltec:s test tack vare fosfatreaktorn och jag har börjat köra t5:orna några timmar om dagen.

post-1811-14468913378303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser trevligt ut! Ska du stoppa i mer sten?

Det kommer i en sten till men det sitter en anemon (som jag köpte förra hösten) på den och karet är inte redo för en anemon än så jag får vänta lite.

Jag har valt att ha lite sten i för jag planerar att ha flakväxande stenkoraller och då behöver de utrymme + de andra korallerna kan växa sig stora utan att stenen tar upp all plats.

För att inte glömma våra vänner fiskarna som också vill ha mycket simyta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

korallerna mår bättre och bättre men det är en bra bit kvar, några nya har det blivit och några som jag haft från förra karet.

Ner till vänster troligen Turbinaria reniformis, längst upp en Staghorn och ner till höger min gamla Montipora (digitata?) har vuxit till mer än det dubbla sen jag bytte till mig den för ca 1 år sedan.

post-1811-14468913446325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...