Gå till innehåll

Mitt nystartade nano kar!


cutekid

Rekommenderade inlägg

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tror ni att en 11 åring skulle klara av att ha ett nanokar att börja med?

Har nog inte med ålder att göra, snarare hur noggrann och mån man är om att hålla efter karet. Värdena i ett nano svänger otroligt snabbt när det väl far iväg, salthalten ändras mycket om man inte fyller på avdunstat vatten i jämn takt. Man ska även vara sparsam och inte mata för mycket så slipper man få onödig högt nitratvärde. Men man lär sig fort vad som funkar och inte funkar.

Kvalitén på levande sten ska man inte snåla med i ett nano, rör sig ändå om så pass få kilon att det ska vara den bästa ls. man kan få tag på, om man ska kunna hålla en bra balans i nanot.

Finns mycket att läsa här:

http://www.nano-reef.com/info/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man kan, fast du måste flytta dom till ett större kar när dom blir för stora.

Funkar utmärkt att ha 3cm ocellarisar tills dom vill ha större, även många som har Paccagnellae i nanon. Fast egentligen passar det nog bäst att bara ha nån räka i så små kar. Lägg upp ett par bilder så man ser hur din burk ser ut.

(Starta även en egen tråd, då det här är OT för cutekids tråd)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande inte ett realistiskt värde i ett nystartat akvarium som varit igång sedan lördags. Det enda svaret är då, om mot förmodan testen visar rätt, att det var nitrat i det vatten du startade med. Om du undrar lite om min sarkastiska inställning till nitrattester - sök på nitrat i forumet och det kommer att dyka upp några trådar där du mycket väl får reda på vad undertecknad tycker om nitrattester.

Jag funderar ibland på att avsluta alla inlägg med:

"För övrigt anser jag att alla nitrattester bör förstöras" en akvarieanpassad variant av Kato den äldres utmärkta uttryck "Praetérea cénseo Cartháginem esse deléndam"

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat kommer inte från ljuset, måste ha varit i vattnet som Lasse säger.

Spelar ingen roll om du kör ljus eller ej, du kommer lik förbannat få alger i början.

Du skjuter bara fram det genom att köra utan ljus. Kör du 5-8 timmar om dan förbrukar algerna näringen och försvinner sen, förutsatt att du inte tillför mer näring genom dyngvatten. Så har jag gjort och det funkade bra för mig, bättre att bli av med skiten snabbt än att dra ut på det mer än nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste erkänna att när jag satte snurr på 360l burken så gjorde jag "en Lasse".

Dundrade igång allt på en dag, vatten, sten, koraller, sniglar, fisk, 12 timmars belysning. inga problem what so ever...

men med 105l tog jag det försiktigt, och det var nog lika bra för då var jag helt grön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste erkänna att när jag satte snurr på 360l burken så gjorde jag "en Lasse".

Dundrade igång allt på en dag, vatten, sten, koraller, sniglar, fisk, 12 timmars belysning. inga problem what so ever...

men med 105l tog jag det försiktigt, och det var nog lika bra för då var jag helt grön.

Det är som backhopparen säger - förr eller senare skall man över krönet......:ler:

Välkommen upp i kretsen av erfarna akvarister som vågar säga hur de verkligen gör - skyll bara inte på mig när det kraschar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar finnas olika metoder om hur man ska göra märker jag. Har tänkt att modda rampen i framtiden. Är dock inte så haj på just el-biten men någon vänlig själ i trakterna kanske kan hjälpa mig? :) Är ev liten sugen på att hosta upp en MH över karet. Jag har en 4 rörs T5 ramp ståendes hemma som knapp är använd, den har alla prylar som upphängningsfunktion och även så att man kan ställa den direkt över tanken. Kanske någon som är intresserad av den? Har haft den när jag körde tanganyika ciklider.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar finnas olika metoder om hur man ska göra märker jag. Har tänkt att modda rampen i framtiden. Är dock inte så haj på just el-biten men någon vänlig själ i trakterna kanske kan hjälpa mig? :) Är ev liten sugen på att hosta upp en MH över karet. Jag har en 4 rörs T5 ramp ståendes hemma som knapp är använd, den har alla prylar som upphängningsfunktion och även så att man kan ställa den direkt över tanken. Kanske någon som är intresserad av den? Har haft den när jag körde tanganyika ciklider.

Mvh

Nu börjar du prata mitt språk !! Klart du ska ha en 150w mh över burken, så oerhört mycket snyggare ljus än lysrör. Och med 150w kan du ha sps utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som backhopparen säger - förr eller senare skall man över krönet......:ler:

Välkommen upp i kretsen av erfarna akvarister som vågar säga hur de verkligen gör - skyll bara inte på mig när det kraschar

MVH Lasse

haha, jadu.. det är ju pga dig som jag gjorde den snabba starten. allt ditt snack har på något sätt fastnat mellan öronen... litar mer på magkänsla och mina ögon än saliferts nitrat test ;)

och någon krasch ska det väl *peppar peppar ta i trä* inte bli den närmsta tiden iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad står sps för ?

SPS-Small Poly Stony

LPS-Large Polyp Ston

SPS = Small Polyp Stone coral, LPS = Large Polyp Stone coral.

Nej nej nu har ni fel båda två.

SPS ...... ska ge stöd till drabbade av panikångest och social fobi, för anhöriga till drabbade och ge information om dessa sjukdomar.

www.sps.nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...