Gå till innehåll

Uppstarten, behöver idér och tips


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Nu har jag precis kommit hem från marinakvariet. skulle köpa 20 sniglar, en kirurg och en salaris. det slutade med att jag fick med mig två små bebisclowner också :D så nu ska det acklamatiseras för hela slanten :D sen ber vi till saltgudarna att fisken överlever :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Detta ska föjas med intresse, har ju samma storlek på karet.

Trevligt att råkas förresten.

Jä man!!

Läget i hinken just nu är att salarisen sitter blixstilla sen 20 min tillbaka, sniglarna vandrar omkring i hinken, clownerna har lugnat ner sig lite.. dom va väldigt rädda innan, och kirurgen verkar vara den som tar detta bäst.. han simmar långsamt omkring i hinken och ser allmänt förvånad ut :)

Jag ska bifoga en bild också på karets "fina" alger, som har växt till sig en del sen sist. hoppas att firrarna gör sitt nu och stoppar i sig ordentligt och blir goa och feta ;)

yes, salarisen är inte död, han rörde sig 1 cm bakåt när jag kom och tittade till dom :)

post-2031-14468913266669_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls. Jag tycker det allra roligaste är att starta upp ett nytt kar och få se de nya djuren ta sin plats.

Och mycket av detta kommer att hända i morgon hos dig.

Jag tycker det är spännande att handla, spännande att koppa in, lite nervigt med karantän, men efter det börjar det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls. Jag tycker det allra roligaste är att starta upp ett nytt kar och få se de nya djuren ta sin plats.

Och mycket av detta kommer att hända i morgon hos dig.

Jag tycker det är spännande att handla, spännande att koppa in, lite nervigt med karantän, men efter det börjar det...

Tack Stig!

Fick en hastig känsla av att jag gjort något fel.

Men precis som du säger! det är verkligen spännande. och samtidigt väääldigt nervöst. är snorrädd att firrarna och sniglarna inte ska palla trycket och dö.

Men som sagt, det är verkligen jättekul! skrev innan att kirurgen mest verkar förvånad, kul att man redan har börjat se en "personlighet", för mig har han satt ett första intryck. lugn snubbe som tar det som det kommer :D haha

Måste döpa honom till något :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, jag undrar om någon är vaken nu, har acklamatiserat sen kl 22 och la precis i firrarna, har dock inget insugningsskydd till min stora pump och en av clownerna va direkt vid den, precis under insuget, så jag stängde av pumpen för natten. palla ha en styckad clownfisk imorgon, hoppas inte detta stör för mycket att man stänger av en pump tills imorgonbitti.

kirurgen simmade iväg till min grotta som han hittade med en gång. och salarisen bara försvann, nu har jag iof släckt i akvariet så det är inte så lätt att se.

Om någon är vaken nu så får ni gärna säga till om jag ska dra igång pumpen igen eller om jag ska låta den vara avstängd tills imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men dom är ju så smååååå :)

Det är ju bara små bebisclownisar, när jag såg att dom började simma mot insuget så va jag beredd hela tiden med att slå av pumpen ifall att, men så kan jag inte sitta hela natten *gäsp*

Han gjorde det säkert bara för att skrämma mig.

Han känner min rädsla :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer som Jonas säger, men en nykoppad disorienterad och försvagad fisk kanske kan göra det.

Karet klarar sig utan en pump över natten förutsatt att den inte står för all cirkulation, så har du ett insugsskydd på lut att trycka dit i morgon så ha den avstängd om du är orolig.............

Jag har fortfarande 2 andra pumpar som gör 2000-3000 l / h och det första jag ska göra imorgon, tro mig.. det är att skaffa insugningsskydd till den stora pumpen. Hoppas bara att det finns i någon utav dom 3 zooaffärer här i jönköping.

Jag låter nog pumpen stå avstängd inatt. annars kommer jag ligga sömnlös :(

Placerade ut sniglarna där jag tycker dom borde sitta och tugga. ganska häftigt när man placerade dom mot framrutan att se när dom vecklade ut sig och sög tag i glaset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha, knappt! :)

Det första kirurgen gjorde innan han hittade grottan och gömde sig, var att testa sina swimskills och simmade motströms mot den stora pumpen, det gick, men det var precis.. och dom små clownerna flyter bara med strömmarna nu.

Nä, så illa är det inte.. men dom kan inte direkt simma på samma ställe :) dom får kämpa, men jag antar att det är för dom bara har varit i karet i 20 min, dom ska väl utforska runt lite.

förresten, kan jag börja köra med belysning imorgon? nu har jag bara en nattlampa ståendes på ena sidan av karet. har hört att dom kan hoppa ut ur karet annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha Ted,

Ska jag trycka ner en petflaska som håller för insuget?

eller ska jag klippa till en bit och göra hål i?

förresten, fick en konstig känsla när jag åkte hem att jag va tvungen att kolla till fiskarna, då hade påsen med kirurgen läckt ändå till borås, så den hade inte mycket vatten kvar i påsen, antar att den ordnade läckaget på egen hand.

gick in på en toa på en mack i borås och flyttade över den till påsen med salarisen. trodde det skulle bli värsta fighten, men bättre de än att den dog. Men det va inga dimmor. han är helt skön den kirurgen, helt lugn och harmonisk :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kan du lätt göra en "getto" insugsskydd av en helt ren plastflaska du gör små hål i så att insuget fördelas över en större yta. tryck på den på insuget och fixa en snyggare sen.

Ja, Ted varför inte, klockan är ju bara kvart över två på natten... lagom tid att köra lite "Home Made Ghetto Style Plumbing"..

Skämt o sido, man behöver inte köpa alla prylar som finns på marknaden.. Ibland kan man ju knåpa lite själv också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju lite va de e för dimension på insuget men man kan ju förstora pumpens insug med några gummiband om de skulle va för litet. Är de för stort kan du ju göra hål som du skriver de viktiga e ju bara att suget inte ska vara så starkt att fisk kan fastna.

Hörde om läckan alla trick e ju bra utom dom dåliga :-) Löste sej ju dunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Ted varför inte, klockan är ju bara kvart över två på natten... lagom tid att köra lite "Home Made Ghetto Style Plumbing"..

Skämt o sido, man behöver inte köpa alla prylar som finns på marknaden.. Ibland kan man ju knåpa lite själv också..

Hahaha ja vad man sysslar med om natten som saltis e värre än banken efter tre hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...