Gå till innehåll

Kemisk krigsföring...


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Jag har precis kapat av ett par exemplar av Sinularia sp. i mitt kar med följden av att hela karet blev mjölkigt...Det bara strömmade ut vit vätska... Jag har aldrig tidigare beskärt så här tjocka stammar av Sinularia tidigare så jag var inte riktigt beredd på detta... När de trivdes var de ca 35 cm höga. Samlar dessa mjukisar på sig en reserv av gifter tro, som jag nu har löst i karet?

(Har redan satt i en sexig strumpa med aktivt kol och håller på att tillverka lite vatten för ett v-byte...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av de mest giftiga korallerna som finns vad gäller kemisk krigsföring på distans. Alla arter är dock inte giftiga.

Ja.. det känns just tryggt... då man precis kört ett par stycken eventuellt giftiga Sinularia med stavmixern och hällt coctailen i den stora fisksoppan :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. det känns just tryggt... då man precis kört ett par stycken eventuellt giftiga Sinularia med stavmixern och hällt coctailen i den stora fisksoppan :(

Det var just ett sådant test som beskrivs av Bornemann. Sinulariasoppan dödade 100% av fisken inom 90 minuter och tillhör kategorin very toxic vilket ca 15% av alla koraller tillhör. Inget att mata fiskarna med med andra ord ;) . Det vita du beskriver kan ju vara något annat som korallen släpper och som sagt alla är inte giftiga (har du fått den som fragg är nog risken mindre).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...