Gå till innehåll

Dunderhonung för burken


Christer T

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Håller med dig men jag har ändå ett öppet sinne utan att vara allt för naiv. Jag undrade bara om det var någon modig som har testat och innan vi dömmer ut produkten så måste någon testat den och ge den en recension. den säljs ju trots allt bra i Tyskland och en dålig produkt borde ju ge bakslag och man borde ju i ala fall höra missnöjesyttringar då men det enda än så länge är ju positiva omdömen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finnns ju dunderhonung för saltvattensakvarium.

Aquaphos, Rowaphos och liknande fosfatborttagare tycker jag är mirakelmedel.

Bra skummare såsom Grotech, Bubbel-King med flera är mirakelhjälpmedel

Snygga lampor i form av T5 eller MH-lampor kan få ett ganska tråkigt akvarium att se spännande ut. Mirakel!

Levande sten är ett annat mirakel. Lägg i bra levande sten i akvariet och man får en biologisk balans på direkten. Visst är det ett mirakel!

Egentligen är det ju inte så jäkla svårt med saltvatten. Eller?

Fixar man de 4 punkterna ovan så lär man inte ha något större behov av Easy-Life, Carola, Runar, Prosac, Loosec eller Panodil....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Woow!! Att inte detta kommit förrän nu:

EASY-LIFE FLYTANDE FILTERMEDIUM

Easy-Life flytande filtermedium är 100% naturligt och säkert. Det innehåller inte

kemikalier, bakterier eller ezymer. Det är lämpligt för söt och saltvattensakvarium,

dammar och paludarium.

Easy Life behandlar och förebygger problem. Använd prudukten när du köper ny

fisk, underhåller akvariet, vid nystart av akvarium, vid transport och karantän, för

förbättring av vattenkvalitén, för att hålla vattnet stabilt, etc.

Vatten & Easy Life:

-Gör vattnet kristallklart

-Stimulerar Bio-filteraktiviteten

-Håller vattenkvalitén stabil; Tar bort tungmetaller, ammonium

-Tar bort kemikalier

-Binder upp rester av fiskmedicin

-Tar bort klor, kloramine

-Motverkar och bekämpar alger

-Saktar ned uppbyggnaden av fosfat, nitrat

-Avlägsnar farliga bakterier

-Stimulerar uppbyggnaden av nyttiga bakterier

-Avlägsnar dålig lukt

-Tillför syre.

Fiskar & Easy Life:

-Eliminerar och motverkar stress

-Förbättrar den fysiska motståndskraften

-Fiskarna visar sina färger starkare;- Fiskarna blir livligare

-Fiskarna äter mer

-Fiskarna tillfrisknar fortare efter sjukdom

-Förkortar karantänstiden

- Förebygger dödsfall vid transport

-Assisterar vid läkandet av bakteriella intektioner

-Förhindrar bakteriella infektioner

-Skyddar fiskarnas slemlager

-Förbättrar lekvilligheten

-Yngel växer dubbelt så fort.

Växter & Easy Life:

-Tillför essentiella mineraler/spårelement

- Gödslar växterna

-Förbättrar näringsupptagningsförmågan.

Koraller & Easy Life:

-Befriar saltvattnet från giftiga ämnen

-Koraller växer fortare och bättere

-Förebygger dödlighet under transport

ANVÄNDNINGSOMRÅDE OCH DOSERING UNDERHÅLL

Första gången: Normal dos. Därefter: halv till normal dosering månadsvis. Vid

vattenbyte: Normal dos för det nytillsatta vattnet.

INKÖP/STRESS HOS FISK-LÄGRE DJURVÄXTER- KORALLER

Tillsätt normaldosen. Fiskar, lägre djur: Behandling/förebyggande av stress, avgiftninga

av vattnet. Koraller, växter: För gödning, tillväxtföbättring, avgiftning av vattnet. Stor

stress/skadat slemlager/sjukdom: dubbla eller tredubbla doseringen för snabbt resultat.

BORTAGNING AV MEDICIN, KEMIKALIER

För borttagninga av kemikalier och medicinrester: tillsätt dubbel eller tredubbel dos för

att få ett exelent resultat.

ALGER

Tag först bort alla synliga alger (även från glaset). Byt halva vattnet och tillsätt dubbbel dos. Gör om

samma sak om algerna återvänder. Om problemet är beständigt: Lös det framkallande problemet

först (övermatning, fel sand/grus på botten, fel belysning, igensatt eller dåligt fungerande filter, etc)

ANVÄNDNING VID MEDICINERING

Om det redan finns Easy-Life i vattnet: byt 1/2 av vattnet, tillsätt medicinen, efter behandlingen

tillsätts dubbel dos för borttagning av medicinrester effektivt.

FÖRBÄTTRING AV VÄXTLIGHET

För bättre tillväxt av växter - koraller - lägre djur: tillsätt normal dos dag 1 och dag 7.

Därefter halv till normal dos varje månad som underhåll.

SYNBAR AKTIVITET: KLARNINGSTID I SÖT OCH SALTVATTEN

Vid tillsatts av Easy-Life blir vattnet grumligt. Detta är ett tecken på att produkten

arbetar. Mängden av föroreningar i vattnet avgör hur lång tid det tar för vattnet att

klarna. Små akvarium som fyllts med nytt vatte klarnar på 2-4 timmar. Sötvattenakvarium

behöver 4-16 timmar för att klarna, men det kan ta upp till 72 timmar om det

finns mycket föroreningar i vattnet. Marinakvarium klarnar normalt på 2-4 timmar men

kan ta upp till 24 timmar.

Mycket mer info på: www.easylife.nl

Om jag fattat rätt har Fauna Marin har en produkt som liknar denna:"Ultra Life as a carrier material to feed amino acids to clams

Mix a few drops of Ultramin S and Ultra-live and feed this to your Tridacna clams. You will be surprised to see the increase in coloration!

UltraLive is a highly active natural clay mineral that adsorbs Nitrate, Nitrite, and Phosphates. The pollutants will be bound onto the mineral and can be removed by the skimmer.

Its large surface area allows for easy colonization with bacteria. Its has a unique Ion-exchanger capacity. UltraLive efficiently binds ammonia, ammonium, prevents nitrite ad nitrate formation and reduces detritus. It removes unwanted yellowness and toxic substances. Ultralife increases the efficiency of the protein skimmer, especially when using food rich in fat, like Cyclop Eeze or Ultramin F.

Instruction for use and dosing recommendations:

Please do all changes in the aquarium slowly and carefully monitor the water quality!

Mix 1 Teaspoon in 100 ml of Reverse Osmosis or de-ionized water. Shake well for 30 seconds before use. The normal dose of 10 ml for 40 L of water can be increased up to threefold. In newly established tanks or with freshly introduced fishes use twice the normal dose. In tanks with high No2-, NH3-, NH4- concentrations, use the fourfold dose daily until nutrient levels come down.

UltraLive is a natural product that can be extremely helpful in many cases, it is NOT a substitute for regular water changes.

Content: 100 ml

Highly active natural clay mineral

Binds ammonia, ammonium, nitrite, nitrate, Phosphate

Removes unwanted yellowness and organic pollutants

Prevents wet skimming"

Består av "mineralpulver"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig men jag har ändå ett öppet sinne utan att vara allt för naiv. Jag undrade bara om det var någon modig som har testat och innan vi dömmer ut produkten så måste någon testat den och ge den en recension. den säljs ju trots allt bra i Tyskland och en dålig produkt borde ju ge bakslag och man borde ju i ala fall höra missnöjesyttringar då men det enda än så länge är ju positiva omdömen.

Håller med men om den inte har någon effekt alls så är det tron som är orsaken till att den säljer. Även sockerpiller har ju effekt på folk som tror och kallas då placebo. Detta preparat skulle jag dock vilja rulla i fjädrar och sätta bakfram på åsnan och köra ut från marknaden.

Att det säljer bra i Tyskland är ingen medalj där säljs också homeopatika (ej att förväxla med naturmedel) för 100milj/år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra-life är bentonite-lera bl.a.

Vi säljer detta som "fodertransportör" för musslor - vilket underlättar musslornas näringsupptag - med klart synbart resultat.

Men det har även en del av de egenskaper som nämts för easy-life - skillnaden ligger i att bentonite omvandlar föroreningarna till socker, samt att fosfater mm binds till leran och lättare kan skummas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen som har några ironiska kommentarer angående detta mirakelmedel?Jag försvarar inte Easy-Life eftersom jag aldrig har testat produkten och inte heller ultra-life men jag tycker att man ska vara konsekvent och dömma ut båda produkterna i så fall. Vem vet om easy-life också innehåller bentonitlera. Har fått reda på att Easy-life är som en liten blekare variant på Bailey's

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det inte redovisas innehåll, sättet det verkar på och teorin bakom så anser jag personligen att det bluffas. Snacket om konkurrenter inte skall få reda på hur det fungerar är skitsnack. Det är så mycket pengar i denna branch att om något får en försäljningsframgång så finns det resurser för konkurrerande företag att ta reda på vad det är. Vad hemlighetsmakeriet handlar om är att det många gånger är enkla och billiga ingridienser som gör att folk själva kan tillverka bra grejer för en billig penning om innehållet kommer ut. Andra gånger är det ren bluff. Detta hemlighetsmakeri skulle inte fungera i någon annan djurrelaterad branch - det sätter djurvårdsmyndigheter, lantbruksstyrelsen, vetrinärer och andra myndigheter och personer effektiv stopp för. Jag fattar inte hur normalt funtade och försiktiga personer (ibland inkluderande mig själv) bara kan stoppa ner något i karet på rekommendationer av tillverkningsföretaget? Det finns seriösare företag än akvariebranchen som gjort misstag - kan kanske påminna om saker som DDT, PCB, bromerade flamskyddsmedel och annat. Det minsta vi kan göra är att kräva innehållsförteckning och redogörelse för sättet det verkar. Personligen skulle jag köpa allt mitt material från den firma som gör på detta sätt. Aquarium Munster är vad jag vet den som kommer närmast idag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra-life är bentonite-lera bl.a.

Vi säljer detta som "fodertransportör" för musslor - vilket underlättar musslornas näringsupptag - med klart synbart resultat.

Men det har även en del av de egenskaper som nämts för easy-life - skillnaden ligger i att bentonite omvandlar föroreningarna till socker, samt att fosfater mm binds till leran och lättare kan skummas bort.

Hur kan föroreningar omvandlas till socker av en lera? Vilka föroreningar - organiska - oorganiska? Jag vet inte om påståendet är sant och kan inte avgöra detta om jag inte får en förklaring. Men av det jag vet om kemi och biologi så höjer jag i alla fall ena ögonlocket inför ett sådant påstående. Skulle därför vara kul att veta hur det fungerar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, vi säljer detta som en del i ett fodersystem för Tridacna-musslor och där är det ypperligt, övriga "mirakelegenskaper" är inget som vi framhåller utan föredrar att hålla en låg profil på detta, tills vi hunnit prova om det har någraav de påstådda egenskaperna.

Mvh Leffe JR/Tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan föroreningar omvandlas till socker av en lera? Vilka föroreningar - organiska - oorganiska? Jag vet inte om påståendet är sant och kan inte avgöra detta om jag inte får en förklaring. Men av det jag vet om kemi och biologi så höjer jag i alla fall ena ögonlocket inför ett sådant påstående. Skulle därför vara kul att veta hur det fungerar.

MVH Lasse

Hej Lasse

Jag ska se om jag kan hitta någon dokumentation den här "socker-biten"... återkommer!

Ska tilläggas att jag fått förklaringen på telefon, samt att min tyska haltar en aning.

Dock vill jag påpeka att alla FaunaMarin produkter är innehållsdeklarerade.

Mvh Leffe - JR/Tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock vill jag påpeka att alla FaunaMarin produkter är innehållsdeklarerade.

Mvh Leffe - JR/Tritonakvarium

Visste inte detta - tack för påpekandet. Då får jag lägga dessa till min möjliga inköpslista. Jag tycker det är ett minimikrav på kvalitée.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall berätta storin om Bentonitlera: I amazonas så finns det ett träd som har för papogojor mycket atraktiva fruktor men är giftiga ( gojorna får diarré och dör). En zoolog (glömt namnet) iakttog 1992 att stora flockar papegojor flög ned till en flodbank och åt lera sedan kunde de utan biverkningar äta de giftiga men goda frukterna.

Analys av leran gav aktiv sustans montmorrillinit. Denna har den effekten att den binder toxiner främst av alkaloidnatur. Ställer mig mycket skeptisk till socker som nämts tidigare. Substansen verkar lite som aktivt kol och används vid diarrétillstånd hos djur. Preparatet säljs under namnet Diarsanyl och tillverkas av CEVA animal helth Ltd och har enl. min erfarenhet god effekt men innehåller även elektrolyter och sockerarter (lactos,dextros,gycerol). Innehåller 4g lera per 10g pasta. Preparatet faller under gruppen naturmedel ej att förväxla med Homeopatika. Ex. på andra naturmedel är Johannnesört, linfrö och Kinin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Marinakvariet har fått im medlet Ultralife nu.

Ted kommer nog att testa det. Det fungerar säkert bra.

Bentonit och Montmorillonit (Na,Ca)0,3(Al,Mg)2Si4O10(OH)2·nH2O Bildas genom förvittring av vulkanisk aska och har dom egenskaper som Hellman beskriver.

Enligt Sverges provnings och forskningsinstitut kan mineralet användas till polymera nanokompositer och användas till detta:

Stötfångare för bilar

Skärmar till datorer, mobiltelefoner, kameror, mm

Ytor och tyger med smutsavstötande ytstruktur

Stekpannor som motverkar vidbränning

Självtvättande fönster

Solskydd i bilrutor

Bränsleceller

Reptåliga ytor

Bättre solskyddsmedel

Tennisbollar som håller lufttrycket längre

Starkare tennisrack

Reflexfria solglasögon

Filter för vattenrening (obs! obs!)

Dentala fyllnadsmaterial

Bläck

För att ytterligare späda på listan vet jag att det används i gjuteribranchenn till formar och för att kapsla in utbränt kärnbränsle .

Som sakt Dunderhonung för burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...