JMAONE Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Ni som har erfarenheter av hushållsvågar.. Tex vid Balling... Är det något man bör tänka på när man köper en ny våg? Det borde väl nästan vara sak samma, bara de väger på grammet... men man vet ju aldrig. Citera
Scooby_doo Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 den jag har väger med +/- 1 gram nogrannhet och är en digital hushållsvåg från mataffär. Funkar ok. Hade valt digital istället för mekanisk, ej bara för nogrannheten utan med tanke på salt eller annat (balling vätskor) kan sätta sig och kanske påverka vågen.Men jag hade först provat väga 1 liter vatten och se så det visar 1kg, eller ngn annan känd vikt. (själv missade jag det och min våg visade "fel" vid högre vikter eftersom jag ej tog bort någr skydd under vågen som ej syntes och var transport skydd. Detta för jag ej tog bort plasten runt om vågen och tänkte det skulle skydda mot spill av salt..)~Henrik Citera
fiend Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Scooby doo: Hur har du gjort för att mäta upp exakt 1 liter vatten?Väger exakt en liter vatten ett kg? Citera
Niclas Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Jag köpte en "Knarkvåg" från teknikmagasinet, den fungerade väldigt bra och mycket exakt. Citera
acuario Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Jag köpte min på Harald nyborg och den väger från 1 gram upp till 2000 gram. 129:- som hittathttp://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=2372&n=10&KundeID= Citera
chrilleus Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Den här funkar bra för mig http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=267E4B07AB3844FF86F651527FE0748E761272&CatPath=0q532q127q138q254&IsCampaign=N&WAGID=22370&NoCache=2006%2D10%2D31+18%3A22%3A38#q22370 Citera
oveb Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Ni som har erfarenheter av hushållsvågar.. Tex vid Balling... Är det något man bör tänka på när man köper en ny våg? Det borde väl nästan vara sak samma, bara de väger på grammet... men man vet ju aldrig.Testa den först med enkronor, en enkrona skall väga exakt 7 gram. Testar med 1,2,5 och 10 st. Visar den rätt på alla så är den ju riktigt hygglig ! Citera
Niclas Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Testa den först med enkronor, en enkrona skall väga exakt 7 gram. Testar med 1,2,5 och 10 st. Visar den rätt på alla så är den ju riktigt hygglig !Bra och enkelt tips! Citera
ramq Postat 31 oktober 2006 Postat 31 oktober 2006 Scooby doo: Hur har du gjort för att mäta upp exakt 1 liter vatten? Väger exakt en liter vatten ett kg?Fredrik... Vi andra låtsas som att vi inte läste det där. Det sätt man gör för att mäta noggrant när man vill måtta upp olika saker är att ställa kärlet på vågen och sedan trycka igång den, om den är digital. Den "nollställer" då vikten av kärlet och du kan sedan mäta fritt efter eget val.Fint knep utlärt av min andra hälft. Citera
JMAONE Postat 1 november 2006 Författare Postat 1 november 2006 Jag köpte en "Knarkvåg" från teknikmagasinet, den fungerade väldigt bra och mycket exakt.Hittade tyvärr inte ditt arbetsredskap när jag sökte på Teknikmagasinet... Citera
JMAONE Postat 1 november 2006 Författare Postat 1 november 2006 Testa den först med enkronor, en enkrona skall väga exakt 7 gram. Testar med 1,2,5 och 10 st. Visar den rätt på alla så är den ju riktigt hygglig !Köper ditt tipps med hull och hår.. Tackar! Citera
Klubbsson Postat 1 november 2006 Postat 1 november 2006 Jag tror det inte är så kinkigt med nogrannheten på vågen, torrhetsgraden på det som ska vägas är nog en större felkälla än själva vågen. Citera
JMAONE Postat 1 november 2006 Författare Postat 1 november 2006 Jag tror det inte är så kinkigt med nogrannheten på vågen, torrhetsgraden på det som ska vägas är nog en större felkälla än själva vågen.Ja vid torra medium ja... Initiellt ska jag i och för sig måtta 2 komponents Epotex lack..även om det där inte skulle vara hela världen om det diffade på något gram. Men de flesta verkar dock föredra en digital om jag har förstått det rätt. Citera
Klubbsson Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Ooo, epoxi. Ta inte frugans dyra hushållsvåg till det. Efter ett kajakbygge blev hennes våg full med epoxi....... Vilket slutade med att jag fick köpa en ny våg till henne, hon gick desutom på utseende utan att ta hänsyn till priset när den nya vågen skulle väljas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.