Gå till innehåll

Vanliga misstag vid start av ett saltvattensakvarie


Jaken

Rekommenderade inlägg

Tänkte att vi gemensamt ska försöka komma fram till 10-15 grundläggande vanliga misstag och råd som en nybliven akvarist bör tänka på.

Plockar några utvalda punkter från en gammal artikel på AdvancedAquarist så att vi har en utgångspunkt.

-------------------------------------------------------------------------------

  1. Not keeping freshwater fish first. I have had several people see my tank and want one at home. A few have gone out and bought a set-up...sold the set-up because it is too much work. I tell everyone who has never kept fish to do freshwater for 6months to a year so you get an idea of tank maintaince, ect ect. During that time READ, READ, READ!!!
    Nu tror jag i och för sig att de flesta har haft sötvatten innen, om inte så är det nog att rekomendera.

  2. Listening to 10 different people's opinions all at once (find one person who has a tank that you like and follow their advice until you get on your feet)
    det finns inte En rätt väg i denna hobbyn. Skaffa en mentor och försök följa denna personens råd. För många kockar ger ingen bra gryta.

  3. Heavily stocking a tank within the first few weeks of the initial setup.
    Ta det lugnt och försiktigt i början.

  4. Impatience
    Tålamod. Dåliga saker händer snabbt, bra saker tar längre tid.

  5. Putting fish that get large in small tanks because a larger tank will be purchased "a few years down the road."
    Köp inte fisk som du inte har tillräckligt stort kar till nu. När du väl har det stora karet kan du köpa fisken.

  6. Purchasing animals when one is unaware of what the care requirements are, how large the animal gets, what it may or may not eat, or even what it is. Research before buying!!!
    Läs, läs, läs. Är du osäker på en fisk. Lägg en handpenning och åk hem och läs på. Har du sedan inte kunskapen eller tekniken för att klara fisken så förlorade du i alla fall inte alla pengarna utan bara handpenningen.

  7. Only top off with freshwater, not saltwater.

    Ja det händer att personer gör detta misstag. Salt dunstar inte.

  8. Trying to start off with cheap equipment and later upgrade to better stuff is a big mistake. You end up spending a whole lot more money in the long run and likely underestimating how bad your equipment really is.
    Detta är väll i och för sig något som vi alla gör ändå, men försök att köpa rätt saker från början.

  9. For limited budgets, start with FOWLR and a really good protein skimmer, then when you are ready, make the jump to a good PC, VHO, T5, or best: metal halide light fixture.
    Vid begränsad budget. Satsa på en BRA skummare och BRA LS. Pengarna som blir kvar kan du spendera på annan teknik.

  10. Trying to fix problems using bottled additives.
    Försök hålla dig borta från "mirakelmedel", hitta orsaken till dina problem istället.

  11. Buying the cheapest tank instead of the right tank.
    Tro inte att du sparar in pengar på att använda ditt gamla sötvattenskar. Köp istället ett komplett begagnat kar, eller måttbeställ ett nytt fräsht akvarium som är borrat och klart.

  12. Var inte naiv vid begagnat köp.
    Det finns ofta en anledning varför folk säljer sina gamla skummare eller LS. Den är ofta dålig på ett eller annat sätt.

-----------------------------------------------------------------------------

Fyll på och diskutera misstag som du tycker en nybliven akvarist bör tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hejsan vill bara lägga till att jag hörde av en jobbkompis i danmark att det var en som kom in i en zobutik o kunde inte förstå varför hans saltmätare inte gav utslag . Men efter många frågor av butiks inehavaren så kom dom fram till att han använt vanlig grov salt.SÅ DET ÄR INTE NÅT BRA SALT mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men den borde väll ge utslag än även med Jozo...

Men lärdommen kan väl vara att man ska använda preparat som är till för Saltvattenshobbyn. Ett exempel är väll tester som folk inte tänker på att alla inte är gjorda för att mäta i saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, eftersom att intresset inte verkar vara så stort för att lägga till punkter skriver jag ett förslag till själv.

Tänk på att det blir hävert i returen ner i sumpen när strömmen går. Se till att borra ett eller flera hål så att häverten bryts.

Försök att felsäkra ditt akvarium. Vad händer tex om det blir stopp i röret ner till sumpen, klarar karet allt vatten som pumpas upp eller ska du ha en brytare.Vad händer om en viss pump går sönder. o.s.v. Temporära lösningar som har en tendens att bli permanenta är farligt

Vatten på golvet är inte kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ett till vanligt misstag är att inte sätta insugsskydd på alla pumpar.

Förr eller senare sitter det en fisk eller anemon i den annars. Att vinkla insuget mot glaset duger inte utan ett ordentligt insugsskydd ska på. Vänta inte till dagen efter du köpte fisk med att sätta på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp insugskydd tycker jag också är väldigt viktigt och i akvarier med nudibranches o sjögurkor osv räcker det inte alltid med vanliga insugsskyd utan kan kräva någon typ av förstärkning.

Om du tvivlar så försök undvik att tänka det räcker säkert !

Better safe then sorry !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett till vanligt misstag är att inte sätta insugsskydd på alla pumpar.

Förr eller senare sitter det en fisk eller anemon i den annars. Att vinkla insuget mot glaset duger inte utan ett ordentligt insugsskydd ska på. Vänta inte till dagen efter du köpte fisk med att sätta på dom.

Du har inga bilder eller tips på tillverkning av insugsskydd till exempelvis Streampumpar? Skulle kanske vara bra att ha i denna tråd så nybörjare, host, host inte kör utan detta.

Ett annat misstag jag tror man lätt gör från början är att man underskattar cirkulationsbehovet i karet. Om man ligger i underkant från början är det väldigt lätt hänt att alger och tillhörande problem dyker upp som sämre vattenvärden då skumningen inte blir lika effektiv. Med cirkulationsbehov menar jag inte enbart L/h utan också att man har ett varierat flöde med t.ex. controller eller en pump som ändrar riktning. Allra bäst i min mening är en vågmaskin (tunze wavebox) i kombination med cirkulationspumpar.

Sedan måste säkerheten alltid komma först, kolla så att sladdar inte leder ner saltvatten till uttagen (vänd dessa alltid upp och ner eller fäst dem på väggen) och använd jordfelsbrytare. Saltvatten och el går inte bra ihop.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det påverkar livslängden på pumpen men jag kan tänka mig att det blir lite som att strypa pumpen men tror inte den stryps särskilt mycket,

annars kan man nog använda sig av något finmaskigt nät i plast, det skulle nog bli lite snyggare också.

Annars kan man ju göra i ordning ett sådant skydd när man vet att man har en anemone på drift, då de skyddar bättre än plastnäten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det påverkar livslängden på pumpen men jag kan tänka mig att det blir lite som att strypa pumpen men tror inte den stryps särskilt mycket,

annars kan man nog använda sig av något finmaskigt nät i plast, det skulle nog bli lite snyggare också.

Annars kan man ju göra i ordning ett sådant skydd när man vet att man har en anemone på drift, då de skyddar bättre än plastnäten.

Ja eller också kanske man kan ta ett ännu grövre filtermaterial och inte göra det så tjockt (svårt att se på bilden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stream pumparnra är ju fula från början, blir ju inte bättre av att sätta en filtersvamp på dom.. men är det verkligen sånt drag på vattnet runt en stream? den suger ju in vatten runt hela pumpen, och inte bara genom ett hål i botten som på vanliga ph.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stream pumparnra är ju fula från början, blir ju inte bättre av att sätta en filtersvamp på dom.. men är det verkligen sånt drag på vattnet runt en stream? den suger ju in vatten runt hela pumpen, och inte bara genom ett hål i botten som på vanliga ph.

Har också tyckt detta, men samtidigt har ju många anemoner dött i en stream. Själv har jag ingen anemon och det är nog största anledningen varför jag inte brytt mig om detta (kanske dumt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske man skulle räkna som ett misstag också om man snålar med LS. Skaffar t ex gammal sten från någon. Kan bli hur bra som helst, men kan få också "problem" sten och lyckas aldrig. Medicin rester, metaller, glasrosor, alger.... Bra teknik räddar inte allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stream pumparnra är ju fula från början, blir ju inte bättre av att sätta en filtersvamp på dom.. men är det verkligen sånt drag på vattnet runt en stream? den suger ju in vatten runt hela pumpen, och inte bara genom ett hål i botten som på vanliga ph.

Hehe aa du har så rätt så.. fula är de verkligen :) och förlusten på flödet e minimal specielt med såpass grov filtermatta.

Men jag har uppmärksammat mig mer på detta då det drabbade mitt kar med att en sjögurka fastnade i en pump.. behövs ju inte att sjögurkan ska bli köttfärst räcker med att den fastnar o blir stressad så har du problem...

hade även en Elysia Crispata som åkte in i pumpinsuget trotts att det fanns skydd.. dock var detta inte på en streamer utan maxijet..

Ville mest bara uppmärksamma folk, sen kan man ju ta hur man löser problemet i en separat tråd för jusst detta..

Kanske man skulle räkna som ett misstag också om man snålar med LS. Skaffar t ex gammal sten från någon. Kan bli hur bra som helst, men kan få också "problem" sten och lyckas aldrig. Medicin rester, metaller, glasrosor, alger.... Bra teknik räddar inte allt.

Precis kan bli hur bra somhelst men kan också gå hur snett som helst...

Att snåla på LS kan vara ett stort misstag om man inte har koll på den..

Kan även bli dyrare i slutändan för att åtgärda hela problemet som aldrig riktigt återställs och kräver en lång och smärtsamm process.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att någon annan förutom dig själv i din närhet är lite insatt i hur just ditt kar sköts. Vatten i hemmet behöver viss tillsyn oavsett om det är saltvatten eller inte. Se till att någon kan titta till karet tex. vid semester.

det hade jag tänkt skriva... semestervikarie är av stor vikt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytare kan vara bra o ha.

Jordfelsbrytare är tvådelat. De är absolut nödvändiga för att hålla oss akvarister vid liv men lätta att missbruka och ha ihjäl sig med iaf samt har en tendens att lösa ut lite nu och då.

Undertecknad stekte armen en gång mellan en defekt T8 armatur och vatten med en defektdoppvärmare i, med jordfelsbrytare. Hade jag tagit i armaturen med ena handen och vattnet med den andra hade ni sluppit mig för länge sen....

Om vi nu ska skippa finliret med en hur man ska använda jordfelsbrytare och rikta in sig på nybörjare. Så tycker jag:

Stoppa händerna i akvariet så lite som möjligt, det stör skummarens funktion och är farligt ur elsäkerhetssynvinkel. Ska du stoppa i händerna, dra ur pumpar, doppvärmare och annan elektisk utrustning i kontakt med vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Om vi nu ska skippa finliret med en hur man ska använda jordfelsbrytare och rikta in sig på nybörjare. Så tycker jag:

Stoppa händerna i akvariet så lite som möjligt, det stör skummarens funktion och är farligt ur elsäkerhetssynvinkel. Ska du stoppa i händerna, dra ur pumpar, doppvärmare och annan elektisk utrustning i kontakt med vattnet.

Jag förstår dig.. har man väl fått en kyss av el så!

Men att tassarna i burken skulle störa skummarens funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Elen är en annan fråga, det är rätt komplicerat. Man behöver vara på det klara med vad säkringar och jordfelsbrytare egentligen gör. Jag kör med två jordfelsbrytare per kar, en för all utrustning i karet och en för all utanför. Har man jordat karet ska jordtåten utanför brytarna.

I ett saltkar där livet utgör åtskilliga $$$ bör man dela varje funktion på två brytare. Dvs, ljuset på två brytare och cirkulation på två. För cirkulation kan det vara mening att skaffa en eller två 12V luftpump som slår till när 220 slår ifrån.

Har men en huvud jordfelsbrytare i elcentralen behöver man skaffa sig brytare till karen som är snabbare.

Poängen med det hela är att man inte ska stänga av karet, och däigenm kanske döda sina innevånare, bara för att en liten elektrisk pryttel i karet inte funkar som den ska.

COOP forum sålde nyligen billiga jordfelsbrytare som jag köpte till mitt strora lowtech kar. Problemet med dem var att de inte slog till igen efter ett strömavbrott utan man var manuellt tvungen att resetta dem. 1s nätströms stopp under dagen höll på att slå ut karet.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...