Gå till innehåll

Uppstarten, behöver idér och tips


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Hello.

Idag har jag kört MH i ca 4 h och som jag trodde, algerna har börjat växa mer :/ ser ut som gröna trådalger, eller.. det är gröna trådalger. klipper sniglarna dom?

sen så lånade jag en sticksåg på jobbet, var skapligt nervös att hela överdelen skulle spricka när jag sågade. men det gick bra... grannarna var nog måttligt roade av att höra dånet kl 23 på kvällen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Alger kommer komma men de e ett måste med belysning nu Rasmus. Sniglar käkar alger och man kan även ta bort dom för hand med en tandborste. Borsta runt i cirklar så fastnar trådalgerna. Kanske skulle du istället för clowner köpa dej en zebrasoma flavecens istället den gillar å beta alger. Enda nackdelen är att den lätt blir boss i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger kommer komma men de e ett måste med belysning nu Rasmus. Sniglar käkar alger och man kan även ta bort dom för hand med en tandborste. Borsta runt i cirklar så fastnar trådalgerna. Kanske skulle du istället för clowner köpa dej en zebrasoma flavecens istället den gillar å beta alger. Enda nackdelen är att den lätt blir boss i karet.

really nice fish man!!

Det är för mycket med 2 clowner och en kirurg.

Jag mätte lite idag, en hel del nitrit. ca 50 ppm ://

kanske inte är så begåvat att trycka i någon firre då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enklaste sättet att komma ner i nitrat för dej just nu är vatten byte. Håll koll på nitrat nivån. Jag tror inte det e omöjligt att skaffa en flavecens inom snar framtid för dej. Strunta i clowner så länge och välj nåt som äter alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har faktiskt varit och köpt 2 st 30 liters tunnor idag, och håller på att tappa upp 30 liter osmos vatten som jag kommer byta på onsdag, måste ju salta osv. hade ju kanske varit nice att införskaffa sig på fredag när man ändå är nere i gbg, hur farligt är det att ha nitrat i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på för ilka man menar. Allt > 0 ger ju viss boost till alger så det kan du räkna med att nitraten bidrar med. Fiskar klarar det väl men en så hög nitrat kan indikera andra problem. Snäckor m.m. sägs väl tåla nitrat dåligt.

Ok, jag har typ 40 ppm i nitrat. vilket kanske inte är så bra, och jag hade ju ställt in mig på att köpa en städpatrull till helgen av sniglar och eremitkräftor, kanske en gul kirurg, ska jag kanske vänta med det till nitraten lagt sig eller klarar dom sig ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh man. algerna har börjat växa till sig ordentligt nu och är flera cm långa :S

Fortfarande normalt? vad säger ni?

Det har även börjat komma några rosa/lila ganska skarpa fläckar på ena stenen också som syns i blåljus. kan det vara kalkalger?

post-2031-14468913251116_thumb.jpg

post-2031-14468913251618_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget snabbt som hjälper. Stäng av lyset så algerna inte växer ohämmat, sedan låter du Rowa:n göra sitt jobb och suga upp allt fosfat - om det nu är fosfatet som är boxen i dramat. Det lär ditt test avgöra...

Bryopsis växer rätt fort fick jag erfara vid 1920L-starten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...