Gå till innehåll

Hjälp snabbt!


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har nu flyttat tillbaka mitt kar till vardagsrummet, ett 375L Juwel, när jag höll på att lägga i den LS så lutade jag mig av misstag mot mittstaget. Det lät då som jag knäckte den (gjord i hårdplast). Efter att jag fyllt på vattnet så hör jag ett brak från vardagsrummet. Panik! Jag springer ut och märker då att mittstaget gått av. Det är ca 7mm mellenrum mellan mittstaget och akvariets kant där mittstaget satt fast. Längden på karet är 120 cm.

Jag behöver snabbt råd om vad jag borde göra. Är det akut risk att hela karet spricker???

FAAAAN!

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar tömma vatten nu. Nej jag vet att inte alla har stag men är det naturligt att det buktar ut med 7mm? Svårt att inte få panik när man hör ett jättebrak från karet, isynnerhet precis efter en stor vattenrenovering som tagit två månader :(

Fler åsikter?

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde funka utmärkt med englasskiva, tror inte den behöver vara särskilt bred skulle tippa på 50mm bred, 6mm tjock skulle funka bra. Hällre en ordentlig glasskiva en en halvklen.

Jag skulle:

Steg 1:Tömma karet

Steg 2:Köpa lim, glasskiva, rengöringsmedel och rakblad

Steg 3:Limma skiten

Steg 4: Vänta 24tim

Steg 5: Tvätta de limmade och fylla tanken

Allt borde max ta 26tim!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, era ord lugnar mig lite. Skulle inte en glasskiva funka i längden som mittstag? Någon som vet hur tjockt/brett ett sådant stag bör vara?

Tro nog inte att de skulle behöva vara så tjockt/brett skulle nog funka med 6mm o ca 6-8cm brett den lösningen skulle nog funka i sin helhet ett annat tips är ju o ta ett elrör o värma de i båda endar o platta till dom , sen kappa av dom i sen rätta längd i borra igenom rör + kant på karet sen popnitar du sen tar du lite silikon på popnitarna

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tömde nu 60L och nu har trycket minskat markant så nu är mittstaget "på plats" igen så nu känner jag mig lite lugnare. Jag tänkte försöka fästa det nuvarande staget som gick av i fästet. Är det bättre med silikon eller med lim? Eller borde jag riva ut det nuvarande och köra med glas?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon torkar med 1mm/dygn, det tar betydligt längre tid att att få mittstaget att ta någon last. Gör det ordentligt från början så slipper du göra om det. Sänker du vatten nivån med 10 cm så är det ingen fara med hållfastheten. Ett akvarium som är gjort med mittstag SKA ha mittstag.

Du kan ju köpa ett fyrkantsrör, sen sågar du ut två spår i ändarna så det blir två klackar på utsidan. För at sen trä staget ovanifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan även göra så här som ja sa innan , så lagade ja min mammas akvarium

Mvh Magnus

Jag har tre "fyrkantsrör" som min armatur delvis vilar på (i metall ca 2 cm breda). Dessa är inte limmade utan bara fastkilade mellan sidorna. Jag kanske skulle kunna testa och limma dessa? Tror det fungerar på ungefär samma sätt som du beskrev Magnus. Är det verkligen bättre med silikon än lim i det här fallet?

Tack så jättemycket ännu en gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tid o vänta så skulle ja kört på silikon , är nog klart bäst i längden , glöm inte o ren göra innan Mvh Magnus

Ok tack, sticker snart till Clas Ohlsson. Inga andra tips innan jag sticker? Tror ni på idén med de "rör" jag beskrev ovan eller är de för tunna? Jag tror jag testar med röret och det ursprungliga mittstaget. Om inte det funkar så gör jag i glas som ni beskrev.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack, sticker snart till Clas Ohlsson. Inga andra tips innan jag sticker? Tror ni på idén med de "rör" jag beskrev ovan?

Mvh

Peter

Ja skulle provat iallafall kan ju inte bli sämre.kanske kan kombinera så du fortfarande kan ha ljuskällan på rören

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en tving och akvariesilikon hos Clas O. Var och kollade men det fanns ingen som kunde skära glas idag så jag försöker nu limma det gamla mittstaget och de tre "lampstagen". Hoppas att detta räcker. Hur många dagar ska jag låta den vara innan jag lossar på tvingen?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom hem en dag och såg att täckglasen på mitt 294 cm långa Malawikar låg på botten av karet. Gick litet närmare och såg att frontrutan lutade ut.

Blev rädd och backade några steg upp för källartrappan och ställde mig där och tänkte efter. Karet är helt! Det håller nog några minuter till. Jag rusade iväg och hämtade en trädgårdsslang och började häverta ur vatten. Sedan tänkte jag att kanske ändå,medan vattnet rinner, så jag tog framm ett måttband och lyfte ett av de mellanstag som hade suttit mellan fram och baksida i karet - nu bara i baksidan. Famrutan lutade ut 7cm!! Då släppte jag allt och gick uppför trappan för jag kom att tänka på att rutan var av härdat glas så skulle den spricka borde jag se ut som en kvadratmeter duschmunstycke efter alla glassplitter från rutan. Efter en liten stund åkte jag hemifrån...

I dag har det oundvikliga hänt, eller hur.

Framrutan är bytt på karet till vitglas och det är salt i karet och snart är det sån ordning i det med en massa koraller och fiskar att jag kan börja fotografera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ta en bild på ovanramen på ditt kar

MVH Lasse

Jag kan lägga upp en bild snart.

hur tjockt glas har du? min burk är 120x50x60 i 10mm glas och utan mittstag.

Glaset är 7mm tjockt. Märker du att glaset buktar något i mitten?

Det går att ersätta ett mittstag med att silikona överkanten med tväställda 30mm breda glasremsor. Det blir då starkare än med mittstag. Vattnet behöver inte heller tappas ur helt, bara så att det går att silikona. Gör mekaniskt rent tvätta med aceton limma.

Nej jag har inte tömt karet eftersom jag märkte att trycket minskade markant då jag tömde 50L.

Det är ju otroligt! Tycker gudarna borde vara lite vänligare mot Clownen ett tag nu. Du har fått sin beskärda del

Man skulle kunna tycka det ja... Jag var så jäkla glad när allt äntligen var på plats, stenen var uppbyggd, fiskarna och korallerna i karet. Går ut och tvättar händerna och hör ett pang från vardagsrummet!

Den här hobbyn är inte bra för nerverna ;) .

Stig: Det var ju skönt att höra att allt gick bra, det där skulle kunnat sluta illa.

Jag tänkte ha kvar tvingen till på måndag. Räcker detta eller är det bättre att vänta ännu längre? Satte dit den på fredag kväll.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...