Gå till innehåll

Aluram akvarier dödar lägre djur??


Hultis

Rekommenderade inlägg

som rubriken lyder. har ju läst lite att alu ramar inte ska vara särskilt nyttiga för saltvatten och nu funderar jag.. vet ju att vissa lägre djur ska vara känsliga för vissa ämnen och så. var så här att att jag skulle ta hand om 3 linkia sjöstjärnor och en sjöhare åt en kompis nån månad eller så för han skulle behandla sitt kar mot alger. det gick inte länge förrän linka stjärnorna började se vissna och dåliga ut för att sedan bara försvinna, samma gällde med sjöharen. den såg man inte till efter ett tag så jag antar att den oxå kolat vippen? hade en tidigare och samma sak med den.

så jag undrar om det kan vara nåt skit i vattnet som dom inte tål? koppar ska väl tydligen vara dö giftigt för dom här liven eller? men är det nåt i alu ramar oxå som skulle kunna ta dö på dom? jag silikonade alla kontakt ytor innan jag startade burken men det har säkert lossnat nånstans?? det är byggt oxå av några killar som gjorde detta på deras jobb där dom använder mycket aluminium så det är inget standard alu akvarium om det nu har nån betydelse?

sumpen är däremot ett 125 liters standard alu som jag glömde silikonera men där är ju inte vatten nivån så hög.

nästan lite Lasse stuk över detta inlägg ;)

så är det någon som besitter några erfarenheter och orkar läsa detta så vore det kanon om ni kunde skriva en rad eller två. jag kanske är helt ute på deepwater nu men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det har någon betydelse eftersom aluminium ingår naturligt i saltvatten samt även i vissa fosfatremovers, så jag kan inte förstå vari problemet skulle ligga - de extremt små mängder som eventuellt skulle hamna i karet lär ju inte påverka,

Däremot "rostar" ramarna sönder så smäningom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.advancedaquarist.com/issues/july2003/chem.htm

FWIW tror jeg inte dit problem er Al, men for kort akklimatisering eller fel pH, salinitet etc.

oki, tackar. jag får kolla upp det lite mera ingående med vatten parametrarna. inom vilka ramar ska det vara för att dom ska trivas som bäst? har ju själv ingen vidare erfarenhet av dom då jag aldrig haft någon tidigare.. bara varit foder värd med dödligt resultat :( det roligaste var att en av linkia stjärnorna såg så mycket bättre ut än dom andra två??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det har någon betydelse eftersom aluminium ingår naturligt i saltvatten samt även i vissa fosfatremovers, så jag kan inte förstå vari problemet skulle ligga - de extremt små mängder som eventuellt skulle hamna i karet lär ju inte påverka,

Däremot "rostar" ramarna sönder så smäningom

det lät bra! men då är det nog som Mikkel skrev om inkoppningen, ph m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det går bra på dansk:snurrig:

Optimale parametre for søstjerner er efter min mening: Salt 1.025, pH 8,2-8,3, ingen N03 eller de vanlige no-no's, temperatur 26-27. De kan godt trives ved lidt andre parametre, men de er MEGET sårbare over for pludselige ændringer. Vær opmærksom på at der kan gå veckor fra de bliver udsat for en dødelig hændelse til de begynder at desintegrere langsomt - de kan have været "DOA" selv om de virkede være sunde da du fik dem.

Har ingen erfaring med sjøharer...har ikke haft håralger:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan nog finnas massor av skäl till dödsfallen, men det vanligaste är ju trots allt, för dålig vattenkvalitet- fluktuerande värden (ph salthalt etc)

Och algproblem är väl en indikator på att systemet inte riktigt lirar.

Sjöstjärnor tål t,ex inte att lyftas ur vattnet - det räcker att dom gjort det någonstans under resans gång för att dom ska kasta in handduken, linkia har dessutom riktigt taskig "survival rate"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det går bra på dansk:snurrig:

Optimale parametre for søstjerner er efter min mening: Salt 1.025, pH 8,2-8,3, ingen N03 eller de vanlige no-no's, temperatur 26-27. De kan godt trives ved lidt andre parametre, men de er MEGET sårbare over for pludselige ændringer. Vær opmærksom på at der kan gå veckor fra de bliver udsat for en dødelig hændelse til de begynder at desintegrere langsomt - de kan have været "DOA" selv om de virkede være sunde da du fik dem.

Har ingen erfaring med sjøharer...har ikke haft håralger:)

jadå! förstod 99% iaf! hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan nog finnas massor av skäl till dödsfallen, men det vanligaste är ju trots allt, för dålig vattenkvalitet- fluktuerande värden (ph salthalt etc)

Och algproblem är väl en indikator på att systemet inte riktigt lirar.

Sjöstjärnor tål t,ex inte att lyftas ur vattnet - det räcker att dom gjort det någonstans under resans gång för att dom ska kasta in handduken, linkia har dessutom riktigt taskig "survival rate"

ja det är nog så tyvärr, inget som en annan har tänkt på då. att dom har blivit upplyfta ur vattnet ska nog ha hänt några x gånger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Komersiella akvarium, typ Zooline/Dala, har lackad aluminiumram så den är inte lika benägen till angrepp av saltet. Detta faller naturligtvis om det är begagnat och man har haft täckglas som "skavt bort" lite av ytskiktet på ovansidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöstjärnor tål t,ex inte att lyftas ur vattnet - det räcker att dom gjort det någonstans under resans gång för att dom ska kasta in handduken, linkia har dessutom riktigt taskig "survival rate"

Jag har en röd stjärna, den lyftes ur vattnet i butiken jag köpte den (påpekade detta men enligt säljaren så gällde det inte alla stjärnor), lyftes ur påsen av mig och den lever och frodas nu efter ett halvår. Så det beror nog på art...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Komersiella akvarium, typ Zooline/Dala, har lackad aluminiumram så den är inte lika benägen till angrepp av saltet. Detta faller naturligtvis om det är begagnat och man har haft täckglas som "skavt bort" lite av ytskiktet på ovansidan...

det har aldrig varit lackat tyvärr, det är bara ihop svetsade 3 mm aluprofiler. sumpen är iaf av den lackade modellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte tala om maten när det gäller linkor. Var / är akvariet moget nog (de äter bakteriefilm på stenen bland annat)?

karet har varit igång över 1 år nu, och att det skulle finnas mat vill jag påstå. men om det nu är rätt sorts mat kan jag tyvärr inte svara på??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

koraller.jpg

Jag har alu-ram på mitt kar... och det funkar ju hyfsat. Ramen är ju inte ens i direkt kontakt med vattnet så jag skulle säga att riskerna är väldigt överdrivna.

hehe.. nej med så fina koraller så borde det ju inte vara någon större fara tycker man.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men nu så här i efterhand så frågar jag mig själv varför jag startade tråden överhuvudtaget? självklart borde jag kollat upp levnads betingelserna för linkia stjärnor lite mer innan men jag har funderat länge på detta med alu ramar så det bara blev så. tänkte inget vidare på det heller om vatten värdena när kompisen ringer och frågar om jag kan ta hand om hans djur nån månad utan man säger ju bara

-ja självklart kan jag ta han om dom så länge! men man har ju blivit en erfarenhet rikare på kuppen, och det får man utgå ifrån nästan gång om liknande situationer skulle uppstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en röd stjärna, den lyftes ur vattnet i butiken jag köpte den (påpekade detta men enligt säljaren så gällde det inte alla stjärnor), lyftes ur påsen av mig och den lever och frodas nu efter ett halvår. Så det beror nog på art...

Tja, det är ju möjligt att jag har fel, men såvitt jag vet så

är alla stjärnor likadant konstruerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, det är ju möjligt att jag har fel, men såvitt jag vet så

är alla stjärnor likadant konstruerade.

Jo det trodde jag också, men inte enligt den butiken jag köpte den på. Och eftersom den lever nu ett halvår senare så måste väl det vara bevis på att dom kan vara ovan ytan. Annars borde den väl dött ganska fort?

Sorry för ot... kanske borde dra igång en separat tråd om detta, vore intressant att veta mer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det trodde jag också, men inte enligt den butiken jag köpte den på. Och eftersom den lever nu ett halvår senare så måste väl det vara bevis på att dom kan vara ovan ytan. Annars borde den väl dött ganska fort?

Sorry för ot... kanske borde dra igång en separat tråd om detta, vore intressant att veta mer..

lika bra väl att spinna vidare i denna tråden? handlar ju som sagt om linkia och vad som kan ta död på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är stor skillnad på vilken behandling stjärnor tål beroende på vilken kondition de är i. När stjärnor magrar av behåller hudskelettet sin storlek. De blir alltså mer eller mindre ihåliga. Jag kan mycket väl tänka mig att en sådan är känsligare för luft än en välmatad. Det skulle kanske kunna förklara varför man ser olika uppgifter om känslighet hos stjärnorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...