Gå till innehåll

Mitt nystartade nano kar!


cutekid

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite bilder på karet:

karet:

copy_karet13nov.jpg

Nemos:

copy_nemos.jpg

Stjärnpolyperna:

copy_stjrnpolyp1.jpg

Matade clownerna sparsamt idag och de var hungriga som tusan. Flyttade även stärnpolyperna så att de fick lite mer rörelse. Tycker fortfarande att det är dåligt drag i pumpen. Måste hitta en som passar in i filterfacket och den får inte vara bredare än 9 cm, någon som kan tipsa om ngn lämplig med bra fart?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dule: Ja den har jag kikat på ett tag. Ska bara ha cashen till den. Ska försöka göra ngn lösning med den lilla pumpen som följde med. Kan ev sätta den i samma filterfack och skaffa en slang och leda över kanten på filterfacket och i karet.

Draedon: Ja det är synd att det är så långt bort. Hade varit kanon.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cutekid, fick du en liten pump? Jag fick en på 1100l/h, ganska bra kräm skulle jag tippa rent från den tekniska perspektivet då jag inte har provat att dra igång den än.

Lasse körde med en Eheim Compact på 1000l/h kanske något? ev. får 2st plats i retur facket, men då får man börja tänka på värmen... Inte så kul med mina 144W i molly:n ju!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick också med en pump på 1100L/H men den tappar rejält med fart i den 90 graders böjjen som sitter vid utblåset. Höll på och trixade med den lilla pumpen idag men hade inga slangar eller rör då allt rök iväg när jag sålde mina stora sötvattenskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Carl - ta det lugnt med fisken nu- mata försiktigt och skaffa mer algbetare (snäckor). Du måste skapa balans i tillförsel av näring och betning annars riskerar du en algtillväxt du inte helt kontrollerar. Metoden att hålla det i balans innan du får mer snäckor är vattenbyten. Det är nu som det stora tålamodet kommer in.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja 10 liter känns mer humant än 5 liter enligt mina funderingar. Jag har även köpt Tropic marins pro coral mineral. Crystaliserat spårelement för hälsa och växande av alla invertbrater. Det går väl fint att tillsätta det också vid samband av vattenbyte?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja 10 liter känns mer humant än 5 liter enligt mina funderingar. Jag har även köpt Tropic marins pro coral mineral. Crystaliserat spårelement för hälsa och växande av alla invertbrater. Det går väl fint att tillsätta det också vid samband av vattenbyte?

mvh

Jag brukade i början tillsätta lite grand av det (en knivsudd) till det vatten jag hällde i för att kompensera avdunstningen. Lägga i det vid vattenbytet tror jag inte fyller någon uppgift.

Vad gäller mjukkoraller så hade jag gjort det lite pö om pö för att se om det fungerade. Det är alltid bra med nytt som växer men frågan är om ditt ljus räcker. Du får prova dig fram. Nu har jag en erfarenhet av att några koraller kan vara lite kinkiga när det är nystartat. Du har ju gammalt vatten och det skall bli kul och se om det gör någon skillnad.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där .. nu är första vattenbytet gjort. Det var lite räknande innan allt stämde. Nu bär det iväg ut till giganten för att köpa 10 st turbosniglar. Såg att en jäkel hade hamnat på rygg mellan 2 LS igår, vet dock inte hur länge den hade suttit fast där men jag vände rätt honom men den verkar vara död tyvärr. De andra käkar dock på som galningar.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är sniglarna inhandlade, blev dock bara 5 st då jag spenderade resterande cash på den sista pepparmintsräkan de hade inne, tog ett tag att leta fram den då den gömde sig mkt. När jag fångade upp den och kikade på den i påsen så såg jag att det var en hona med rom. Kanske därför hon gömde sig så? Nu ska i alla fall glasrosorna bekämpas.

Jag tror att vattenbytet var viktigt. Tycker att både clowner, putsarfisken och skivisarna samt stjärnpolyperna har sträckt ordentligt på sig.

copy_karet15nov.jpg

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sådan här liten fin rackare idag!

anemon.jpg

Den placerades på en sten där cirkulationen är bra och den sitter högt för att få mkt ljus. Efter ett tag vandrade den iväg och skulle över till en annan sten. Nu har den satt sig emellan de två stenarna, det syns på bilden. Har den valt att placera sig där själv eller har den fastnat? Jag är lite orolig för den och undrar om jag ska flytta den, vad tycker ni? Den är i stort sett helt utslagen med alla tentakler ute. Hur länge klarar den av att sitta där eller vandrar den iväg själv om inte tycker att platsen är lämplig? Är tacksam för snabba svar

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte köpa ett "riktigt" akvarium istället för att kasta pengarna i sjön på ett litet skitkar som du måste modifiera för x antal kronor? Det kostar ju inte speciellt mycket mer att gå upp till ett 200 liters och både du och dina fiskar kommer uppskatta de extra literna.

Och det är ju knappast heller lättare att ha ett nano än ett 200 liters.

(Enligt mig, vissa hävdar säkerligen det motsatta.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte modda min ljusramp med en sådan här: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php?cPath=21&products_id=33

Borde väl funka klockers? hade inte Lasse ngn liknande lösning?

Mvh

Det är de som jag använt. Skall du bara ha dessa räcker det med att du slänger ut orginal ballasten och lysrörshållarna. Sedan måste du göra en liten åverkan på de nya hållarnas ända där sladden löper ut eftersom du måste vinkla den i 90 grader för att få plats. Du får med 4 hållare. Om du känner försiktigt på reflektorplåten (lyfter du på den så ser du vad jag menar) så känner du fyra exakt placerade pinnar som du kan skruva fast hållarna (ta en liten stjärna och karva ett litet hål i reflektorn) i. Led bort sladdarna genom uttagen i bak på rampen. I detta fall kan du ha kvar transformatorn till fläktarna om du vill men Drullputts förslag är heller inte dåligt. Du bör vända på fläktarna så de blåser innåt eftersom du då slipper slitage av saltavlagringar som det gärna blir när du suger salthaltig luft igenom dem.

MVH Lasse

Edit: Jaken, Jaken du stackars sälle som inte sett ljuset av ett snyggt moddat Molly, jag hoppas du blir upplyst i sinom tid:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...