Holma Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 Lite annorlunda projekt, ett bläckfisk akvarium.http://forum.marinedepot.com/Topic48530-25-1.aspxHar fått för mej att bläckfiskar är ganska smarta eller? Citera
Tedb Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 http://www.boreme.com/boreme/media-movies/shark-and-octopus.wmven liten film Citera
Illustratören Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Ganska häftigt att ha en bläckfisk, de är ju ganska smarta och behöver stimmulans för att inte bli deprimerade och uttråkade. De har tydligen en inteligens som en katt och ser nästan dubbelt så många färger än oss människor. Knepigt djur de där??Skulle vara kul att ha en Squid eller en sådan där bläckis med skal. Citera
GustavF Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Med bläckfisk med skal antar jag att du menar en Nautilus? Min dröm är att ha en Cuttlefish i akvarium och någon gång skall det bli av. Citera
MichaelE Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 nautilus ska ju va sjukt svår, den lever ju i frivattnet så kan bli lite knepigt....Såg nån kille för ett par år sen på nån sida som skulle skaffa en, kommer inte ihåg hur det gick med det. Citera
GustavF Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Ja Nautilus skall vara riktigt lurigt då de alltid verkar få fel på sin flytförmåga i akvarium. Det som är lite tråkigt med att hålla dessa typer av djur även om man gör det bra är att de sällan har längre naturlig livstid än ett par år. Citera
Tedb Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Nautilus har för vana att dyka ner till 2500+ meter samt att den gillar att äta akvariesilikon. Att ha en sådan i akvarium är djurplågeri och jag tror inte att den överlever mer än ett par månader på sin höjd. De finns 7 sorter som hör till Nautilus och Allonautilus arten som har utvecklats över 400 miljoner år vilket gör dom till levande fossiler. Jämför man med förhistorika fossiler är dom nästan identiska. Att mata en nautilus e lätt den äter allt dödfisk levande sniglar ja som sagt tillomed akvariesilikon. I ett acryl kar som mitt skrapar den istället sönder hela karet på nolltid Citera
Tedb Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Ja Nautilus skall vara riktigt lurigt då de alltid verkar få fel på sin flytförmåga i akvarium. Det som är lite tråkigt med att hålla dessa typer av djur även om man gör det bra är att de sällan har längre naturlig livstid än ett par år.att dom får fel på sin flytförmåga har å göra med att de behöver dyka djupt varje dag och att de måste ha kallt vatten. Citera
GustavF Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Tackar för det utförliga informationen. Jag har alltså inga planer på att ha en Nautilus Men en Cuttlefish skulle som sagt inte vara fel. Det största hindret mot att ha en Cuttlefish är väl i mina ögon att det inte är helt lätt att få fram levande föda om den inte vill äta dött. Sen vill jag ha odlade exemplar också och de verkar inte dugga tätt precis. Citera
daniel_i_malmö Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 I tidskriften akvariet fanns det någon gång på åttiotalet en artikel där en person beskrev hur han hade fångat en bläckfisk i medelhavet och tagit med hem till Sverige där han höll den i akvarium. Citera
Holma Postat 17 oktober 2006 Författare Postat 17 oktober 2006 En dum fråga kanske:- men hur blir det om den blir stressad o sprutar bläck i hela tanken? är det giftigt?Inte så insatt på bläckfiskar... Citera
GustavF Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Nej det är inte så bra. Man måste vara försiktig med att inte tända ljus och sånt för snabbt för att inte skrämma djuret. Skulle olyckan vara framme så får man byta vatten Citera
Tedb Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Lägger in lite bilder på NautilusHögtalarna heter Nautilus och är frå B&W Dyrare än djuret men låter bättre Citera
stigigemla Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 http://www.speakerbuilding.com/content/1106/ammonite.jpgKan detta vara originalet? Citera
MichaelE Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Men en Cuttlefish skulle som sagt inte vara fel. Det största hindret mot att ha en Cuttlefish är väl i mina ögon att det inte är helt lätt att få fram levande föda om den inte vill äta dött. Sen vill jag ha odlade exemplar också och de verkar inte dugga tätt precis.Det finns en engels sida som säljer både odlade ex och levande föda (räkor i storpack) men kan tyvärr inte komma på namnet.Någon som kan hjälpa till?, tror att den har varit uppe här tidigare. Citera
Pidda Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 HejNågon som vet var man kan få tag på en Bläckfisk?Mvh Peter Citera
MichaelE Postat 21 oktober 2006 Postat 21 oktober 2006 efter att ha snackat med en del handlare så kan nog många handlare ta hem vissa arter, men de brukar ju inte ingå i standard sortimentet pga deras begränsade livslängd och känslighet.Ha i åtanke att dom kräver en hel del av akvaristen och ofta ett artkar.Mvh Michael Citera
adddo Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 Clyde på RC, ett par sköna videor med honom http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=933228 Citera
Illustratören Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 Dom e som små ufon, hur cooooola som helst!! Ser ju helt sjuka ut, hur kunde evulutionen bli på detta vis? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.