Gå till innehåll

vilken skummare passar mig?


falket

Rekommenderade inlägg

hej!

har fått in mitt 270 l hörn akvarium nu och börjar kolla på tekniken och vad för prylar och pris det landar på.

men skummare finns det så jäkla många olika modeller och typer att jag ser dubbelt.:-)

hur som helst..jag vill ha en tyst smidig/liten/bra helst intern då ja inte har sump n stuff för en lagom peng, vad tycker ni?

har kollat på aquaristik direkt men e väl halvbra på tyska.

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sett på en grotech hea modell finns en som heter HEA080 bis 300 l

Är kanske lite liten för karet ditt så nästa steg är sump skummare men det hadde du ej.

Har du en ytavrinning så kan du alltid använda denna och pumpa upp vatten till en skummare ovan karet och självfall ner igen till karet. Har sett lösningar att de sätter ett skåp ovan/bakom karet med enbart skummare i. Smartlösning om man ej vill ha en hängande skummare på sidan

Rekommenderar INTE AquaMedic turboflotor kändes inte alls som en bra skummare då man körde med denna själv

Tunze, deltec har lösningar som man sätter i karet men det tar lite plats å plats brukar man ha ont om i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

red sea prizm ser behändig ut. nåt att föredra?

http://www.aquapro2000.de/Technique.12/Protein_Skimmer.13/Red_Sea.34/Red_Sea_Prizm.1038.html?osCsid=b5f60fa9736eadcb76228c4f949b8e98

dilemmat är också att ja har en så satans stor plastkåpa över hörnburken.armaturen är på 2* 18 w t8. vilket jag tänkte börja med ett vitt och ett blått rör. e det dumt? eller kan man liksom dra igång sen med det? klart ja vill ha ett öppet akvarium och hängande lysramp sen senare.

men dilemmat just nu är alltså att skummarn helst ej ska trilskas med kåpan när den väl ska till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat prizm deluxe, och jag tycker den funkar alldeles utmärkt i små kar

(i detta fallet en 325:a) Tyst och ganska effektiv med några rätt smarta lösningar.

Det är naturligtvis ingen bubbelking, men den kostar ju bara typ 1500:- och mitt val berodde på att den bygger mindre än 5 cm bakom karet.

Jag vet inte vad kritiken på RC handlade om, men den har vad jag förstått utvecklats en del sedan mkI versionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat prizm deluxe, och jag tycker den funkar alldeles utmärkt i små kar

(i detta fallet en 325:a) Tyst och ganska effektiv med några rätt smarta lösningar.

Det är naturligtvis ingen bubbelking, men den kostar ju bara typ 1500:- och mitt val berodde på att den bygger mindre än 5 cm bakom karet.

Jag vet inte vad kritiken på RC handlade om, men den har vad jag förstått utvecklats en del sedan mkI versionen.

Håller med Greger....

Använder en sån just nu och den funkar helt ok, den är billig och tar lite plats.

plus att den har en ytavrinning (som funkar sådär) och ett litet fack som man kan köra kol, rowa eller dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

red sea prizm ser behändig ut. nåt att föredra?

http://www.aquapro2000.de/Technique.12/Protein_Skimmer.13/Red_Sea.34/Red_Sea_Prizm.1038.html?osCsid=b5f60fa9736eadcb76228c4f949b8e98

dilemmat är också att ja har en så satans stor plastkåpa över hörnburken.armaturen är på 2* 18 w t8. vilket jag tänkte börja med ett vitt och ett blått rör. e det dumt? eller kan man liksom dra igång sen med det? klart ja vill ha ett öppet akvarium och hängande lysramp sen senare.

men dilemmat just nu är alltså att skummarn helst ej ska trilskas med kåpan när den väl ska till.

Kom att tänka på:

Hur blir det med en på hängsskummare på ett hörnakvarium?

vill man inte ha akvariumet kloss mot väggarna?

Kanske inte gör något om det inte står kloss mot...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...