Gå till innehåll

Nybörjar behöver hjälp


Borg

Rekommenderade inlägg

Hej alla där ute i etern

Söker råd och stöd av er som kan detta. Har precis inskaffat mej ett akvarium på 375l liter

som ska bli ett saltvattensakvarium mitt allra första (en dröm som ska gå i uppfyllelse). Har förut bara kört med vanliga sötvattensakvarium, med Inriktning på ciklider. Har följt en hel del trådar här på forumet och vet att här finns kunnigt folk och hjälpsamma personer. Det jag behöver råd om just nu är från start, mitt akvarium är 150x50x50, vad rekommenderar ni för pumpar, lyse, skummare, botten sand, inredning mm lovar kan inte få nog av tips så dela gärna med er så mycket ni kan, vet att det finns en massa trådar om detta men för min del är det lättare att få det i en egen tråd :) har sett att en del bygger en sump inne i hörnet i akvariumet är det nått att föredra eller ett måste.

// Borg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är nybörjare själv, så lita inte blint på vad jag säger...

Tycker du ska fundera på om du inte vill köra med sump till att börja med, finns nästan bara fördelar... Isf med ytavrinning och ha sumpen under huvudkaret.

Pumpar, streamers är alltid fint.. men tunze's kostar fläsk, minst sagt. Marea stream kan vara ett alternativ, men när man kommer upp i storlek är prisskillnaden så liten att man lika gärna kan köpa tunze.

Lyse, 2x250w/150w MH eller kanske enbart T5? T5-biten får någon annan ta, för det har jag ingen erfarenhet av.

Botten sand, beror helt på om du bara ska ha för utseendets skull eller köra med en djupare sandbädd (DSB).

Inredning, Levande sten i lämplig mängd.

tja, fråga på du.. är alltid någon som kan svara på något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en hel del fina bilder på din dyksida ser jag. Dina dykningar borde ha inspirerat dig en hel del.

Vad är dina planer för akvariet? Vad vill du ha i?

Koraller? Mjuk-/stenkoraller eller blandat?

Eller är du sugen på någon speceill fisk?

Lite beroende på dina planer så kan du fördela pengarna på tekniken lite olika.

tex ingen idé att skaffa MH om det bara är fisk du vill ha.

Vill du satsa "hardcore" och lägga upp fetingplånboken på en gång? Eller vill du gå ut försiktigt?

post-839-14468913254823_thumb.jpg

post-839-14468913254947_thumb.jpg

post-839-14468913255052_thumb.jpg

post-839-14468913255165_thumb.jpg

post-839-1446891325528_thumb.jpg

post-839-14468913255394_thumb.jpg

post-839-14468913255501_thumb.jpg

post-839-14468913255624_thumb.jpg

post-839-14468913255733_thumb.jpg

post-839-14468913255877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sagt till många förut så tycker jag även du ska åka hem till någon som har ett kar och be att få en förevisning. De flesta tycker det är kul och tar chansen att visa upp sin skapelse för någon som är intreserad. Du bor ju i Mjölby och det finns flera riktigt vackra kar runt Linköping.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för att det dyker upp svar så snart, jag är intresserad av blandat med med sten och koraller, tycker det verkar finnas en uppsjö med pumpar, belysning mm

Jo Jaken

det finns en hel del bilder från mina dykningar nere i sudan trakten på våran sida, och därifrån har man ju sett det mesta och har en hel del ideer på hur man skulle vilja ha det, om inte annat så sticker jag ner och dyker igen i feburari, kanse läge att ta med video kameran då :) men man ska ju komma dit också :) just nu är jag inriktad på att få en bra grund att stå på, så jag har siktat in mej på att detta ska bli mitt vinter objekt och behöver inte stressa fram nåt, utan det får ta den tid det tar.

Kanske mer som va intresserad av bilderna finns på www.mdivers.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med sump ska man alltid ha den under karet ? känns som att det skulle va skönt att slippa en massa under karet eller är det en nackdel att ha den i hörnet i akvariumet. Vill ha en djup sandbedd där jag gärna vill blanda med levande sten, rev och koraller därav fråga ang ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du sumpen under akvariet istället för att limma ett hörn så får du mer plats, mer vattenvolym osv.

ang ljuset så skulle jag rekomendera 2st. 150w MH och ett par blårör som komplement, men vänta lite så kommer säkert nån och skriker "NEJ! man ska ha T5!"

så du får bilda dig en egen uppfattning. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Magnus om man skulle ha den i akvariumet finns det några min mått som man kan hitta någon stans typ ritning eller dyl. Tanken va väl att ha den i ett hörn och sedan täcka upp den med typ sten så det blir ett litet rev. Man får väl avakta och se vad det dyker upp ang belysningen och väga för eller mot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen,fina dykbilder.

sumpen är mest till för att ha teknik i ,typ skummare olika filter mm,i mitt första kar körde jag utan sump,men det blir ganska trångt efter ett tag,med all teknik man skaffar,så mitt råd är att köra med sump direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när det gäller sumpen så brukar de flesta initialt känna "nej jag vill inte borra karet och pumpa vatten ur karet, inte heller ha sump under akvariet", men det är ganska praktiskt och inte alls så riskabelt som de verkar vid första anblicken. Det är klart att det går att dela av en bit av huvudkaret, men det tar en hel del plats, dessutom är det nog inte så praktiskt av utrymmesskäl att dela av en hörna. Men visst för att få ytavrinning och sen ha en påhängsskummare funkar det ju, fast tänk på att det lätt tillkommer fler prylar längs vägen senare. Som Jaken säger, försök bestäm dig lite i förväg för vad du ska ha och förbered även för ev. uppgraderingar så du inte bygger in dig helt i en hörna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska prioritera enligt följande:

1. Borra/dremmla akvariet och bygg en riktig sump under akvariet. Det kommer du ångra inom ett halvår annars. Länk

2. Köp ny levande sten. Alla kryp som kommer fram ur den är minst lika roliga som det levande man köper till karet.

3. Lägg pengar på en bra skummare. Runt 4-5000 får du nog räkna med att minst ge.

4. Belysning. MH eller T5. Har du värmeproblem i din lägenhet skulle jag välja T5 annars blir du kanske tvungen att skaffa en kylare också för att klara de varma sommarmånaderna. Belysningen kan du enkelt bygga ut senare.

Skippa sand i början.

Låt det hela stå och "gosa till sig".

Fyll sedan eventellt på med mer teknik beroende på hur dina planer utvecklar sig.

Nu har du en bra grund att utgå ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vore som di skulle jag läsa endel på denna länk https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=section&id=5&Itemid=39 . Det finns några artiklar där som handlar om sumpen. Dock tror jag inte du hittar någon som säger att deras sump är förstor. Om du har den under karet kan du ha en större sump. Mer plats för teknik och refugium mm.

Jag skulle börja med att rita en skiss på hur jag vill att mitt kar ska fungera och efter att jag gjort det lägga ut den här för synpunkter. Systemet kommer växa fram!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tippsen jaken och alla andra, och den länken sillen var ju kanon för en nybörjare som mej, det fanns ju massor som jag inte har hittat här. men lämna gärna alla tips ni kan så man har nåt att klura över nu i denna trista årstid.

// Borg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att ge tips på saker när man inte vet vad du funderar på nu. Det finns så många saker att ta med i ttanken så att det bästa är att börja utveckla och tala om hur man tänker och få tips på det. Blir det för mycket som ge mig alla tips ni kan har du att läsa i flerra år om alla skrev ner allt. Därför tycker jag du ska börja skissa på ditt projekt och få själva systemet att funka teoretiskt först. När du gör det kan du ställa frågor vart efter.

En stor fråga är hur enkelt ellet mycket teknik ska du ha. Vad får det kosta. Det finns nämligen inga övre gränser!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått hem ett kar på 375 liter, finns det någon som har tips på vart man får tag på stabila skåp, eller tycker ni att det bästa är att bygga ett själv. har sett en hel del snygga hemma lösningar på denna sida. Finns det någon länk med ritningar på skåp mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått hem ett kar på 375 liter, finns det någon som har tips på vart man får tag på stabila skåp, eller tycker ni att det bästa är att bygga ett själv. har sett en hel del snygga hemma lösningar på denna sida. Finns det någon länk med ritningar på skåp mm.

det kostar fläsk att låta en snickare bygga möbeln, men det blir jäkligt fint.

en annan är ju bara en blek martin timell, så resultatet blir ju därefter :skrattar:

jag byggde min möbel själv i 2x4" reglar och klädde sedan in hela rasket i 8mm MDF.

finns lite bilder i min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13367 och även några på min hemsida http://www.bogren.nu/

ett annat alternativ är att bygga en stålställning, var någon ganska nyligen som hade gjort det. kostade inte mycket att få en ställning i stål med justerbara fötter, pulverlackad o klar. sen kan man klä in den i fanerade skivor och köpa färdiga luckor på tex. Ikea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon det ser jättebra ut dit skåp, fick med stålställning till mitt akvarium men tycker det ser rangligt ut. Känns som ett skåp i helt trä är etiskt snyggare och smidigare. Får väl ta fram Timell tagen och försöka peta ihop ett skåp så man kan få plats med allt under skåpet för det verkar ju bli hur mycket pryttlar som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har man fått hemkaret och en annan bänk, har läst en massa trådar här och dom både inspirerar och ger en massa kunskap och ideer. En fråga som jag funderat en hel del, går det verkligen att driva ett kar på 375 liter utan sump ? om man vill ha lite enklare fiskar och levande koraller/anemoner mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...