Gå till innehåll

Uppstarten, behöver idér och tips


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Kul att komma igång!

Ser bra ut, algerna försvinner av sig självt förutsatt att dina värden "normaliseras" Jag skulle börja belysningen (MH) med 3 timmar om dan i ett par dagar för att sedan gå upp till 4 timmar i ett par dagar osv. "Mjukstarta" lite. :) Blev lite mycket fiskar på en gång nu i helgen kanske (mkt belastning, från 0 till 4 fiskar på en helg) men men det går nog ändå, skulle jag varit du skulle jag iaf vara uppmärksam på värdena i karet o vara beredd att byta vatten lite oftare en tid framöver.

Ser bra ut, ta gärna lite mer bilder :) o lyssna på ted, synd att ta råd från för många då man ofta får flera olika råd då, bättre att ta hjälp av en person som man vet kan sin sak, o det kan ted.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, jag kör blåljusen nästan hela dagarna och MH ca. 2 timmar / dygn

Okey, hur många dagar har din Euphyllia totalt varit utan ljus egentligen? Jag är själv lite nyfiken på hur pass länge de klarar sig utan eller med så pass lite ljus nämligen...

Din korall får bli en liten försökskanin för mig om det är okey... Skulle vara kul om den klarade sig... Själv går jag alltid och oroar mig för om någon av mina MH lampor skulle gå sönder medans jag var borta på semester en vecka/tio dagar eller så....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul att komma igång!

Ser bra ut, algerna försvinner av sig självt förutsatt att dina värden "normaliseras" Jag skulle börja belysningen (MH) med 3 timmar om dan i ett par dagar för att sedan gå upp till 4 timmar i ett par dagar osv. "Mjukstarta" lite. :) Blev lite mycket fiskar på en gång nu i helgen kanske (mkt belastning, från 0 till 4 fiskar på en helg) men men det går nog ändå, skulle jag varit du skulle jag iaf vara uppmärksam på värdena i karet o vara beredd att byta vatten lite oftare en tid framöver.

Ser bra ut, ta gärna lite mer bilder :) o lyssna på ted, synd att ta råd från för många då man ofta får flera olika råd då, bättre att ta hjälp av en person som man vet kan sin sak, o det kan ted.

God morgon allihopa.

Satt upp till 4 inatt och var nervös. idag när jag vakande tände jag ett t8 rör och såg att clownerna var kvar, salarisen hade tittat fram och låg och käkade på en sten och kirurgen och levde :) kirurgen simmar omkring ganska snabbt runt om i akvariet, hoppas det inte är någon fara med honom.

Måste åka och fixa insugningsskydd.

Vad tror ni om det hela? är det några probs med kirurgen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, hur många dagar har din Euphyllia totalt varit utan ljus egentligen? Jag är själv lite nyfiken på hur pass länge de klarar sig utan eller med så pass lite ljus nämligen...

Din korall får bli en liten försökskanin för mig om det är okey... Skulle vara kul om den klarade sig... Själv går jag alltid och oroar mig för om någon av mina MH lampor skulle gå sönder medans jag var borta på semester en vecka/tio dagar eller så....

Euphyllian har inte varit HELT utan ljus än, den har haft ca. 2 timmar MH om dagen.

Faktum är att nu under natten så stängde jag av den kraftiga pumpen, och nu på morgonen blommar euphyllian ut som jag vet inte vad.

kanske måste placera om lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllian har inte varit HELT utan ljus än, den har haft ca. 2 timmar MH om dagen.

Faktum är att nu under natten så stängde jag av den kraftiga pumpen, och nu på morgonen blommar euphyllian ut som jag vet inte vad.

kanske måste placera om lite?

Ja, många gillar inte att stå i för strömt vatten... Är det en E. ancora du har? I så fall har jag en länk här och om en del andra från släktet som du kan läsa på lite om dem: http://www.reefs.org/library/aquarium_net/0197/0197_2.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är en ancora jag har, ska placera om den idag innan jag drar igång pumpen igen, tycker synd om den, har placerat om den 3 gånger redan :(

vad tror du om fiskarna?

Är det normalt av kirurgen att simma runt sådär? det kanske är aktiva simmare :)

Har nu mätt nitrit och nitrat

0 i nitrit

runt 30 ppm i nitrat. oförändrat mot innan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är en ancora jag har, ska placera om den idag innan jag drar igång pumpen igen, tycker synd om den, har placerat om den 3 gånger redan :(

vad tror du om fiskarna?

Är det normalt av kirurgen att simma runt sådär? det kanske är aktiva simmare :)

Har nu mätt nitrit och nitrat

0 i nitrit

runt 30 ppm i nitrat. oförändrat mot innan

Ingen fara, kirurger är mycket aktiva simmare!

Angående ancoran... tänk på att de är "Killers"... som du kanske såg i länken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp! inga andra koraller nära den.

Hörde nu ett surrande ljud från kontakten till skummaruttaget.

Drog loss den och då hade typ.. jag vet inte, va helt brunt på uttaget och det luktade bränt :S

Ska jag bara byta kontakt eller vad är problemet??? :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

noooooooooo!! :( GENERALMISSTAG.

har en liten maxijet pump som jag skulle köpa insugningsskydd till idag, nu hittade jag inte min ena clown och kollade igenom pumpar och sten, stängde av maxi jet pumpen och ut dalar en av mina clowner ner :((((((((((

CRAP!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt insugningsskydd, ny förgreningskontakt och en jordförbrytare. Kirurgen och salarisen verkar stortrivas, clownen saknar nog sin homie :/

Försökte mata han lite med artemia, va precis som att han inte såg eller ville ha. till slut så tog han några små matbitar, restne lämnade han :S

Är detta vanligt bland clownfiskar? hur ofta ska jag mata? känns ju inte så bra om han inte ens vill äta det jag ger honom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

noooooooooo!! :( GENERALMISSTAG.

har en liten maxijet pump som jag skulle köpa insugningsskydd till idag, nu hittade jag inte min ena clown och kollade igenom pumpar och sten, stängde av maxi jet pumpen och ut dalar en av mina clowner ner :((((((((((

CRAP!

Tråkigt, hände samma med min pump, när min hepatus var liten hittade jag den 4 gånger i pumpen, den var lite skaddad men överlevde, just nu simmar han i mitt nya kar 1 år senare :)

Pumpen tog också död på en clown, och en dejardini. Jävligt tråkigt när fiskar fastnar i pumpar :(

Den var byggd på ett sånt sätt så att om fisken var liten nog kom den in i en springa, och hade den väl kommit in där, fanns det ingen återvändo. Försökte täcka med filtervad, men det var inte lätt, behövdes rengöras varranan dag, så när jag tyckte mina fiskar var stora nog ATT INTE kunna komma in genom springan tog jag bort det, med följden att dessa fiskar dog :(

Fiskarna var egentligen för stora, men dom hade ändå pressats in av trycket, dom satt så hårt att det var svårt att få ut dom, stackars fiskar, vilken mördarpump...

Denna pumpen var det....

eheim-comp1000_big.jpg

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oh ja, när jag kom till djuraffären i Jönköping idag sa jag att jag ville ha insugsskydd till min mördarpump med gråten i halsen.. hehe, nä inte riktigt så illa.

Tråkigt när det händer, men antar att det är ett ganska vanligt problem.

Ska försöka inhandla en ny clown snarast så clownen som är kvar får en kompis att leka med.

Vad säger du om matningen som jag skrev i förra inlägget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ja och nej, nu när du har så lite fisk så släpp det på samma ställe. När du fått i några fler, räcker det med att en ser matan så kommer alla :)

Så som jag har det med min multicontroller så kan jag stänga av mina pumpar vid matning. Beror lite på vad jag matar med, när jag matar med artemia har jag alltid pumparna igång, men när jag matar med formula one så har jag alltid dom avstängda..

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen formula än.

Jag har artemia och någon annan liknande fryst röra och sen har jag något flingfoder.. nutrafin tror jag det heter. men just nu är det bara en clown jag matar. salarisen är ju apcool, den riktigt gluffsar och rycker i algerna, och kirurgen simmar omkring och käkar på algerna också.. behöver nog inte mata dom på några dagar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen formula än.

Jag har artemia och någon annan liknande fryst röra och sen har jag något flingfoder.. nutrafin tror jag det heter. men just nu är det bara en clown jag matar. salarisen är ju apcool, den riktigt gluffsar och rycker i algerna, och kirurgen simmar omkring och käkar på algerna också.. behöver nog inte mata dom på några dagar :)

Låter ju bra :) Har du bara lite fisk så skulle jag mata med pumparna avstängda även med artemia. Annars får du det i hela karet.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus - jag fattade att du stängde av pumpen - gjorde du inte det?

Bli nu inte för ivrig med att kolla om din Clown äter så att du övermatar karet - den kommer att äta när den blir hungrig om den är normal och frisk vilket jag utgår ifrån. Ta det lugnt med matningen det är det viktigaste nu. Matningsdiciplin - men det är svårt - jag vet - men livet är svårt ibland.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus - jag fattade att du stängde av pumpen - gjorde du inte det?

Bli nu inte för ivrig med att kolla om din Clown äter så att du övermatar karet - den kommer att äta när den blir hungrig om den är normal och frisk vilket jag utgår ifrån. Ta det lugnt med matningen det är det viktigaste nu. Matningsdiciplin - men det är svårt - jag vet - men livet är svårt ibland.

MVH Lasse

Jag stängde av den stora pumpen, men sen har jag en liten maxi jet som pumpar 1000 l /h , trodde aldrig att clownerna skulle fastna där i, så den lät jag stå på. men ack så fel jag hade :(

Jag hoppas att den är normal och frisk, den ser ut som det iaf. men jag ska avvakta med maten, matar kanske imorgonkväll eller på måndag igen, salarisen och kirurgen klarar sig väl på alla alger ett tag framöver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade väntat med vattenbytet om jag vore du. När karet är rätt "nytt" finns det mycket "nytt vatten" att smutsas ned så det tar lite längre tid. Min teori är att när karet har gått ett tag kan man köra med tätare och tätare intervaller.

Rätta mig någon om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...