Gå till innehåll

Bläckfisken Clyde.


Holma

Rekommenderade inlägg

Ganska häftigt att ha en bläckfisk, de är ju ganska smarta och behöver stimmulans för att inte bli deprimerade och uttråkade. De har tydligen en inteligens som en katt och ser nästan dubbelt så många färger än oss människor. Knepigt djur de där??

Skulle vara kul att ha en Squid eller en sådan där bläckis med skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nautilus har för vana att dyka ner till 2500+ meter samt att den gillar att äta akvariesilikon. Att ha en sådan i akvarium är djurplågeri och jag tror inte att den överlever mer än ett par månader på sin höjd. De finns 7 sorter som hör till Nautilus och Allonautilus arten som har utvecklats över 400 miljoner år vilket gör dom till levande fossiler. Jämför man med förhistorika fossiler är dom nästan identiska. Att mata en nautilus e lätt den äter allt dödfisk levande sniglar ja som sagt tillomed akvariesilikon. I ett acryl kar som mitt skrapar den istället sönder hela karet på nolltid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Nautilus skall vara riktigt lurigt då de alltid verkar få fel på sin flytförmåga i akvarium. Det som är lite tråkigt med att hålla dessa typer av djur även om man gör det bra är att de sällan har längre naturlig livstid än ett par år.

att dom får fel på sin flytförmåga har å göra med att de behöver dyka djupt varje dag och att de måste ha kallt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för det utförliga informationen. Jag har alltså inga planer på att ha en Nautilus :) Men en Cuttlefish skulle som sagt inte vara fel. Det största hindret mot att ha en Cuttlefish är väl i mina ögon att det inte är helt lätt att få fram levande föda om den inte vill äta dött. Sen vill jag ha odlade exemplar också och de verkar inte dugga tätt precis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men en Cuttlefish skulle som sagt inte vara fel. Det största hindret mot att ha en Cuttlefish är väl i mina ögon att det inte är helt lätt att få fram levande föda om den inte vill äta dött. Sen vill jag ha odlade exemplar också och de verkar inte dugga tätt precis.

Det finns en engels sida som säljer både odlade ex och levande föda (räkor i storpack) men kan tyvärr inte komma på namnet.

Någon som kan hjälpa till?, tror att den har varit uppe här tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter att ha snackat med en del handlare så kan nog många handlare ta hem vissa arter, men de brukar ju inte ingå i standard sortimentet pga deras begränsade livslängd och känslighet.

Ha i åtanke att dom kräver en hel del av akvaristen och ofta ett artkar.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...