Gå till innehåll

Hushållsvågar. Bra/dåligt?


JMAONE

Rekommenderade inlägg

den jag har väger med +/- 1 gram nogrannhet och är en digital hushållsvåg från mataffär. Funkar ok. Hade valt digital istället för mekanisk, ej bara för nogrannheten utan med tanke på salt eller annat (balling vätskor) kan sätta sig och kanske påverka vågen.

Men jag hade först provat väga 1 liter vatten och se så det visar 1kg, eller ngn annan känd vikt.

(själv missade jag det och min våg visade "fel" vid högre vikter eftersom jag ej tog bort någr skydd under vågen som ej syntes och var transport skydd. Detta för jag ej tog bort plasten runt om vågen och tänkte det skulle skydda mot spill av salt..)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har erfarenheter av hushållsvågar.. Tex vid Balling... Är det något man bör tänka på när man köper en ny våg? Det borde väl nästan vara sak samma, bara de väger på grammet... men man vet ju aldrig.

Testa den först med enkronor, en enkrona skall väga exakt 7 gram. Testar med 1,2,5 och 10 st. Visar den rätt på alla så är den ju riktigt hygglig !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scooby doo: Hur har du gjort för att mäta upp exakt 1 liter vatten? Väger exakt en liter vatten ett kg?

Fredrik... Vi andra låtsas som att vi inte läste det där. :ler:

Det sätt man gör för att mäta noggrant när man vill måtta upp olika saker är att ställa kärlet på vågen och sedan trycka igång den, om den är digital. Den "nollställer" då vikten av kärlet och du kan sedan mäta fritt efter eget val.

Fint knep utlärt av min andra hälft. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det inte är så kinkigt med nogrannheten på vågen, torrhetsgraden på det som ska vägas är nog en större felkälla än själva vågen.

Ja vid torra medium ja...

Initiellt ska jag i och för sig måtta 2 komponents Epotex lack..även om det där inte skulle vara hela världen om det diffade på något gram. Men de flesta verkar dock föredra en digital om jag har förstått det rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...