Gå till innehåll

Hjälp snabbt!


Clownen

Rekommenderade inlägg

jo burken buktar ut några mm på mitten, nu blev jag lite orolig... :(

Det är nog ingen fara om den är tillverkad utan stag. Ett par mm kanske inte gör så mycket och jag misstänker att ett kar med tjockare glas borde klara detta utan problem. Men man undrar ju lite vad som händer efter flera år av ojämnt tryck på glaset och fogarna.

Väntar på att någon med mer kunskap om detta svarar dock.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på överkanten på karet. Jag har nu limmat med akvariesilikon tre metallstag på toppen samt limmat det urspungliga staget som sitter lite lägre på bilden. Tankar efter att ha sett detta?

Mvh

Peter

Kan du säkra stagen i ovankanten av ramen (i den fals som är avsedd för täckglas) med hjälp av en genomgående sprint eller skruv eller är det för smalt?. Jag vet inte om jag skulle lita på enbart limning.

Det är nog ingen fara om den är tillverkad utan stag. Ett par mm kanske inte gör så mycket och jag misstänker att ett kar med tjockare glas borde klara detta utan problem. Men man undrar ju lite vad som händer efter flera år av ojämnt tryck på glaset och fogarna.

Väntar på att någon med mer kunskap om detta svarar dock.

Jag vet inte om jag har mer kunskap men jag tror att den stora faran för spräckt ruta finns i precis det ögonblick staget släpper och inte att det blir "utmattat" efter en lång tids spänning. Men jag kan ha fel - hänt förr.

Om du skall limma om det med ett glasstag så är en ide att ta två glasremsor (2-3 cm breda och av 5 mm glas) och klistra en längs bakrutan och en längs framrutan (med silikon) Sedan gör du en mittenremsa av , låt oss säga 5 centimeters bredd och silikonlimmar den från fram till bakruta på mitten. Du lägger den över de båda längsgående remsorna och limmar fast mittremsan i dem. På detta sätt får du en större anläggningsyta än om du bara limmar en mittremsa mot fram och bakrutan.

Edit. Läste inte Ingvars inlägg innan jag skrev ovanstående. Det han skrev var precis det jag ville ha fram fast jag la till hängslen också...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla typer av spänningar är av ondo. Jag talar av egen erfarenhet. Hade en gång ett 3000l kar som hade varit i gång i 10 år och plötsligt utan förvarning så sprack framrutan av sig själv när jag satt och tittade på TV. Jag hörde en knall och sedan började det sippra vatten. Tur i oturen så var det en 28mm tjock laminatruta (135kg!) så jag fick inte 3000l vatten i rumet direkt. Förlorade dock en mängd djur (nästan 100 000 kr ).

Ha aldrig för tunt glas =dåligt kar! Den kostnaden är något att satsa på spar hellre på något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att glas plötsligt kan spricka efter en lång tid p.g.a. utmattning. Men jag skall fråga min flickvän som är materialkemist imorgon.
Alla typer av spänningar är av ondo. Jag talar av egen erfarenhet. Hade en gång ett 3000l kar som hade varit i gång i 10 år och plötsligt utan förvarning så sprack framrutan av sig själv när jag satt och tittade på TV. Jag hörde en knall och sedan började det sippra vatten. Tur i oturen så var det en 28mm tjock laminatruta (135kg!) så jag fick inte 3000l vatten i rumet direkt. Förlorade dock en mängd djur (nästan 100 000 kr ).

Ha aldrig för tunt glas =dåligt kar! Den kostnaden är något att satsa på spar hellre på något annat.

Ja då var det nog ett "det har hänt förr" tillfälle. Glömde av en gammal kunskap som fascinerade mig när jag var liten, nämligen den att glas är definitionsmässigt en vätska, trögflytande men trots allt en vätska. Men jag tror fortfarande att den akuta faran är just när staget släpper och att "utmattningen" är något på längre sikt.

Men Gustav - fråga din flickvän - det är alltid roligt att veta sanningen - även om den kommer från en fru/flickvän.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Jag testade nu att lossa på tvingen och det höll inte med det gamla mittstaget som ni (och jag) misstänkte. Jag ska försöka ta mig till ett glasmästeri imorgon.

En annan lösning jag tänkte på var om jag kunde byta ut det gamla mittstaget mot ett eller flera i glas och fästa vinkelstöd under glaset så jag på detta sätt får större limyta. Vad tror ni om det? Karet har en ram så dessa skulle inte synas utifrån.

Ett möjligt alternativ är kanske att limma vinkelstöden ovanpå glasstagen eftersom limytan är större här, 6 cm kontra 2 cm än om jag gör det underifrån? Jag skulle då även kunna limma fast stagen underifrån på den tunna avsats som finns (se bilden). Eller använda två vinkelstöd, både över och under? Vad tror ni, skulle någon av dessa metoder fungera?

Jag är nämligen lite osäker på hur jag ska kunna hitta en lösning som förlitar sig på att jag enbart limmar mot glaset och den tunna avsats som finns längs karet (5mm brett). Det skulle även bli opraktiskt vid matning etc om jag limmar glasremsor längs fram och bakrutorna eftersom min T5 armatur vilar direkt på karet.

Jag har även kontaktat Juwel för att se om de säljer samma sorts mittstag som mitt gamla om detta är den bästa lösningen för karet.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick svar från Juwel samma dag. De skickar ett nytt mittstag, lim och manual gratis. Karet är nu över fem år och jag antar att garantin inte gäller längre. Riktigt bra service måste jag säga i vilket fall.

Jag tror att ett nytt originalstag är bäst eftersom denna fästs som en krok under ramen så jag lugnar mig lite till. Det blir nog lättare att sälja om det är i originalutförande också.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick svar från Juwel samma dag. De skickar ett nytt mittstag, lim och manual gratis. Karet är nu över fem år och jag antar att garantin inte gäller längre. Riktigt bra service måste jag säga i vilket fall.

Ja eftersom man nästan måste pantsätta en njure för att köpa ett nytt Juwel så är det nästan förväntat av en sån firma. :)

Själv nöjd Juwel-ägare men jag ifrågasätter hållfastheten i dom där plaststagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja eftersom man nästan måste pantsätta en njure för att köpa ett nytt Juwel så är det nästan förväntat av en sån firma. :)

Själv nöjd Juwel-ägare men jag ifrågasätter hållfastheten i dom där plaststagen...

Ha ha ha, ja men man har två njurar va? Har överlevt hittills i varje fall ;) .

När man balanseras på en pall i fem timmar och ska placera sin levande sten är det inte konstigt att staget får lite stryk.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man balanseras på en pall i fem timmar och ska placera sin levande sten är det inte konstigt att staget får lite stryk.

Jag ser att du verkar ha samma storlek som mig; Rio 400.

Upplever också att höjden är rätt hög, till och med så att jag med mina 190cm har svårt att nå fullt ut i alla hörn. :)

Hoppas det går vägen för dig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...