Datate Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Mätte nyss vattnet i mitt nystartade kar. Mätte (av ren lathet) först med min gamla vipparmsmätare som jag alltid tidigare mätt med (instant ocean).Denna visade otrevligt höga 1.028.Blev orolig och mätte med en hydrometer som jag fick begagnad vid ett annat köp. Denna visade i samma stund 1.020.Att de kan visa olika har jag läst tidigare, men när dom visar såhär olika...vilken ska man våga lita på. Den ena visar ju farligt högt värde medans den andra nästanfarligt lågt?Hjälp!MVH /Erik Citera
Jaken Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 "kallibrera" en av dom mot en refraktometer så vet du hur fel den visar. Min mäter fel på 0,02 vet jag. Citera
stigigemla Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Hydrometern kan du kalibrera i kranvatten. Vid 20 grader skall den visa 0.998 dvs lika långt från 1.000 som 1.002 fast åt andra hållet. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Jag har en 100% till salu. Ledtalsmätere med automatisk temp kompensation och ger dessutom salthalten direkt i promille. Citera
Clownen Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Köp en refraktometer. Pålitliga, snabba, påverkas ej av temperaturen och därmed ytterligare felmarginaler på termometrar, relativt billiga idag.MvhPeter Citera
stigigemla Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 En jättebra grej med refraktometern är att man kan ta två droppar vatten ur påsen med det nyköpta och testa på nolltid så vet man om man behöver extra lång inkoppning. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.