Gå till innehåll

Vad har ni i ert refugium


Capote

Rekommenderade inlägg

Det är nog inte så dumt det heller bara du får över bakterierna till dina filtrerare. Jag förstår att du inte haft zeolit burken hela tiden. Har starten av den gynnat maskarna.

MVH Lasse

ja,dom har blivit kraftigare,jag använder druvsocker (mycket lite) för att mata filtret

och det verkar funka,när jag pumpar zeolithen "dammar" det rejält,och man ser att copecoderna piggnar till,och jagar runt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja,dom har blivit kraftigare,jag använder druvsocker (mycket lite) för att mata filtret

och det verkar funka,när jag pumpar zeolithen "dammar" det rejält,och man ser att copecoderna piggnar till,och jagar runt

Mycket intressant Crille! Har du sett någon effekt i huvudkaret på filtrerare och koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett bättre filtermedia (mer yta för bakterier) och kanske lättare att "frigöra" bakterierna från. Sen hur mycket som växer beror ju helt på hur mycket du matar, dvs hur mycket organiskt material det finns att bryta ner. Någon droppe alkohol eller kanske ännu bättre lite långsammare socker om du vill ha extra tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har ju inte så mycket koraller,men bubbelkorallen,och en blå hjärn korall,ser man tydligt att dom får ut mer armar,när man pumpar nattetid, rörmaskarna trivs oxå bra i huvudkaret,

Men det du har verkar ju regera positivt i alla fall och det är goda nyheter. Blåskoraller är ju en av de där korallerna som utvecklas bättre om den inte bara får leva på ljus och nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Du har en poäng, vi får prata lite om detta på lördag också. En pumpbar reaktor med ett filtermedia med mycket yta och som är isolerad så att den går att mata med lokal effekt ??!!

Så du dyker upp på lördag jag kommer dit med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja,dom har blivit kraftigare,jag använder druvsocker (mycket lite) för att mata filtret

och det verkar funka,när jag pumpar zeolithen "dammar" det rejält,och man ser att copecoderna piggnar till,och jagar runt

Hej! hur ofta pumpar du zeolithen,bara nattetid?

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett fack på 35*40 med levande sten och caulerpa, belyses av interpet t5 compact (har för mig det är på 24w, men är inte säker....), caulerpan växer på ganska bra trots relativt svag belysning. Jag kör med belysningen 24/7, vilket väl ska bidra till att kraschrisken minskar, annars tror jag oxå på ganska hård gallring.

Jag har märkt en enorm tillväxt av smådjur sedan jag satte in caulerpan, hade tidigare ls utan ljus i facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett bättre filtermedia (mer yta för bakterier) och kanske lättare att "frigöra" bakterierna från. Sen hur mycket som växer beror ju helt på hur mycket du matar, dvs hur mycket organiskt material det finns att bryta ner. Någon droppe alkohol eller kanske ännu bättre lite långsammare socker om du vill ha extra tillväxt.

MVH Lasse

lasse,vill du förklara skillnaden mellan alkohol och socker,du skriver att socker är långsammare,för och nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...