Gå till innehåll

Torktid för silikon ?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har nu kopplat bort sump och skummare för att limma lite i sumpen, jag hittar ingen fakta om torktid på silikontuben.

Det jag undrar är hur länge jag bör vänta innan jag kopplar in sumpen som innehåller nylimmade delar, kanske kan ohärdat silikon påverka vattnet på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Silikon kräver mellan 3-4 dygn för att vara helt genomhärdat. Silikonet härdar i o f s även under vatten, men den släpper ifrån sig ättiksyra under härdningstiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, ja det verkar ju inte bara vara jag som är i limmar tagen smiley1.gif Ok skall vänta ett par dygn, jag har delat upp sumpen i 3 fack, har köpt en k-mixer så jag ville få nivåregleringen i karet känsligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

När jag limmat hela kar har jag väntat 24 timmar. Efter att ha limmat ytavrinningsfack eller överrinningskammar och sådant brukar jag vänta minst 6 timmar. Det är tunnare fogar och det är fuktigare och varmare luft i akvarierummet.

Lägger man en blöt handduk på botten av karet härdar silikonet fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag limmade senast nu med svart perennator. I ett vanligt rum 21 grader med vanlig luftfuktighet (gissningsvis 30% med minusgrader ute) härdade det ungefär 2 mm på sex timmar.

I akvarierummet 25 grader 55 % luftfuktighet går det minst dubbelt så fort. En våt handduk på botten av karet gör att det går ännu fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser på fogen när den börjar torka den blir ljusare o ljusare ,, Om du inte tog svartsilikon då Hehe

Ja skulle väntat minste 48 timmar sen skulle ja fyllt på med ca 150l ,lått stå i 8 timmar titta noga efter vatten som de inte läcker igen sen fyller du upp de sakta men säkert ..Lycka Till..

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS klarar sig utmärkt under lång tid (månader om så behövs) i en tunna med lite cirkulation i. Så låt dig inte stressas av det. Jag skulle låta silkonet härda ordentligt. En tumregel som jag kör efter är att ta den dubbla beräknade tiden för att låta limfogar o.dyl. härda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 dagar verkar vara överdrivet lång tid.

Jag tror att det som Stigigemla säger är riktigt, men om man tar hans tider gånger två, så får man lite marginal !

För att limma ett litet kar (<200l) 2-6 mm glas, så räcker det med en dag inkl marginal, ett större (200-1000 l) (8-12 mm glas) så vänta två dagar för att vara säker.

Notera att när du limmar glasrutor, så härdar det vanligtvis från två håll !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åled är säkert Sveriges mest nogranna akvarietillverkare så man kan vara säker på att han har bra marginaler. Han limmer sina kar i en industrilokal med måttlig uppvärmning så han har både svalt och måttlig luftfuktighet.

Jag har för övrigt testat med att fukta fogar när jag haft bråttom men då går det långsammare. Fuktig varm luft är det snabbaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag limmat hela kar har jag väntat 24 timmar. Efter att ha limmat ytavrinningsfack eller överrinningskammar och sådant brukar jag vänta minst 6 timmar. Det är tunnare fogar och det är fuktigare och varmare luft i akvarierummet.

Lägger man en blöt handduk på botten av karet härdar silikonet fortare.

Kan du beskriva detta med handuk lite mer. LImmar mycket små kar och vore bra och veta exakt hur du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...