Gå till innehåll

Dunderhonung för burken


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag köpte mig en liten flaska Easy-life och idag köpte jag en burk Ultra-life. Easy lifen var brunfärgad som Baileys likören. Ultra-lifen var i puverform som man blandar med osmosvatten och hur såg det ut då? jo som baileys likören. Jag hällde i easy-lifen för 2 veckor sedan i 600L karet och det blev minst sagt grumligt men nästa dag så var vattnet kristallklart. Synbara effekter av behandlingen? Svar: möjligt att slemalgernahölls nere lite i tillväxt. Jag har bara kört en kur med detta medel. Idag så Hällde jag i Ultra-life och samma sak, Grumling av vattnet men efter 2 timmar klart och fint. Denna behandling ska tydligen göras varje dag tills näringsnivåer sjunker så jag kommer att fortsätta ett tag med detta. Jag kan sätta en peng på att båda medlen är likvärdiga och att som Ingvar säger innehåller Bentonit. Easy lifen är färdigblandad och ultra-lifen är i pulverform och drygare.

Så Jörgens Test & Marinakvarieforskningsinstitut visar på att produkterna är i stort sett identiska. Nu vet ni lite mer era fegisar som inte vågar prova;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag tog en bild på dem i glasflaskor och ultra-life är den till vänster och Easy-life till höger. Ljuset är lampan över köksbordet så de ser nog ut att vara lite ljusare än i dagsljus. Easy-life är inte lika brun och lite mer odryg enligt doseringsanvisningen.

12he5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra-life köpte jag hos Marinakvariet och Easy-life på pwss. Jag har problem med bruna slemalger i 600L karet trots omätbar fosfat och ca2,5 i nitrat. Jag trodde först att det var dinoflagelater men algen-ex fungerade inte så jag misstänker cyano och det gör även Michael Mrutzek som säljer algen-ex efter att fått bilder och info om dessa alger av mig. Han tipsade om ultra-life eftersom många kunder är mycket nöjda med denna produkt. Problemet ligger i den gamla stenen så om nu detta medel hjälper till att neutralisera giftiga ämnen och annat som ev cyano gillar och avger så är det värt att prova före anti red. Jag försöker att kurera den gamla stenen och laka ur den på fosfater och dyl. jag har också köpt Fauna marins Ultra-bio för att få in en ny stam av bakterieroch få in nytt blod så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag köpte mig en liten flaska Easy-life och idag köpte jag en burk Ultra-life. Jag har bara kört en kur med detta medel. Idag så Hällde jag i Ultra-life och samma sak, Grumling av vattnet men efter 2 timmar klart och fint. Denna behandling ska tydligen göras varje dag tills näringsnivåer sjunker så jag kommer att fortsätta ett tag med detta.

Så Jörgens Test & Marinakvarieforskningsinstitut visar på att produkterna är i stort sett identiska. Nu vet ni lite mer era fegisar som inte vågar prova;)

Hur går det?

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, vilken av dem anvisningar? Det står att man kan dosera 4x mera i burkar med höga näringshalter, alltså 40ml/40l vatten, annars är väl normal dosen 10ml/40l och då förutsätter jag att det är den färdigt blandade produkten som menas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

En del verkar ju köra med Ultra-Life nu.

Det står ju på burken att man ska dosera 10ml/40l vatten, men det står inte hur ofta.

Hur ofta doserar ni?

Själv försöker jag köra en dos/vecka, verkar som det är lagom till mitt kar.

Men man saknar ju en riktlinje att börja med.

Hur gör ni med blandningen, kör ni en dos i taget eller blandar ni en större mängd på en gång, typ 1½liter petflaska å sedan pyttsa i liten skvätt av blandningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...