Shark Of Sweden Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Har "Kalkwasser Plus" från Coralife. Men fattar inte hur man skall måtta det! Vet att man skall bland i en hink med vatten från karet, men hur mkt kalk till hur mkt vatten? Sen tycker jag det e knepigt hur man skall kunna hälla det klara vattnet i karet och försöka ha kvar det grumliga i hinken. Nån som har lite bra tips? Citera
acuario Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Köp dig en flaska Saifert coral calsium nästa gång så slipper du klia dig i huvudet. tt tips i natten men det hjälper dig inte nu tyvärr. Blanda kalkvatten i en hink ta en slang och gör en hävert och låt det rena vattnet sugas ner till en ny hink. Citera
Shark Of Sweden Postat 25 oktober 2006 Författare Postat 25 oktober 2006 hur mkt kalk skall jag ta till hur mkt vatten? Citera
Clownen Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Här kommer lite länkar TimmyArtikel om kalkwasser:http://www.reefkeeping.com/issues/2003-05/rhf/feature/index.phpArtikel om akvariekemi:http://www.reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.phpEtt program som räknar ut doseringsvolymer för olika produkter:http://jdieck1.home.comcast.net/chemcalc.htmlSjälv kör jag ca en matsked till 1,5L. Citera
crille Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 varför ska du hälla i detta timmy?ska du höja kalciumet så är det bättre att göra som Svärd säger, kalkwasser höjer först och främst ph-värdet,och det ska helst tillsättasdroppvis,då det är en stark basisk lösning, Citera
Shark Of Sweden Postat 26 oktober 2006 Författare Postat 26 oktober 2006 För att mina kalkalger skall växa sig starka och stora!:-) Citera
Jurgonh Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Jo men som sagt, kalkvatten höjer inte kalkhalten så mycket, höjjer mest PH.. så använde något annat medel om du vill höjja kalkhalten.Typ bio-calsium eller calsium-klorid eller nått sånt =) Citera
JMAONE Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Timmy, med tanke på din nyinskaffade anemon vill jag påminna dig om tippset att initiellt inte laborera för mycket med dina vattenvärden! Snabba förändringar i vattenvärdena är inte så lyckat.... Citera
morphriz Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Halloj, kalkvatten höjer både alk och Ca samt fäller lite fosfat om förhållandena är gynsamma. Direkt höjer den pH mycket, det är därför den ska has i droppvis eller som ersättning för avdunstning. Det senare verkar vara den metod som de flesta som använder sig av kalk verkar använda. Indirekt däremot påverkar den pH genom alk höjningen. Balanserar man kalkvatten in och calcifikation blir nettot på pH, alk och Ca 0. Det är naturligtvis möjligt att överdosera även kalk och få för högt pH om åtgången av alk är för liten i karet. God tillgång på CO2 är bra i vattnet men atmosfäriskt sådant via skummaren räcker om tillsättningstakten är låg nog. mvh Mattias Citera
stigigemla Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 En grad KH mostvarar ungefär 7 mg Ca per liter. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.