Gå till innehåll

Fauna Marin skummare


Christer T

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Såg att de lagt in priset under annonsörer informerar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=139073#post139073

Ska bli kul att se den live i någons hemmakar.

Du är välkommen hem till oss sen och se den in action :)

Tycker att den funkar väldigt bra, den är riktigt tyst. Och jag är väldigt känslig för ljud.

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag såg ju när ni köpte den om ni kommer ihåg det. Kul att ni är nöjda, skummare ser väldigt välgjord ut.

Vill absolut komma och se den och era hästar.

Fan va dum man kan vara, klart att vi kommer ihåg det :)

Vi tänkte försöka anordna en träff här hemma sen när det stora är igång på riktigt.

Men du är absolut välkommen innan dess, ta med dig Salar.

/Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är med skummare lite som att trimma motorer - det är tuningen/samklangen mellan komponenterna som ger det där lilla extra.

Jag har provat skummare med dubbla kralliga needlewheel-pumpar som är värdelösa, venturiskummare som är svimfärdigt bra och småskummare med maxijet som skummar utav H-e

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och såg skummaren "in action" i dag på JR. Tog några kort så att ni andra kan se också. Den verkade skumma på bra och lät ingenting. Tyvärr så var den precis startad och hade inte börjat producera någon skit ännu.

Spelade in en kort filmsnutt också, observera dock att ljudet som hörs inte kommer från skummaren.

Video (26 mb stor)

post-839-14468913285437_thumb.jpg

post-839-1446891328561_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och såg skummaren "in action" i dag på JR. Tog några kort så att ni andra kan se också. Den verkade skumma på bra och lät ingenting. Tyvärr så var den precis startad och hade inte börjat producera något skit ännu.

Spelade in en kort film också, observera dock att ljudet som hörs på den är inte från skummaren.

Video (26 mb stor)

Det ser ut att vara en del luftbubblor i vattnet runt skummaren. Tänkte du på om dom kom från skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla skummare släpper ut bubblor i början men sen när de har kommit igång så blir det bra. Intressant skummare trots att den är en liten rackare och en pump! det är ju en fördel för ATI som ser i stort sett likadan ut har numera 2 pumpar och då försvinner vitsen med skummaren lite efter utbytet av Eheimpumpen som de hade modifierat. Eheim var nog inte så glada så ATI bortförklarar nu detta med att den inte var tillräckligt effektiv därav den nya modellen hehe.. De ville nog inte ha en stämning på halsen. Ni som har köpt en sådan här skummare, ge oss fortlöpande information om dess bra och dåliga sidor, gärna några rader under produkinformation. Jag är lite sugen faktiskt. Lite nyfiken på om den lättare ger mer våt skumming eller torr mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har även sett denna skummar i action. Det första jag tänkte på var att den verkar vara väldigt tyst. Skall man jämföra skummaren mot ATI så e stigar röret breddar på ATI mot denna samt att den producerar nog lite mindre bubblor. Men denna skummare tycker jag e helt klart värd sina pengar då den kostar runt 4000kr. Du kan även välja om du vill ha Venture eller nålimpeller till din skummare(bra).Sen som Jaken skriver så var denna ny och var fortfarande FET i plasten så den kanske kommer bli ännu bättre än vad vi såg.(rätta mig om jag har fel nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla skummare släpper ut bubblor i början men sen när de har kommit igång så blir det bra. Intressant skummare trots att den är en liten rackare och en pump! det är ju en fördel för ATI som ser i stort sett likadan ut har numera 2 pumpar och då försvinner vitsen med skummaren lite efter utbytet av Eheimpumpen som de hade modifierat. Eheim var nog inte så glada så ATI bortförklarar nu detta med att den inte var tillräckligt effektiv därav den nya modellen hehe.. De ville nog inte ha en stämning på halsen. Ni som har köpt en sådan här skummare, ge oss fortlöpande information om dess bra och dåliga sidor, gärna några rader under produkinformation. Jag är lite sugen faktiskt. Lite nyfiken på om den lättare ger mer våt skumming eller torr mm.

Det är inte effektiviteten på Eheim pumpen som gjort att ATI har brutit sammarbetet. Brytningen beror på att ATI fick 1 av 10 impellrar som var balanserad tillräckligt mycket för att passera deras kvalitetskontroll. Den förklaringen tror jag på eftersom det inte är lätt att få en trasselsudds impeller att bli korrekt ballanserad så att man slipper vibrationer.

Vidare så är det säkert ännu mer effektivt med 2st pumpar där man kan få vattnet/bubblorna att krocka i kammaren, denna krock ger ännu fler och mindre bubblor med ökad effektivitet som följd. Det är precis samma teknik man använder i system med vattendimma för brandsläckning där man vill ha fler och mindre droppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte effektiviteten på Eheim pumpen som gjort att ATI har brutit sammarbetet. Brytningen beror på att ATI fick 1 av 10 impellrar som var balanserad tillräckligt mycket för att passera deras kvalitetskontroll. Den förklaringen tror jag på eftersom det inte är lätt att få en trasselsudds impeller att bli korrekt ballanserad så att man slipper vibrationer.

Ja det har jag märkt då man skulle testa att göra en trasselimpeller själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...