Gå till innehåll

Vad har ni i ert refugium


Capote

Rekommenderade inlägg

Jag är som Draedon fortfarande i planeringsfasen och jag räknar med 50-80L, c:a 2.5-3dm DSB med 0-3mm korallsand (alternativt finare), Chaetomorpha och Caulerpa. Skulle tro att ett par T8-rör får duga, annars finns det billiga på Classe. Genvägen är MH, men prislappen blir ju därefter...

"Ohyra" får leva i DSB:n!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att byga en tank på 40x40x40cm och ha synlig som refugium till mitt 300 liters kar.

Vad tror ni?, efter att ha sett crilles bilder blir man ju sugen!

Det var väl så det började en gång. Ett refugium=tillflyktsort/plats för organismer som konkurrerades ut i huvudakvariet. Folk hade t.ex. sjöhästar i synliga refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina planer för refugium blir ~100L och där kommer jag köra med DSB ca 15 cm, lite macroalger, lite LS, lite såna där alger och sen blir det väl all annan övrig ohyra :)

Belysningen kommer bli ett stycke 70W MH. Lampan blir nog en CoralVue eller BLV 14k skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Vad tror du om en blå svamp eller liknande att krama ur med jämna mellanrum som bakteriefabrik i refugiumet?

Det hade jag gjort i alla fall

MVH Lasse

Plenum är när DSB är uppbyggd enligt Monaco metoden. Längs ner är en avskärmning - typ bottenfilter - som lämnar en vattenspalt som skall vara syrefri. På denna avskiljare är det sedan lagt x cm sand följt av ytterligare en avskärmare för att hindra grävande djur. Sedan liggae ytterligare några x cm sand över. Se någon av de första inläggen i min Mollytråd - där finns bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade runt i en annan tråd om färgtemperaturen som behövdes för refugium med alger och jag fick ett inte helt enigt svar om att "standard lysrör" dög. Om man nu vill optimera efter algtillväxten, borde det ju finnas någon som har kollat upp detta? Vill dom ha blåljus, dagsljus, vitt ljus eller vad?

Eftersom dom är gröna så känns det (som gammal sötvattensakvarist) som att det är klorofyll med i bilden och då är det ju relativt låga färgtemperaturer vi pratar om...?

Sjung gärna ut ni som kör refugium idag. Kelvin? Watt? Volym?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade runt i en annan tråd om färgtemperaturen som behövdes för refugium med alger och jag fick ett inte helt enigt svar om att "standard lysrör" dög. Om man nu vill optimera efter algtillväxten, borde det ju finnas någon som har kollat upp detta? Vill dom ha blåljus, dagsljus, vitt ljus eller vad?

Eftersom dom är gröna så känns det (som gammal sötvattensakvarist) som att det är klorofyll med i bilden och då är det ju relativt låga färgtemperaturer vi pratar om...?

Sjung gärna ut ni som kör refugium idag. Kelvin? Watt? Volym?

Jag skulle köra 6500 K

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

angående blå svamp,jag kör en behållare med zeovit,med en liten pump på 400l genom,behållaren,sen är den gjord så att jag kan skaka(pumpa) zeoliten,detta står

i det första facket,fack två är DSB caulerpa,fack tre är skummare och returpump.

jag har väl en circulation till sumpen på 4000l,ingen extra circ i DSB-facket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

angående blå svamp,jag kör en behållare med zeovit,med en liten pump på 400l genom,behållaren,sen är den gjord så att jag kan skaka(pumpa) zeoliten,detta står

i det första facket,fack två är DSB caulerpa,fack tre är skummare och returpump.

jag har väl en circulation till sumpen på 4000l,ingen extra circ i DSB-facket

Det är nog inte så dumt det heller bara du får över bakterierna till dina filtrerare. Jag förstår att du inte haft zeolit burken hela tiden. Har starten av den gynnat maskarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

angående blå svamp,jag kör en behållare med zeovit,med en liten pump på 400l genom,behållaren,sen är den gjord så att jag kan skaka(pumpa) zeoliten,detta står

i det första facket,fack två är DSB caulerpa,fack tre är skummare och returpump.

jag har väl en circulation till sumpen på 4000l,ingen extra circ i DSB-facket

Now you're talking. Det är är bl.a. bakterierna som jag vill åt.

Lasse, du som gillar zeolit((;))) är svampen bättre och i så fall varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...