Gå till innehåll

Fauna Marin skummare


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jo men 2 pumpar för säkert mer väsen än en också och en pump till kostar ca 400:- på ett år i ström inte så mycket kan tyckas men många bäckar små.

Men vem säger att en skummare nödvändigtvis måste vara extremt strömsnål? För mig är det absolut viktigast att den skummar bra, ska man prata ström så är nog belysningen en kostnad som är sju resor värre. Skummarens funktion är viktigast och om den sen drar några watt till spelar inte så stor roll i det stora hela, måsta man jaga watt så är det här fel hobby som man håller på med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker inte jag, varför kan man inte får ner strömförbrukningen om det går. en pump till värmer även vattnet så om man har problem med värmen är det ju inte bra att stoppa i mer saker som ökar värmen ytterligare. Mina pumpar till båda karen kostar ca 8,50:- per dygn och ljuset ca 12:- per dygn. Pumparna går ju dygnet runt så de kostar mer än man tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har iallafall den ideen med att dra ner på förbrukningen i karet har beställt en annan pump till min skummare och även att den alstrar mindre värme visseligen är det bara 15watts skillnad men får nog hålla med denna gång att många bäckar små

Sedan om den skummar bättre med denna nya pumpen återstår att se....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
Men vem säger att en skummare nödvändigtvis måste vara extremt strömsnål? För mig är det absolut viktigast att den skummar bra, ska man prata ström så är nog belysningen en kostnad som är sju resor värre. Skummarens funktion är viktigast och om den sen drar några watt till spelar inte så stor roll i det stora hela, måsta man jaga watt så är det här fel hobby som man håller på med.

Ofta glömmer man att pumpar och skummare faktiskt står på dygnet runt - det gör inte belysningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Det går att ställa in vattennivån inne i skummaren, vilket i sin tur styr hur blött du skummar. Jag måste erkänna att jag själv efter en månad fortfarande inte är säker på att jag hittat "optimalt" läge, men inställningsmöjligheten finns som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jadå, den känns verkligen exklusiv i jämförelse med min AquaMedic Turboflotor som jag har i Fisk Only-karet. FM-skummaren har stor kapacitet och är riktigt tyst, i alla fall om man har dörrar till sumputrymmet. Ljuddämparen fungerar bra.

Har du köpt en själv, eller funderar du på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...