falket Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 hej! har fått in mitt 270 l hörn akvarium nu och börjar kolla på tekniken och vad för prylar och pris det landar på. men skummare finns det så jäkla många olika modeller och typer att jag ser dubbelt.:-)hur som helst..jag vill ha en tyst smidig/liten/bra helst intern då ja inte har sump n stuff för en lagom peng, vad tycker ni? har kollat på aquaristik direkt men e väl halvbra på tyska.nikke Citera
SkogsflickaN Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Hej.Vi kör för tillfället med ett 240 liters, men är på gång att uppgradera till 420. Men vi kör iaf en Deltec MCE600.Den är för akvarier mellan 350 och 700 liter. Kostar ca 3000. Citera
wrang Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Jag skulle sett på en grotech hea modell finns en som heter HEA080 bis 300 l Är kanske lite liten för karet ditt så nästa steg är sump skummare men det hadde du ej.Har du en ytavrinning så kan du alltid använda denna och pumpa upp vatten till en skummare ovan karet och självfall ner igen till karet. Har sett lösningar att de sätter ett skåp ovan/bakom karet med enbart skummare i. Smartlösning om man ej vill ha en hängande skummare på sidanRekommenderar INTE AquaMedic turboflotor kändes inte alls som en bra skummare då man körde med denna självTunze, deltec har lösningar som man sätter i karet men det tar lite plats å plats brukar man ha ont om i karet Citera
stigigemla Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Här är en billig variant. http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/katalog_php/1_1091192207671/1150461567875/Dymax+Abschaeumer+600+ltr.htmlDen är alldeles för hög och kanske lite känslig att trimma in. Men den är billig och i en inbyggnad gör den sitt jobb. Citera
falket Postat 17 oktober 2006 Författare Postat 17 oktober 2006 red sea prizm ser behändig ut. nåt att föredra? http://www.aquapro2000.de/Technique.12/Protein_Skimmer.13/Red_Sea.34/Red_Sea_Prizm.1038.html?osCsid=b5f60fa9736eadcb76228c4f949b8e98 dilemmat är också att ja har en så satans stor plastkåpa över hörnburken.armaturen är på 2* 18 w t8. vilket jag tänkte börja med ett vitt och ett blått rör. e det dumt? eller kan man liksom dra igång sen med det? klart ja vill ha ett öppet akvarium och hängande lysramp sen senare. men dilemmat just nu är alltså att skummarn helst ej ska trilskas med kåpan när den väl ska till. Citera
Illustratören Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Jag är nybörjare och har fått rekomenderat en mc500 av flera olika håll. Den är billig och jag kan ju alltid uppdater a mig senare. Reef Zone säljer Deltec mc500 för 2000:- En negativ sak är att den är invändig och måste vara i akvariumet eller sumpen. Citera
Draedon Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 red sea prizm ser behändig ut. nåt att föredra? Den har fått dålig kritik av folk på RC om jag inte minns fel ? Citera
Manks Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Den har fått dålig kritik av folk på RC om jag inte minns fel ?Sågad längs fotknölarna, det jag har läst Citera
greger Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Jag har testat prizm deluxe, och jag tycker den funkar alldeles utmärkt i små kar (i detta fallet en 325:a) Tyst och ganska effektiv med några rätt smarta lösningar.Det är naturligtvis ingen bubbelking, men den kostar ju bara typ 1500:- och mitt val berodde på att den bygger mindre än 5 cm bakom karet.Jag vet inte vad kritiken på RC handlade om, men den har vad jag förstått utvecklats en del sedan mkI versionen. Citera
greger Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Seaclone 100 och 150 är också en underskattad skummare för småpengar. väldigt liten skummarkopp dock. Citera
Holma Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Jag har testat prizm deluxe, och jag tycker den funkar alldeles utmärkt i små kar (i detta fallet en 325:a) Tyst och ganska effektiv med några rätt smarta lösningar.Det är naturligtvis ingen bubbelking, men den kostar ju bara typ 1500:- och mitt val berodde på att den bygger mindre än 5 cm bakom karet.Jag vet inte vad kritiken på RC handlade om, men den har vad jag förstått utvecklats en del sedan mkI versionen.Håller med Greger....Använder en sån just nu och den funkar helt ok, den är billig och tar lite plats.plus att den har en ytavrinning (som funkar sådär) och ett litet fack som man kan köra kol, rowa eller dylikt. Citera
GustavF Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Prizm deluxe verkar ha fått ett betydligt bättre mottagande på RC än vad den vanliga Prizm har fått. Citera
chrilleus Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 Annars är ju Beastarna prisvärda, kräver dock någon form av bubbelfälla http://kirurgfisken.levesystem.se/catalog.aspx?cid=39&c=Terra%20Nova%20Skummare&hcid=1 Citera
Holma Postat 18 oktober 2006 Postat 18 oktober 2006 red sea prizm ser behändig ut. nåt att föredra? http://www.aquapro2000.de/Technique.12/Protein_Skimmer.13/Red_Sea.34/Red_Sea_Prizm.1038.html?osCsid=b5f60fa9736eadcb76228c4f949b8e98 dilemmat är också att ja har en så satans stor plastkåpa över hörnburken.armaturen är på 2* 18 w t8. vilket jag tänkte börja med ett vitt och ett blått rör. e det dumt? eller kan man liksom dra igång sen med det? klart ja vill ha ett öppet akvarium och hängande lysramp sen senare. men dilemmat just nu är alltså att skummarn helst ej ska trilskas med kåpan när den väl ska till.Kom att tänka på:Hur blir det med en på hängsskummare på ett hörnakvarium?vill man inte ha akvariumet kloss mot väggarna?Kanske inte gör något om det inte står kloss mot... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.