Gå till innehåll

Henriks 934L


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

från vänster en rosa Stylopora eller Pocillopora en okänd anemon jag haft i lite över 1år nu, har snokat runt på nätet men har inte kunnat få id på den och till höger en till blågrön Staghorn.

Andra bilden: från vänster Acropora, Sarcophyton Trocheliophorum och troligen en Nephtea

post-1811-14468913449306_thumb.jpg

post-1811-1446891344955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var och köpte mig en fin kirurg Ctenochaetus strigosus mina gamla Banggaier har numera också fått det lite större.

En riktig favorit som håller duktigt rent under den ena revpelaren är min goby/blennid Pholidichthys leucotaenia jäklar vad han kan flytta mycket sand! lätt o förstå varför den kallas Ingenjörsgoby

post-1811-14468913449743_thumb.jpg

post-1811-14468913449922_thumb.jpg

post-1811-14468913450114_thumb.jpg

post-1811-14468913450303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någonting har ihjäl mina banggaier...

för några dagar sedan la jag märke till att min ena banggaihona var helt blek och hade ett ca 1cm stort snitt på ena sidan, det såg ut som om något hade ätit upp den svarta bakre randen på fisken.

Undrade om kanske hon fastnat i något eller rivit sig på en sten men det var mest troligt att något följt med stenen. Hon dog dagen därpå.

Igår hade min ena hanne samma märke på sig och såg döende ut ville inte äta, när han började vända på sig skulle jag plocka upp honom men när jag letat fram håven kunde jag inte se honom längre, viftade med händerna runt stenarna för att försöka spola fram honom men hittade honom inte.

Nu idag hittade jag honom eller vad som var kvar av honom, huvudet...

Nu j-vlar ska han hittas, hoppas på att denna fällan ska funka.

När ljuset släcks har jag hört ett litet knäppande ibland...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du hittat vad som orsakade död till dina fiskar??

Henrik misstänker att det är en mantisräka skulle jag tro. Om han lyckats fånga den redan en timme efter att han lagt i fällan i akvariet så lyfter jag på hatten. De är svårfångade.

Här finns mer info om mantisar för de som inte vet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5611&highlight=massor+mantis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik misstänker att det är en mantisräka skulle jag tro. Om han lyckats fånga den redan en timme efter att han lagt i fällan i akvariet så lyfter jag på hatten. De är svårfångade.

Jepp det stämmer, vet inte vad det kan vara annars...

Saken är den att jag har haft stenen i en 200L hink i över två månader och när jag lyfte ur stenen så låg där 3st större krabbor 5-7cm över skalet och runt 8-10 st småkrabbor döda på bottnen, först tänkte jag att nu borde det inte finnas några fler i stenen, men sen jag lyfte i stenen har jag hittat ytterligare 3st döda krabbor.

Oddsen för att det är en mantis av något slag är rätt höga just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju väldigt möjligt att det är mantis räka med "Fisksvärdet" istället för "hammare"

hört att dom ska va väldigt ovanliga att få , dom flesta får nästan till 90% alltid "hammar-varianten" och blir av med sniglar och krabbor.. är ju lite otur att få fisk ätar varianten :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är fiskarna på bild skadade? Eller är dessa bilder äldre.

japp de är skadade, på fisken till vänster så ser man vita bitmärken på kroppen och på den till vänster ett snitt och även att den svarta randen inte löper hela vägen till ryggen.

mycket möjligt att det är svärdvarianten Mathias, får ta och göra fler fällor o lägga ut....

fortsätter det så här har jag snart inga banggaier kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

4st Banggaier döda den sista skänkte jag bort, ingenting i fällorna mer än kirurgen som simmade in en gång, om jag bara visste vad det är för något i karet så hade det känts lättare, jag har fått tipsat om att det kan vara en Cirolanid Isopod den ska också ge ifrån sig ett knäppande ljud som jag hör ibland från karet.

Jag läste i Sunny:s tråd att han hade lyckats med en boxarräka, och det är det jag provar just nu, räkan har gått i karet i lite över en vecka nu vet inte om det hjälper men jag har inte hört några knäppningar de senaste dagarna så jag hoppas att han har gjort konfetti av Isopoden.

Tack o lov så har min kirurg och min ingenjörsgoby inte blivit attackerade.

Kommer vänta några månader innan jag släpper i någon mindre fisk, får hoppas att krypet kommer vara borta då.

Lägger upp en till bild på gobyn

post-1811-14468913506638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jimmy den idén har jag funderat på, men jag vet inte om den här går att fånga med en sådan fälla om det nu är en Isopod, du vet inte om den bara kryper så som räkor gör eller om den kan simma? kan den simma får jag nog anpassa fällan lite och göra ett mindre hål. Ifall den livnär sig på annat än fisk som den kan hitta i karet så går det inte att svälta ut den, men jag vet inte exakt vad den äter om den bara tar levande fisk eller om den kanske käkar rörmaskar eller om den har liknande matvanor som till exempel en räka? många frågor blir det :)

Läste också den Mattias verkar inte helt snäll den där... det e riktigt så det kryper i kroppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ush.. Henrik, vilken mardröm :-( Jag lider med dig.

Ang. fällor så bör man kunna efter någon tids väntan sätta upp flera olika typer av fällor med olika typer av bete (räkbit, fiskfilébit, musssla) den måste ju ta något för eller senare så som Jimmy skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...