Gå till innehåll

Mitt nystartade nano kar!


cutekid

Rekommenderade inlägg

Vad står sps för ? Ursäkta men jag är nybörjare:) Har bara hållit tanganyka, malawi och sydamerikaner tidigare i flera år så den biten kan jag klockrent men salt är jag ny på.

Har man som du hållit och odlat Petrochromisar så är man ingen nybörjare vad gäller akvaristik på den levande delen. Då har man den iaktagelseförmåga och bedömningsförmåga så man lätt klarar ett saltvattenskar. Med de fiskarna går det fort från idyll till fullt krig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ha ha !

Men när tror ni att det är dags att börja sätta in lite invånare i karet? De blåbenade eremiterna och snigeln som går där nu verkar lyckliga och nöjda över vattenvärdena, liksom de andra lägre djuren som finns i den levande stenen.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

In med turbon. Om du läst min tråd så vet du vad jag skulle gjort också. 1 tålig fisk som är kavat och inte gömmer sig utan att man har kontrollen. Förutsätter bara ett tiotal frysta artemis varannan dag i början och att du droppar i startkultur varje dag. Du kommer att få andra råd men mitt är inget råd utan bara konst. hur jag skulle ha gjort. Sedan skulle jag vänta någon eller några veckor och sedan ettablera några "ogräs" koraller. Fortsatt snål matning och en fisk. När de etablerat sig och börjar växa skulle jag succesivt öka matningen. Pepparmintsräkan skulle jag vänta med tills stjärnpolyper och annat etablerat sig ordentlig. Men detta är jag - andra gör annorlunda - men in med snäckor - så många arter du kommer över och minst 20 - 30st i ett Molly.

Mvh Lasse.

Ps bestämm dig för en handlingslinje och följ den sedan. Kommer att vara i Lund - Eslöv under jul om du behöver hjälp med moddningen av rampen och ingen kan innan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade en saltmätare igår. Testade idag och fick 1.024. Ska dock låta mätaren ligga och dra sig med vatten i ett dygn och sedan testa igen. Ph ligger på 8.0.

Om allt ser stabilt ut så blir det nog 2 clowner till helgen samt corallsand som bottensubstrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där! Har mätt nitriten = 0

Ph ligger stabilt på 8.0

Salthalten: 1.023

Det ser ut att bli clowner på lördag med andra ord. Kollade runt på den levande stenen och det kryllar av små djur som kilar runt. Turbosnäckorna betar på och eremiterna ser ut att trivas. Så allt ser ut att vara fint i karet.

Vad skulle ni rekomendera för koraller eller liknande i karet? Är det möjligt att ha någon form av värd till clownerna?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj gott folk!

Fick med mig två ocellaris hem igår trots rekomendationerna att börja med en samt en stor mjukkorall som jag inte riktigt vet namnet på men jag tror att det är en Pachyclavularia sp. - Grön Stjärnpolyp då den stämmer bra in på artregistrets beskrivning här på forumet. Den var riktigt stor och fin och satt på en LS. Clownerna gick bra till en början men de ena började att se lite trött ut igår kväll. Men nu i morse så var den pigg igen och gled omkring med sin polare. Bilder kommer under dagen.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Nja de sov nog i ett hörne vid den levande stenen. Ang stjärnpolyperna så var de flesta ute i går kväll men vissa var fortfarande lite skrajja efter transporten. Men i morse så var de på väg ut allihopa. Vi får se om clownerna gillar dem, de var fortfarande lite stirriga över flytten igår men de reder sig nog ganska så snabbt. Ska nog ut idag och försöka hitta ngn skivanemon eller dylikt som passar in.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stjärnpolyperna brukar hämta sig bra efter de blivit störda, de är mer kännsliga och drar ihop sig om man släcker ljuset ett tag än man rör vid dem. De ställen på den som jag sett polyperna brukar ta längre tid för att komma ut är de som har direkt vattenström på sig, eller de bitar som kan vara i skugga.

Om du köper skivisar, kan du prova följande på ngn av dem om du vill ha fler genom konstgjord förökning:

http://www.reefvideos.com/

Se videon -> Fragging mushrooms

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon Henrik!

Jag drog faktiskt ner på cirkulationen igår .. tyckte den var på tok för maffig och clownerna fick kämpa för mkt. Måste dock hitta en liten smidig pump med bra drag i för att placera den i filterfacket. Tycker att den pumpen på 1400 L/H tappar för mkt fart i 90 graders böjen i filter facket som sitter i filterfacket. Ngt tips?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ej läst hur stort akvariet är och cirkulationen, men ska mkt till för clownerna ska behöva kämpa för hålla sig kvar. De brukar gilla annars att simma mot strömmen, så kan vara det som de gör.

Som Draedon skrev växer stjärnpolyperna mot strömmen, och gillar bra fart på vattnent som behövs så det ej sammals skit som gör att alger mm kan växa mellan polyperna. Jag har själv utsrömmning rakt på dem och ser inga problem med det.

Gällande filterfacket och pumpen vet jag inte, ska läsa igenom mera i tråden senare så kanske jag förstår vad du menar.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss för ett litet tag bara anta att nitratvärdena stämmer...Vad innebär det då?

Nitrat på 10 ppm är absolut inget akut i ett nystartat saltvattensakvarium. MEN, vad kan mer ha hänt med vattnet under den tid som nitratet har accumulerats? Vilka spårämnen har försvunnit och vilka andra ämnen kan ha accumulerats? Det har vi ingen aning om. Zoogigantens system har väl några år på nacken och har tidvis varit mycket hårt belastat, så värdet på 10ppm känns mer som ett lågt värde än ett högt. Jag har hört obekräftade uppgifter om att några välkända saltvattensbutiker och ofentliga akvarium ligger klart högre än så.

Nu tror jag inte att vattnet kan vara farligt för de vanligaste skräpkorallerna och kollonianemonerna, men om man skall köra finkoraller tror jag inte det är värt att starta med skräpvatten.

Varför startar man då med ett gammalt vatten? En del tror att vattnet är "inkört" och att det på så sätt är bättre. Men faktum är att ingen av biologin finns i vattnet, inget av det som håller vattnet bra finns löst i vattnet. Både nitrificerande och denitrificerande bakterier behöver ett underlag att sitta på. Det är i stenen och i eventuella tillsatta preparat som biologin finns, inte i vattnet. Mot den bakgrunden så ser jag ingen anledning att använda gammalt vatten, om man använder nytt så vet man åtminstonde vad som finns i det vid start.

Hur skall man göra för att få ner nitrathalten? Det självklara svaret som alla kommer med är vänta. Det bygger på att stenen skall ta hand om nitraten med tiden. Men allt är en ekvation av tillskott och uttag. När man belastar ett system så tillsätter man också en ny nitratkälla. Ju mer man belsatar desto längre tid tar det innan man når målet, vi kan kalla det omätbart. Man kan påskynda processen med alkoholtillskott, men jag vet inte om det är att rekomendera en nybörjare med oskummat nano. Kanske har sötvattensvärden något att bidra med? Vattenbyte? Ja, varför inte. Om man byter med nytt vatten så får man inte bara ner nitrathalten, man får också ett i övrigt mer "rätt" vatten. Men då hade det förståss varit bäst att starta med nytt vatten från början.

Bara lite tankar, inga goda råd, inga svar.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag håller inte med Tropfrog helt, speciellt om det som här rör sig om ett skummarlöst kar. Ett "gammalt" vatten har alltid i sig rester från organiskt liv i form av kolloider, amminosyror och andra restprodukter samt bakterier på dessa. Normalt är det det som brukar gå under beteckningen löst BOD. Kolloiderna har sedan gammalt ansetts vara viktiga för fisks slem och dess hälsa.

Kolloid (gr. kolloid, "lim"), kemi och fysik, vätska med iblandade mycket små (0,001 till 1 μm) partiklar av en annan substans. Kolloid befinner sig mellan en äkta lösning och en blandning i kemiskt avseende (lösning) – det är kondenserad materia som inte bildat kristallstruktur (kristalliserats). Begreppet infördes 1861 av den skotske kemisten Thomas Graham

Kolloider består av flera arter av partiklar eller ämnen som bildar ett komplex. Beroende på kolloiders komplexa form kan de inte genomtränga vissa membran, vilket dess motsvarigheter kristalloider kan.

Min erfarenhet med vissa koraller (skivanemoner och "hairy mushroms") säger att de verkar inte riktigt trivas förrän akvariet är något eller några månader gammalt. Därför har jag haft idéer att vid nästa start använda någon typ av kolkälla för att producera restprodukter i vattnet så fort som möjligt.

Därför tycker jag att det kan finnas en idé med att delvis använda "gammalt" vatten vid en nystart men jag skulle nog inte självt använda mer än 50 % och ta resten nytt. I detta fall skulle jag nog göra ett antal vattenbyte, säg 20 liter var tredje dag under två veckor men först efter en noggran inspektion hur akvariet fungerar.

Stjärnpolyperna kan vara lite trixiga om man stör dem, rent av lite tjuriga men de kommer. Jag tycker också att de är ett bra val vid start, de växer och binder näring.

Som pump har jag använt Eheim compact 1000 liter, det har räckt bra för mitt molly.

MVH Lasse

Edit:

Jag har hört obekräftade uppgifter om att några välkända saltvattensbutiker och ofentliga akvarium ligger klart högre än så.

Det var det roligaste jag läst på länge:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...