Gå till innehåll

Problematiken med bruna alger i sanden


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag hr länge funderat på varför nästan alla har brunalger på sandbotten i karen och är det så att den sand vi använder innehåller kisel. Jag har använt korallsand och även ciklidsand och det har alltid varit problem med bruna alger i sanden. Nu är min sandbotten i 828L karet väldigt bra men det tog tid och inte förän jag började dosera vodka och lite sandvändande sjöstjärnor som problemen började försvinna. Om vi tar ciklidsanden som är en finkornig sand och består av kalcit så får man problem efter några dagar och är det så att det finns kiselsyra inbäddat i detta fossila kalk? Jag misstänker detta. Jag har inte provat aragonit så jag slänger ut frågan till de som har detta i sina kar,

har ni problem med bruna alger också? finns det någon sand ute på marknaden där man slipper kiselalgsproblem? Aragonitsanden som går att köpa i vissa Tyska butiker är sugarfine och rör på sig väldigt lätt, den finns också som levande sand förpackad i plastpåsar och är den verkligen så levande som man önskar, är det bara att lägga i eller har tiden i en tättslutande påse gjort att den är inte är speciellt fräch längre? kan man bara hälla i direkt utan att riskera något? Jag har faktiskt ett kilo sugarfine aragonit och funderar på att testa den i ett hörn av akvariet. Dela gärna med er av era erfarenheter av val av sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Jörgen.. jag har suganfine argonit sand i mitt kar och upplever tyvvär samma problem som du.. även Dez3D ympade i liknande sand som jag och fick samma problem..

Och när det gäller den levande sanden så ska det tydligen bara vara en säck med vatten och sand som bibehåller bakteriekulturen i sanden,på min sandsäck står det att den torra sanden som jag köpt innehåller samma typ av bakteriekultur som den blöta bara att den är torr.. kan inte påstå att jag riktigt vet hur det funkar..(båda påsarna är lika täta skillnaden är väl att ena påsen är blöt o den andra torr)

Men i vilket fall som helst så är dessa brunalger en riktig huvudvärk, försvinner den bruna färgen på dem när du släkt ner lyset eller är de kvar ? kämpar själv med dessa.. gillar dem inte alls :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem som du fast säkert mycket mer. Jag har testat Rowaphos som inte gör någon större inverkan. Idag lade jag i en strumpa silicarbon som skall ta bort kisel. Jag har omätbart kisel och i stort sett omätbart fosfat men massor med cyano och kiselalger i yngelkaren där jag matar mycket. Om Silicarbon hjälper hör jag av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om det inte funkar lika bra att tillsätta en bakterikultur i vanlig "korallsand"

Transporten är tydligen inte alls gynnsam för Live-sand eftersom "bäst före" är väldigt kort om jag förstått det rätt (när den tas ur sin rätta miljö)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men i vilket fall som helst så är dessa brunalger en riktig huvudvärk, försvinner den bruna färgen på dem när du släkt ner lyset eller är de kvar ? kämpar själv med dessa.. gillar dem inte alls :(

Lustigt att du nämde detta, Ja när ljuset tänds så är det inget brunt men det ökar under hela dagen och är dessa bruna alger verkligen kiselalger eller är det cyano? för cyano går ju under namnet blågröna alger och kan vara svarta, gröna, röda som är vanligast och bruna. på stenarna så kan jag vifta bort dem enkelt och då är det med största sannolikhet cyano men på gruset och på även på stenen finns det områden där bara en borste hjälper för att få bort dem, just därför så är det svårt att avgöra vad som är vad ibland genom att bara titta på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt att du nämde detta, Ja när ljuset tänds så är det inget brunt men det ökar under hela dagen och är dessa bruna alger verkligen kiselalger eller är det cyano? för cyano går ju under namnet blågröna alger och kan vara svarta, gröna, röda som är vanligast och bruna. på stenarna så kan jag vifta bort dem enkelt och då är det med största sannolikhet cyano men på gruset och på även på stenen finns det områden där bara en borste hjälper för att få bort dem, just därför så är det svårt att avgöra vad som är vad ibland genom att bara titta på dem.

Svärd - om du ser tillväxten under dagen så skulle jag nog sätta en slant på att de är närmare bakterier än alger - dvs blågröningar eller liknande. Just på grund av den snabba tillväxten. Det är också märkligt att de "försvinner" när ljuset går av. Detta kan ju tyda på att de migrerar upp och ner i gruset (än en gång närmare bakterierna) eller att någon organism konsumerar dem under natten.

MVH Lasse

mitt hmmmmm... gällde låga nitrathalter

Har du tillgång till mikroskop kan du ganska lätt se om det är blågröningar. De har kraftiga cellväggar (av cellulosa). Många av dem är som streck med en massa tvärgående streck. Om du förstår hur jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm jag har provat med att vända på ljustimmarna.

Altså ha tänt på natten o släckt på dag tid då har de inte kommit fram men verkar ju inte vara en lösning på hur man blir av med dem, i värsta fall så får jag väl dem 24/7 men ärligt talat vet jag inte hur jag ska åtgärda detta.

att vifta bort det verkar bara få det att sprida sig...

Problemet är väl lite som du säger att det är inte så lätt att veta vad det är för att kunna behandla problemet jag har provat med att släcka ner karet helt under en tid och de funkade ju.. men de komm tillbaka efter en tid.. skulle vara skönt med en permanent lösning på det hela.

Även om det skulle innebära att använda någon typ av algmedel !

Lasse det verkar som om de migrerar upp och ner precis som du säger ! så är det någon typ av Cyano då ? tror inte något konsumerar dem, glömmde nämna att även när de försvinner så kan man på vissa ställen ändå se att de finns för att de är lite mörkare o har en annan nyans man kan se att det inte tillhör den vanliga sanden(nästan som om den försöker gömma sig) och ligger oftast enbart på ytan även om man rör runt stökar till.. eller som jag gjorde fyllde på med mer sand så att den hamna under.

Men då hade den lyckats hitta sin väg upp till slut ändå.. och så fick jag samma yta igen !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm jag har provat med att vända på ljustimmarna.

Altså ha tänt på natten o släckt på dag tid då har de inte kommit fram men verkar ju inte vara en lösning på hur man blir av med dem, i värsta fall så får jag väl dem 24/7 men ärligt talat vet jag inte hur jag ska åtgärda detta.

Verkar vara helt sanslöst - alltså är det inte ljuset som styr dem (det konstgjorda alltså).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp. det är nog cyano som är det största problemet i 600L karet just nu och det vet ju alla att de är tuffa motståndare så min bästa vän vodkaflaskan får göra en insats när skummaren är på plats för att öka de goda bakterierna och få ner näringsämnena så lågt det går även om det ser bra ut på testerna men stenen läcker som sagt ut en massa lagrad skit. Anti red tar skiten men de kommer tillbaka om man inte åtgärdar grundproblematiken men jag vet att anti red är effektivt och de dör av otroligt fort. jag har även ett par flaskor algen-ex till att döda dinoflagellater med om jag vill men först så ska jag försöka med andra metoder och går inte detta så får jag ta till det stora artilleriet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanobakterier

Cyanobakterier (blågröna alger) är organismer som framför allt finns i söt- och brackvatten. De är encelliga mikroorganismer som förekommer fritt i vattnet. Hos vissa arter bildar cellerna kedjor eller kolonier, men de är inte synliga utan mikroskop annat än i massiva anhopningar. Flera arter av cyanobakterier har förmåga att bilda toxiner, gifter.

Funktionellt är cyanobakterier alger men de saknar liksom bakterierna cellkärna och är släktmässigt bakterier. De kallas därför numera oftast cyanobakterier i stället för som tidigare blågröna alger.

De flesta men inte alla cyanobakterier är blågröna. Färgen uppkommer genom att organismerna innehåller klorofyll a och dessutom andra fotosyntetiska pigment, fykobiliner. En klass av fykobiliner som benämns fykocyaniner är blå. Fykocyanin ger tillsammans med klorofyll den blågröna färg som är karakteristisk för de flesta cyanobakterier. Men det finns också cyanobakterier som innehåller fykoerytrin som är ett rött fykobilin, dessa får en röd eller brun färg.

Cyanobakterier fotosyntetiserar, det vill säga de omvandlar solenergi till kemisk energi och avger syrgas i processen. Koldioxid är den vanligaste kolkällan för cyanobakterier vid fotosyntes, men vissa arter kan även utnyttja organiskt kol. Flera arter är kvävefixerande, vilket betyder att de vid fotosyntes också kan assimilera kvävgas. Fossil av mikroorganismer som liknar nutida cyanobakterier har hittats i bergarter som är 2½ miljarder år gamla och organismerna anses ha varit en dominerande livsform under en stor del av jordens historia. Det är troligt att cyanobakterier spelat en stor roll vid syresättningen av jordens atmosfär för cirka 2 miljarder år sedan.

dinoflagellater

http://www.vattenkikaren.gu.se/fakta/arter/algae/mikroalg/dinospp/dinosp.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse det verkar som om de migrerar upp och ner precis som du säger ! så är det någon typ av Cyano då ? tror inte något konsumerar dem, glömmde nämna att även när de försvinner så kan man på vissa ställen ändå se att de finns för att de är lite mörkare o har en annan nyans man kan se att det inte tillhör den vanliga sanden(nästan som om den försöker gömma sig) och ligger oftast enbart på ytan även om man rör runt stökar till.. eller som jag gjorde fyllde på med mer sand så att den hamna under.

Men då hade den lyckats hitta sin väg upp till slut ändå.. och så fick jag samma yta igen !!

Ja det eller dinoflagelater. Det är någon typ av organism som kan röra sig och en flagelat har s.k. flagelater (som är olika typer av svansar) som de använder för att förflytta sig. Följ denna länk om du vill veta mer om dessa intressanta djur. http://ask.lub.lu.se/archive/00018239/01/232.pdf

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det vara relaterat till den högre syrehalten dagtid

Jo men syrehalten är ju indirekt beroende på ljuset (fotosyntesen)

det kanske är vodkarelaterat med organiskt kol?

Den tanken har också slagit mig vad gäller de som kan använda organiskt kol. De där riktigt mörkgröna bubblorna (eller kulorna) verkar ibland trivas väldigt bra i början på spritbehandlingen exempelvis.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt mycket som dinoflagellater, det här att de varierar mycket i mängd under olika tider på dygnet. Får jag gissa att det är en mycket tunn, lite slemmig hinna som lätt kan viftas bort och fylls med syrebubblor under dagen...

Isåfall...

Dinos är knepiga att få bort. Mest kända metod för avlägsning är nog en höjning av pH. Har man Ca-reaktor, så stäng av den och tillsätt kalkvatten under någon/några veckor istället. Minska INTE på belysningen. Det ser ut att vara positivt på kort sikt, men det sänker dygnets medel-pH. Öka karbonatvärdet till över 10, gärna 12 (vissa har ju numera börjat köra på naturliga värden på ca 8). Detta leder till något lägre minimi pH-värde under dygnet. Men som sagt, de kan vara lite knepiga att få bort.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinoflagelater i sanden, är det så här det ser ut i karet Svärd?

goldalge_2004_3.jpg

Svärd, här finns en artikel på tyska som kanske kan vara till hjälp.

Dinoflagellaten, Kieselalgen und Cyanobakterien?

http://www.korallenriff.de/algen2003.html

(använd babelfish för att översätta, http://babelfish.altavista.com)

Har du tillgång till mikroskop kan du ganska lätt se om det är blågröningar. De har kraftiga cellväggar (av cellulosa). Många av dem är som streck med en massa tvärgående streck. Om du förstår hur jag menar.

Många mikroskopbilder i artikeln, om du har tillgång till sådana prylar Svärd och vill jämföra med Lasses beskrivning.

Dinoflagelater

...That points on the fact that the light withdrawal publicised so far by some Aquarianern will be not really helpful only insufficiently, and. The vermehrung of the Dinoflagellaten is sexual or vegetative on the one hand. (division) one switches the light to tomorrow comes it to a very strong vegetative vermehrung. Within shortest time the substrate is covered with brown Schleim. One places the flow pumps clouds itself off the water within short time and the sexual vermehrung occurs. The water is now brownish. After our opinion favour a high Silicatwert, like also trace element additions the growth of the brown plague. As is the case for all troubles no more trace elements should be added. Likewise one should suck as only as possible old, thus used basin water off take, in order not to bring in still more mineral materials with one possibly that the brown plague, by new seawater....

Jag har själv lite brunalger (vet ej vilken sort) jag brottas med, införskaffade ett silikatfilter till min Osmos och tycker nu det börjar avta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...