Gå till innehåll

Nybörjar behöver hjälp


Borg

Rekommenderade inlägg

Hej alla där ute i etern

Söker råd och stöd av er som kan detta. Har precis inskaffat mej ett akvarium på 375l liter

som ska bli ett saltvattensakvarium mitt allra första (en dröm som ska gå i uppfyllelse). Har förut bara kört med vanliga sötvattensakvarium, med Inriktning på ciklider. Har följt en hel del trådar här på forumet och vet att här finns kunnigt folk och hjälpsamma personer. Det jag behöver råd om just nu är från start, mitt akvarium är 150x50x50, vad rekommenderar ni för pumpar, lyse, skummare, botten sand, inredning mm lovar kan inte få nog av tips så dela gärna med er så mycket ni kan, vet att det finns en massa trådar om detta men för min del är det lättare att få det i en egen tråd :) har sett att en del bygger en sump inne i hörnet i akvariumet är det nått att föredra eller ett måste.

// Borg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är nybörjare själv, så lita inte blint på vad jag säger...

Tycker du ska fundera på om du inte vill köra med sump till att börja med, finns nästan bara fördelar... Isf med ytavrinning och ha sumpen under huvudkaret.

Pumpar, streamers är alltid fint.. men tunze's kostar fläsk, minst sagt. Marea stream kan vara ett alternativ, men när man kommer upp i storlek är prisskillnaden så liten att man lika gärna kan köpa tunze.

Lyse, 2x250w/150w MH eller kanske enbart T5? T5-biten får någon annan ta, för det har jag ingen erfarenhet av.

Botten sand, beror helt på om du bara ska ha för utseendets skull eller köra med en djupare sandbädd (DSB).

Inredning, Levande sten i lämplig mängd.

tja, fråga på du.. är alltid någon som kan svara på något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en hel del fina bilder på din dyksida ser jag. Dina dykningar borde ha inspirerat dig en hel del.

Vad är dina planer för akvariet? Vad vill du ha i?

Koraller? Mjuk-/stenkoraller eller blandat?

Eller är du sugen på någon speceill fisk?